Kässänopettajia paikalla?
Tyttöni pitää neuloa sukat kässässä. Vaikeeta on, tosi vaikeeta. Minkä numeron kässästä saa, jos ei saa sukkia aikaiseksi? Entä jos saa vain yhden? Onko tavallista, että sukkaprojekti ei onnistu?
Kommentit (13)
No ei todellakaan, kun on vaan hienomotoriikka tytöllä niin vaikeeta. Ja kärsivällisyyden kanssa myös. /ap
Siinähän se hienomotoriikka kehittyy, kun harjoittelee. Joka ilta kun tekee vaikka viisi kerrosta, kyllä siitä lopulta valmista tulee.
Kärsivällisyys ja motoriikka kehittyy, kun niitä käyttää ja haastaa. Tietty jos heti viidessä minuutissa luovuttaa, niin sitten ei kehitykään.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan, kun on vaan hienomotoriikka tytöllä niin vaikeeta. Ja kärsivällisyyden kanssa myös. /ap
Kumpaakin voi harjoitella aivan oivallisesti sukkaa kutoessaan.
No mutta haluaisin vain tietää, että miten dramaattista se on jos se sukka / sukat ei valmistu! Siis ihan kässänopettajalta haluaisin kuulla vähän "tilastotietoa". Kun joten luulen että näitä tapauksia täytyy olla aika paljon. /ap
En usko, että kovin hyvää numeroa saa, jos ei onnistu. Minun kaverini oli cp-vammansa takia todella vaikea oppia neulomaan, mutta kyllä opettaja siihenkin niksit keksi ja kaverini onnistui. Vaati myös häneltä pitkäjänteisyyttä!
Miksi annat tyttösi luovuttaa heti kun on vähän vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kovin hyvää numeroa saa, jos ei onnistu. Minun kaverini oli cp-vammansa takia todella vaikea oppia neulomaan, mutta kyllä opettaja siihenkin niksit keksi ja kaverini onnistui. Vaati myös häneltä pitkäjänteisyyttä!
Siis oppiko sukan tekemään vain neulomaan jotain helpompaa? Mun on vaikea kuvitella että cp-vamman kanssa osaisi neuloa sukkaa. En tosin tiedä ko. vammasta paljoa, on vain mielikuva. /ap
Riippuu tilanteesta eli eikö tyttäresi todella kykene neulomaan vai onko kyse kärsivällisyyden/pitkäjänteisyyden puutteesta. Minkä ikäisestä lapsesta on kyse?
Vähintään toinen sukka pitäisi kenen tahansa saada neulottua.
T. Kässänope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oppiko sukan tekemään vain neulomaan jotain helpompaa? Mun on vaikea kuvitella että cp-vamman kanssa osaisi neuloa sukkaa. En tosin tiedä ko. vammasta paljoa, on vain mielikuva. /ap
Oppi neulomaan sukan. Hänellä ei ollut pahin mahdollinen cp-vamma. Lievänä oli, näkyi lähinnä kävelyssä pienenä linkkaamisena ja toisen käden asennossa. Miksi olisi vaikea uskoa? Ystäväni ei tosin tarvinnut tehdä kuin se yksi juuri tuon vaikeuden ja hitauden takia. Muiden piti kaksi vaikka se osalle muullekin oli haastavaa. Mutta opettelua se vaatii.
Edelleen, miksi annat lapsesi luovuttaa heti kun on vähän vaikeaa? Miten se opettaa häntä jatkossa pärjäämään elämässään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppi neulomaan sukan. Hänellä ei ollut pahin mahdollinen cp-vamma. Lievänä oli, näkyi lähinnä kävelyssä pienenä linkkaamisena ja toisen käden asennossa. Miksi olisi vaikea uskoa? Ystäväni ei tosin tarvinnut tehdä kuin se yksi juuri tuon vaikeuden ja hitauden takia. Muiden piti kaksi vaikka se osalle muullekin oli haastavaa. Mutta opettelua se vaatii.
Edelleen, miksi annat lapsesi luovuttaa heti kun on vähän vaikeaa? Miten se opettaa häntä jatkossa pärjäämään elämässään?
Cp-vammaan voi kuulua monia oireita, mutta voi olla kuulumattakin. Näkisin yhtenä suurimmista neulomisen haasteista hahmottamisen vaikeudet, jotka voivat olla hyvin laajoja ja todella tehdä sen, ettei ihminen kertakaikkiaan "tajua" mitä on tekemässä, miten neulominen onnistuu. Hahmotushäiriö-diagnosoituja on peruskoulut pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta eli eikö tyttäresi todella kykene neulomaan vai onko kyse kärsivällisyyden/pitkäjänteisyyden puutteesta. Minkä ikäisestä lapsesta on kyse?
Vähintään toinen sukka pitäisi kenen tahansa saada neulottua.
T. Kässänope
No yritetään yritetään. Mutta on motorisesti haastavaa. Neulooko pojatkin koulussa nykyään...? /ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cp-vammaan voi kuulua monia oireita, mutta voi olla kuulumattakin. Näkisin yhtenä suurimmista neulomisen haasteista hahmottamisen vaikeudet, jotka voivat olla hyvin laajoja ja todella tehdä sen, ettei ihminen kertakaikkiaan "tajua" mitä on tekemässä, miten neulominen onnistuu. Hahmotushäiriö-diagnosoituja on peruskoulut pullollaan.
Hänellä ei ollut kuin tuo fyysinen puoli. Oli muuten todella terävä ja fiksu. Hän oli se kaveriporukan 10 oppilas, me muut kyselimme aina häneltä apuja kaikkeen. Kuten sanoin, hänellä oli lievänä. On pärjännyt hyvin elämässään.
Jos ei onnistu, niin silloin on huono opettaja.