Miten ihmiset muistaa samalla luokalla olleiden nimet?
Siis etu- ja sukunimen? Tuli mieleen tuosta vauva.fi artikkelista jossa joku 32- vuotias entinen koulukiusaaja on yrittänyt ottaa yhteyttä niihin joita kiusasi https://www.vauva.fi/artikkeli/vanhemmuus/entinen-koulukiusaaja-olen-yr…
Itse olen 26 ja löysin 9.lk luokkakuvan ja puolet osasin nimetä etunimen mukaan ja niistä ehkä parin sukunimen muistin.
Kommentit (7)
Minä muistan aika monen päiväkodissa ja eskarissa samaan aikaan olleen etunimeltä ja peruskoulusta hyvin monet etu- ja sukunimeltäkin. Jostain syystä vain jäänyt mieleen.
Oho. Et taida ap olla kovin hyvämuistinen muutenkaan? Sullahan on vain n. 10 v ysiluokasta.
Itse muistan kaikkien ekaluokan luokkakavereidenkin etu- ja sukunimet.
42 v
Se on harjoteltavissa oleva asia, poliitiikot yleensä tuon oppivat ja muistavat siten nimet tuhansista ihmisistä pittkin maakuntia ja puolueita. Sitten ku joutuu useasti tutustumaan nopeasti satoihin ja painamaan nimet muistiin oppii senkin.
Joillakin on hyvä muisti, toisilla huono.
Muistan ala-asteen luokkakavereiden nimet, mutta ylä-asteen joudun jo pinnistelemään. Lukion luokkakavereista en muista edes kasvoja saati etunimeä kuin parilta, koko nimeä en keltään.
Eri ihmisillä tallentuu muistiin eri asioita.
Minä muistan edelleen ala-asteen 1. luokalta kaikkien luokkatovereideni koko nimet, vaikken ole harjoitellut nimien muistamista ja lähestyn neljääkymmentä. On joitain muita asioita, joita en muista yhtä hyvin.
osa muistaa osa ei.