Miksi työvoimapula on huono asia?
Ainakin sellaisen käsityksen saa kun lukee lehtiä. Mun mielestä se on vaan hyvä, palkat nousee ja työtä saa helpommin ja työnantajat todella arvostaa hyvää tekijää. Nytkin oli taloussanomissa kuina kokkeja ei enää saa normipalkalla hommiin vaan pitää maksaa enemmän, mun mielestä vaan hyvä asia 🤗
Kommentit (10)
Ja minä kerron esimerkin teknisemmältä alalta:
Kun ei ole tarpeeksi osaavia ihmisiä töihin, niin kehitysprojektit jää tekemättä. Järjestelmiä osaamattomat ihmiset yrittää opetella niitä, ja aika kuluu kouluttautumiseen eikä tekemiseen. Pahimmillaan niitä asiantuntijan töitä tekee joku tumpelo, ja niitä jälkiä saadaan korjailla vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapulaa ei ole eikä tule
On jo tälläkin hetkellä, työttömät on vain niin elottomia vässyköitä, että ei niistä ole töihin
Yksinkertaisesti menetetään rahaa ja aikaa kun ei löydy tekijöitä. Ja tätä kautta valtiokin kärsii kun jää saamatta verotuloja.
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti noin toope? Minäpä kerron sulle päiväkodin arjesta! Kaikesta leikataan, on leikattu ties vaikka jo kuinka kauan! Ihme, että pääsin edes kyseiseen taloon töihin, hyvä kuitenkin että pääsin.
Työskentelen pienimpien kanssa eli 1-3-vuotiaiden kanssa, joita on nyt taas ennätysmäärä. Vakihoitajia on kaksi ja lapsia 12. Niinpä niin, on meillä ollut paljon työllistettyjä ja työkokeilijoita, joten apu on ollut suurta.
Kerran olin yksin 9 lapsen kanssa parini sairastuttua, onneksi muista ryhmistä liikeni joitain apukäsiä.
Ja ei, en vaihda työpaikkaa. Vaikka onkin rankkaa, niin samalla tosi palkitsevaa.
Tuo ei ole työvoimapulaa, vaan rahapulaa. Ihan eri asia ettei HALUTA palkata tarpeeksi työntekijöitä, kuin ettei olisi työntekijöitä joita palkata.
Pari vuotta sitten työnantajat oli tosi ylimielisiä, kun työvoimaa oli tarjolla paljon. Joku ehdotti maksua työhakemuksiin, koska miksipä ei 🤔
Eli työnhakijan olisi pitänyt maksaa siitä että saa lähettää hakemuksen eli lasku työnhakijalle vastaanotetusta työhakemuksesta.
Nyt tilanne on ihan päinvastainen ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti menetetään rahaa ja aikaa kun ei löydy tekijöitä. Ja tätä kautta valtiokin kärsii kun jää saamatta verotuloja.
silti työvoimapula on parempi kuin suurtyöttömyys
Ei ole mitään työvoimapulaa. Se mistä on kyse on, että omistajalle on järkevämpää istua rahakasan päällä kuin investoida työvoimaan, koska työmarkkinat ovat globaalit. Aina löytyy joku joka tekee halvemmalla tai sitten investoi puolesta, kutsutaan myös kilpajuoksuksi pohjalle. Jos meillä olisi työvoimapula, meillä olisi myös inflaatiota.
Joopa joo. Hoitoalalla on hirvittävä työvoimapula. Mummojen ja vaarien hoitajia on järkyttävän vähän hoivapaikoissa. Äärirajoilla mennään. Ainoa ongelma on, että ahneet työnantajat eivät halua palkata lisää työntekijöitä, että saataisiin vanhuksille inhimillinen hoito. Voitontavoittelu on tärkeintä.Suomalaisia hoitajia on paljon työttöminä. Tuodaan mieluummin filippiineiltä halpatyövoimaa. Esimerkkinä veroparatiisifirma Attendo.
Oletko oikeasti noin toope? Minäpä kerron sulle päiväkodin arjesta! Kaikesta leikataan, on leikattu ties vaikka jo kuinka kauan! Ihme, että pääsin edes kyseiseen taloon töihin, hyvä kuitenkin että pääsin.
Työskentelen pienimpien kanssa eli 1-3-vuotiaiden kanssa, joita on nyt taas ennätysmäärä. Vakihoitajia on kaksi ja lapsia 12. Niinpä niin, on meillä ollut paljon työllistettyjä ja työkokeilijoita, joten apu on ollut suurta.
Kerran olin yksin 9 lapsen kanssa parini sairastuttua, onneksi muista ryhmistä liikeni joitain apukäsiä.
Ja ei, en vaihda työpaikkaa. Vaikka onkin rankkaa, niin samalla tosi palkitsevaa.