Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PCOS - tarviiko hoitaa, jos ei koita raskautua?

Vierailija
11.01.2018 |

Otsikossa se tulikin.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pahenee ja muuttuu kivuliaammaksi iän myötä. Jos myöhemmin haluat raskautua, niin se tulee olemaan vaikeampaa. Kannattaa hoitaa..

Vierailija
2/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelit hoitaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pahenee ja muuttuu kivuliaammaksi iän myötä. Jos myöhemmin haluat raskautua, niin se tulee olemaan vaikeampaa. Kannattaa hoitaa..

Miten sitä sitten hoidetaan? Muuten kuin ylipainoisella laihdutus.

Vierailija
4/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä sitten hoidetaan? Muuten kuin ylipainoisella laihdutus.

VHH:lla

Vierailija
5/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoito

Hormonihäiriön hoidossa voidaan käyttää yhdistelmäehkäisypillereitä (ks. «Ehkäisypillerit, ehkäisyrengas ja ehkäisylaastari (yhdistelmäehkäisy)»7), joilla kierto saadaan säännölliseksi. Epäsäännöllisiä vuotoja voidaan hoitaa myös ns. jaksoittaisella keltarauhashormonihoidolla tai hormonikierukan avulla. Näin voidaan estää kohdun limakalvon liikakasvu. Tämä on tärkeää, koska pitkäaikainen estrogeenivaikutus yhdessä keltarauhashormonin puutteen kanssa altistaa kohdun limakalvon liikakasvulle ja lisää kohdunrungon syövän riskiä. Lisääntynyttä riskiä munasarjasyöpään tai rintasyöpään ei ole todettu.

Lapsettomuuden hoitoon on käytössä muita hormonihoitoja (ks. «Lapsettomuushoito»8). Insuliinin vaikutusta parantavia lääkkeitä, kuten metformiinia, on tutkittu monirakkulataudin hoidossa, ja osalle potilaista niistä saattaa olla hyötyä.

Liikakarvoituksen hoitoon käytetään joskus ns. antiandrogeeneja (ks. «Liikakarvoitus»1).

Itsehoito

Munasarjojen monirakkulataudin keskeisin hoito on ylipainoisilla laihdutus. Painonlasku voi säännöllistää kierrot, vähentää karvan kasvua ja mahdollistaa raskauden alkamisen ilman muita hoitoja; jopa 5–10 %:n painonpudotus riittää. Painonlasku pienentää alkuraskauden keskenmenovaaraa sekä muita raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskejä.

Munasarjojen monirakkulatautiin voi liittyä myöhempää sairastuvuutta, kuten aikuisiän diabetes ja verenpainetauti. Elämäntavoilla tilanteeseen voidaan vaikuttaa, ja siksi riskistä on hyvä tietää. Liikunta on ruokavalion lisäksi hyvä hoitokeino. Liikunta auttaa, vaikka paino ei laskisikaan, ja toisaalta normaalipainoisenkin kannattaa liikkua riittävästi. Se auttaa painonpudotuksessa ja parantaa insuliinin vaikutusta kudoksissa. Tupakointi lisää merkittävästi sairastumisen vaaraa sydän- ja verisuonitauteihin, ja se kannattaa ehdottomasti lopettaa.

Vierailija
6/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans kyseinen vaiva todettu gynellä pari vuotta sit ja oon nyt 24-vuotias. Kysyin, että mitä mun pitäs tehä sen suhteen? Gyne sano vaan, että pysy normaalipainoisena. Sanoi myös, ettei se mikään lapsettomuustuomio ole, mutta voi vaatia lääkkeitä avuksi.

Vierailija
7/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö mennä lääkäriin vai neuvolaan? Voi kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta mulle on sanottu, että neuvolassa hoidetaan näitä kuukautis ja”lisääntymisvaivoja”. En ole kuitenkaan varma koskeeko se PCOSia myös.

Ap

Vierailija
8/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynelle ei ole varaa. Ap

Vierailija
9/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kans kyseinen vaiva todettu gynellä pari vuotta sit ja oon nyt 24-vuotias. Kysyin, että mitä mun pitäs tehä sen suhteen? Gyne sano vaan, että pysy normaalipainoisena. Sanoi myös, ettei se mikään lapsettomuustuomio ole, mutta voi vaatia lääkkeitä avuksi.

VHH auttaa

Vierailija
10/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynelle ei ole varaa. Ap

VHH-ruokavalioon sulla on varaa.

Vierailija
11/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynelle ei ole varaa. Ap

TK:sta lähete, kyseessä on sairauden hoitaminen eikä mikään vuositarkastus.

Vierailija
12/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö mennä lääkäriin vai neuvolaan? Voi kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta mulle on sanottu, että neuvolassa hoidetaan näitä kuukautis ja”lisääntymisvaivoja”. En ole kuitenkaan varma koskeeko se PCOSia myös.

Ap

VHH-ruokavalio auttaa PCOS-vaivaan.

Vierailija
13/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gynelle ei ole varaa. Ap

TK:sta lähete, kyseessä on sairauden hoitaminen eikä mikään vuositarkastus.

Ja se hoidetaan VHH-ruokavaliolla.

Vierailija
14/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko PCOS sama kuin monirakkulaiset munasarjat, vai jokin "monimutkaisempi kokonaisuus"? Jos siis on varmasti monirakkulaiset munasarjat, niin onko silloin myös PCOS?

Vierailija
15/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko PCOS sama kuin monirakkulaiset munasarjat, vai jokin "monimutkaisempi kokonaisuus"? Jos siis on varmasti monirakkulaiset munasarjat, niin onko silloin myös PCOS?

Siihen auttaa VHH-ruokavalio.

Vierailija
16/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Minä kärsin siitä ennen, mutta ”parani” kun aloitin pillerit. Laihduin 68 kilosta 55 kiloon ja voin syödä ihan mitä ikinä huvittaa, tosin urheilen myös paljon. En halua lapsia joten todennäköisesti syön pillereitä loppuelämän, pillerit pelastivat ulkonäköni.

Vierailija
17/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten, jos on jo alipainon rajoilla, eikä yhdistelmä ehkäisy sovi sairastetun veritulpan vuoksi? Ikää jo yli 30. Lapsia en halua. Menkat ei ikinä oo olleet säännölliset, nyt hormonikierukka käytössä, eikä auta tähän. Eipä kyllä oo vaivannutkaan juuri mitenkään muuten, ruokavalioo vois kyllä muuttaa.

Vierailija
18/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Minä kärsin siitä ennen, mutta ”parani” kun aloitin pillerit. Laihduin 68 kilosta 55 kiloon ja voin syödä ihan mitä ikinä huvittaa, tosin urheilen myös paljon. En halua lapsia joten todennäköisesti syön pillereitä loppuelämän, pillerit pelastivat ulkonäköni.

Pillereitä ei tarvitse, jos noudattaa VHH-ruokavaliota.

Vierailija
19/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten, jos on jo alipainon rajoilla, eikä yhdistelmä ehkäisy sovi sairastetun veritulpan vuoksi? Ikää jo yli 30. Lapsia en halua. Menkat ei ikinä oo olleet säännölliset, nyt hormonikierukka käytössä, eikä auta tähän. Eipä kyllä oo vaivannutkaan juuri mitenkään muuten, ruokavalioo vois kyllä muuttaa.

VHH-ruokavalio on ratkaisu.

Vierailija
20/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"VHH-ruokavalio auttaa PCOS-vaivaan."

Ei välttämättä kaikilla. Itse noudatin tiukkaa vhh:ta vuoden, eikä mikään muuttunut. Paino tippui joo 10kg, mutta vaivat ei lähtenyt mihinkään. 

E-pillerit taitaa olla ainoa hoitokeino jolla voidaan oireita hillitä, jos vain sattuu löytämään sopivan merkin. Niissä kun sattuu olemaan se vika että usein saa tilalle muita vaivoja, tai pahimmassa tapauksessa jo olemassa olevat vaivat pahenevat.

Kuten itselläni. Kolmas pillerimerkki menossa, eikä nämäkään sovi.