Helppoja, halpoja, terveellisiä ja nopeita ruokia lapsiperheelle?
Meillä mies huolehti aina ruuanlaitosta, ja nyt eron jälkeen on ollut vaikeaa opetella tekemään ruokaa itselleni ja lapsilleni. Olen opiskeleva ja osa-aikatöissä käyvä yh, tulot hädin tuskin toimeentulotukirajan yläpuolella ja vapaa-aika on kortilla. Tahtoisin lapsilleni terveellistä ruokaa, mutta rahan lisäksi pulaa on tosiaan ajasta ja kokkaustaidoista joten onko hyviä ehdotuksia ruuiksi joita voisin kokeilla?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä siinä mitään ihmeellistä pitäisi sählätä. Kaupasta kanaa tai lihaa ja paistat ja kermaa kastikkeeksi. Salaattia ja vihannesta viekkuun niin on terveellistä.
Paistaminen on epäterveellinen ruuanvalmistustapa. Kermakin on epäterveellistä ja lisää ruuan hintaa tarpeettomasti.
Höpöhöpö
Höpöhöpö itsellesi. Paistetussa ruuassa on syöpää aiheuttavia karsinogeenejä: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Karsinogeeni
Eikä ole.
Anonyymin palstamamman sana vastaan Wikipedia lähdeviitteineen. Kumpaakohan uskoisi? :D
Sulla on vapaus uskoa ihan mihin itse haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä siinä mitään ihmeellistä pitäisi sählätä. Kaupasta kanaa tai lihaa ja paistat ja kermaa kastikkeeksi. Salaattia ja vihannesta viekkuun niin on terveellistä.
Paistaminen on epäterveellinen ruuanvalmistustapa. Kermakin on epäterveellistä ja lisää ruuan hintaa tarpeettomasti.
Höpöhöpö
Höpöhöpö itsellesi. Paistetussa ruuassa on syöpää aiheuttavia karsinogeenejä: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Karsinogeeni
Eikä ole.
Anonyymin palstamamman sana vastaan Wikipedia lähdeviitteineen. Kumpaakohan uskoisi? :D
Sulla on vapaus uskoa ihan mihin itse haluat.
Jotkut uskoo vieläkin että Maa on litteä. Toiset tietää paremmin.
Makkarakeitto,lihamakaroonilaatikko,tonnikalapasta,jauhelihakastike,vain.muutama halpa,hyvä ja helppo ruoka. Googlaa ohje ja tee. Lapsetkin tykkää varmasti
Hernekeittoa, johon käytetään luullista ja rasvaista lihaa, niin saa hyviä kaloreita jaksamiseen.
Perunakeitto on erittäin nopea ja edullinen perusruoka, ja siihen saa vaihtelua vaihtamalla proteiinin lähdettä; esim. jauhelihaa, nakkeja, lihasuikaleita, quornia jne.
Huippunopean siitä saa jos ostaa pakasteesta keittokasviksia pussin, mutta ei noitten juuresten kuorimiseenkaan mene kovin pitkää aikaa.
Ihan konkreettinen esimerkki, yksinkertaisimmillaan näin:
- perunoita kuorittuna ja pilkottuna lusikkaan sopiviksi paloiksi
- porkkanoita kuorittuna ja pilkottuna, vähän pienemmiksi kuin perunat
- purjoa, pilkottuna (mä ostan ison purjon, halkaisen ja pilkon puolikkaan noin sentin kiekonpuolikkaiksi, sitten pesen ja valutan huolella, ja pakastan mitä en juuri silloin tarvi)
- vettä ja sopiva määrä liemikuutioita (tai suolaa + maustepippuria)
- joku proteiinilähde
Määristä, mä yleensä laitan 3l kattilaan vettä 1-1,5l, 2 liemikuutiota, sen verran perunaa ja porkkanaa että jää pari senttiä veden alle (ehkä 75% perunaa ja 25% porkkanaa), purjoa kourallinen, ja proteiinia 300-400g.
Kymmenkunta maustepippuria on aika hyvä määrä tuohon jos niitä kayttää. Jos tykkää porkkanasta tai purjosta niin laittaa niitä enemmän, jos taas perunasta niin sitä sit enemmän. Muitakin juureksia voi käyttää, tai tomaattia jne.
Vierailija kirjoitti:
Perunakeitto on erittäin nopea ja edullinen perusruoka, ja siihen saa vaihtelua vaihtamalla proteiinin lähdettä; esim. jauhelihaa, nakkeja, lihasuikaleita, quornia jne.
Huippunopean siitä saa jos ostaa pakasteesta keittokasviksia pussin, mutta ei noitten juuresten kuorimiseenkaan mene kovin pitkää aikaa.
- purjoa, pilkottuna (mä ostan ison purjon, halkaisen ja pilkon puolikkaan noin sentin kiekonpuolikkaiksi, sitten pesen ja valutan huolella, ja pakastan mitä en juuri silloin tarvi)
- joku proteiinilähde
Määristä, mä yleensä laitan 3l kattilaan vettä 1-1,5l, 2 liemikuutiota, sen verran perunaa ja porkkanaa että jää pari senttiä veden alle (ehkä 75% perunaa ja 25% porkkanaa), purjoa kourallinen, ja proteiinia 300-400g.
Kymmenkunta maustepippuria on aika hyvä määrä tuohon jos niitä kayttää. Jos tykkää porkkanasta tai purjosta niin laittaa niitä enemmän, jos taas perunasta niin sitä sit enemmän. Muitakin juureksia voi käyttää, tai tomaattia jne.
Liemikuutioilla ei pidä ruokia pilata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- joku proteiinilähde
Liemikuutioilla ei pidä ruokia pilata!
Normaalisti olen sun kanssasi samaa mieltä, mutta löysin eräät luomuliemikuutiot joiden takia olen joutunut perumaan tuota puhetta. En vain viitsinyt mainostaa ihan merkillä, mutta heiltä puuttuu se normaali liuta kovetettuja rasvoja, E-koodeja mitä muilla on, eikä ole gluteenia, lisättyä hiivaa tai natriumglutamaattia, ja maku on ihan jotain muuta kuin taviskuutioissa. Suolalla ja maustepippureilla onnistuu kyllä tääkin keitto oikein hyvin, mutta esim. noitten kasvisliemikuutiossa on mm. lipstikkaa, nam. Ja en myöskään halunnut lähteä tuomitsemaan niitä, joita ei kiinnosta säätää käsin maustamalla ;)
Ja unohdin muuten mainita siskonmakkarat, pistetään listaan nekin vielä.
t. tuo 26
Itse joskus käytin seuraavaa listaa,ohjeita harvemmin noudatin pilkulleen, vaan ne ainekset mistä en pitänyt vaihdoin toiseen tai jätin kokonaan pois. Meillä silloin taaperokin oppi syömään noita edes sen verta että jaksoi välipalaan asti.
-Juurespyttipannu k-ruoka.fi
-Kanapihvi&couscous
-Jauhelihakeitto
-Tonnikalapasta (tonnikala,sipuli,pasta,kerma, ruohosipuli tuorejuusto,suolakurkku)
-Täytetyt paprikat
-Nuudelimuna sekotus (nuudeli,hemapo, keitettyjä kanamunia)
-Kanajauhelihapullat currykastike& riisi
-Kalakastike& perunat
-Shakshuka kruoka.fi
-Makaronilaatikko
-Vihannesgratiini kruoka.fi
-Kalakeitto
-Kanakastike& riisi
-Tomaatikeitto
-Lihamureke&muusi
-Kasvissosekeitto (kasviksia, sulatejuustoa,kermaa)
-Lohikiusaus (lohisuikale,tilli,kerma,peruna-sipuli)
-Spaghetti&jauhelihakastike
-Pinaattilettu/pinaattikeitto (maito,pakastepinaatti,vehnäjauho,kanamuna)
Muita mitä mieleen tulee
-Jauhelihaperunalaatikko
-Pestokasviskeitto (esim. 3 porkkanaa, puolikas kesäkurpitsa,sipuli ja 1 tomaatti, mausteeksi valkopippuria, paprikamaustetta, mausteyrttisekotusta, 1tl pestoa. Ja raejuustoa sopivasti että keitosta tulee syöntilämpöstä)
-Chili con carne
-Kanankoipi ja riisi
-Kalapuikot,seitifileet ja muusi
-Pestopasta(tagliatellepasta,vihreä pesto,parmesanjuusto ((parfano cheesepowder on aika riittoisaa ja mielestäni edullinen))
-Igorin kana pienipunainenkeittiö
Aurinkoinen tomaattilinssikeitto yhteishyvä
-Värikäs pestokanakeitto yhteishyvä
-Lasange
-Intialainen papukeitto yhteishyvä
-Minestronekeitto lihaversio,kasvisversio,pakastesuikaleista jne
-Lihapullat kermakastikkeessa&makaroni
-Jauhelihapastakeitto kruoka
-Makkarakastike& peruna
-Makkarakeitto
-Tofukasvisvuoka( tofua, esim. yrttimaustettu käy hyvin, kesäkurpitsa, paprika, sipuli, perunoita, tölkki tomaattimurskaa, ruokakermaa
basilikaa, timjamia, mustapippuria
(Oikeaa fetajuustoa))
Jos on tiukkaa kannattaa melkein rakentaa neljän viikon ruokalista etukäteen ja pienenä vinkkinä että kerta viikkoon aina keitto ja joku laatikkoruoka ;niistä kun hyvällä tuurilla riittää 2-3päiväksi per ruoka Eli on MELKEIN jo viikon ruuat siinä. Jos itse on hieman paremmin syönyt niin voihan sitä omaa annoskokoa vähän pienentää sen sijaan että syö itsensä aina ihan täyteen-> itse olin aikasemmin sellainen että vatsa piti syödä ihan täyteen ja jouduin oikeasti tekemään töitä sen eteen että pystyin syömään terveellisen määrän ruokaa, niin etten ottanut ruokaa lisää vaan siksi että se oli hyvää.:) en nyt mitenkään sen kummemmin ollut ylipainoinen, mutta vuodessa tuli tasaisesti aina kilo lisää😂😂
Joku kirjoitti että linsseistä tulee vatsakipeäksi, varmasti ensimmäisillä kerroilla tuleekin mutta eiköhän kaikesta uudesta mitä alkaa syömään ole sama riski. Joitain ruokia pitäö vähän totulle syömään, että ne alkavat maistumaan hyvälle
Vierailija kirjoitti:
Perunavelli
Onko tuo sama kuin samettivelli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunavelli
Onko tuo sama kuin samettivelli?
Mitä samettivelli on?