Entä jos ei ole mitään mitä kirjoittaa cv:hen?
Ei yhtään työpaikkaa. Miten sitten voi töitä hakea?
Kommentit (22)
Kirjoittaa sinne koulutuksen ja työharjoittelut.
Onko jotain harrastuksia tms, joiden kautta olisit saanut osaamista?
Koulutus, työharjoittelut, kielitaito, suoritetut pätevyydet (esim. ajokortti, hygieniapassi, tulityökortti), luottamustoimet esim. yhdistyksissä, harrastukset...
Mulla vähän tuollainen tilanne, lapset tehty opiskelujen aikana, jolloin iltatöihin ei enää riittänyt aika, teini-ikä laman aikana, kesätöihin ei pikkupaikkakunnalla päässyt jne. Oon laittanut sinne opintoihin liittyneet työharjoittelut, joista mulla on (erittäin kehuvat) todistukset, maininnan kotiäitiydestä ja sen aikana tehdyistä jatko-opinnoista. Mulla siis yliopistotutkinto ja siihen vielä erikoistumista päälle. Sen lisäksi laittaisin, jos olisi joku erityisempi harrastus, joka vaatisi ihmiseltä jotain tyyliin VPK tai sukeltaminen tai joku järjestötoiminta. Samoin mahdolliset luottamustehtävät. Itse harrastan vaan lukemista ja lenkkeilyä, joten siitä ei sisältöä tule papereihin.
Jos mitään tuollaistakaan ei ole, alkaisin hankkia sitä, avoin amk, avoin yo-opintoja tekisin jostain omaa kiinnostusta/alaa sivuavasta, hakeutuisin johonkin kiinnostavaan järjestöön ja siitä saisi uutta ja ajantasaista sisältöä sinne cvhen.
Sitten vaan hakemukseen maininta "cv on ohut johtuen syystä x (vanhempainvapaa, työttömyys, sairaus) mutta olen innokas ja aktiivinen, jonka näkee siitä että olen kouluttautunut/harrastanut mainitulla tavalla".
Enempää ei musta oikein voi tehdä ellei halua valehdella ja jos työnantaja ei anna mahdollisuutta, ei sille mitään voi, mun kohdalla se on työnantajan häviö, koska olen työssäni oikeasti hyvä, tarkka ja ahkera ja joustan tarpeen mukaan. Onneksi pääsin pätkälle, joka poikinee lisää jatkoa, kun sattui työnantaja joka ei halveksinut kotiäitiystaustaa.
Sitten pitää kirjoittaa kiinnostuksen kohteet, jos ei ole vielä ehtinyt missään kunnostautua.
Hyvä CV on muutenkin aika lyhyt, ei siihen pidäkään saada mitään romaania henkilöhistoriasta.
Vapaaehtoistyö? Ainiin, eihän toi käy laatuun kun pitäisi se homeinen ahteri nostaa sängystä ylös...
Kiitos 5, olet enkeli. Sain inspiraation. :)
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoistyö? Ainiin, eihän toi käy laatuun kun pitäisi se homeinen ahteri nostaa sängystä ylös...
Piss off
Nyt kipin kapin työkkärin cv-kurssille, kyllä ne siellä sitten kertoo ja auttaa että miten luoda cv tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus, työharjoittelut, kielitaito, suoritetut pätevyydet (esim. ajokortti, hygieniapassi, tulityökortti), luottamustoimet esim. yhdistyksissä, harrastukset...
Entäs jos ei ole näitäkään?
Lähetänkö paperin, jossa on vain nimeni?
Kyllähän nyt jokainen edes jotain kursseja on käynyt elämänsä aikana. Aika saamattomalta ja tyhmältä kuullostaa jos ei yhtään mitään CV:hen laitettavaa keksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt jokainen edes jotain kursseja on käynyt elämänsä aikana. Aika saamattomalta ja tyhmältä kuullostaa jos ei yhtään mitään CV:hen laitettavaa keksi.
Eipä ole. Voin olla saamaton ja tyhmä, mutta ei se lisää täytettä ansioluettelooni.
Olen käynyt lukion, kansalaisopiston liikuntakurssin ja ollut 2kk töissä. Ei noilla vielä edes post it -lappua täytetä.
No voi hyvänen aika, kaikkihan on joskus saaneet jostain sen ensimmäisen työpaikan, eihän työkokemusta voi olla ennen sitä.
Paitsi jostain työharjoittelusta ehkä?
Ei kannata ainakaan valehdella ja venyttää ylimääräisellä hutulla. Jos olet nuori ja vastavalmistunut, niin riittää että kerrot opinnoista ja mahdollisista harjoitteluista. Jos taas olet ollut vaikka kotona lasten kanssa, niin sen voi laittaa ansioluetteloon. Jos sinulla ei ole mitään syytä mikset ole ollut töissä tai opiskellut, niin sitten olisi ehkä syytä hakeutua ainakin opiskelemaan, työharjoitteluun tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole. Voin olla saamaton ja tyhmä, mutta ei se lisää täytettä ansioluettelooni.
Olen käynyt lukion, kansalaisopiston liikuntakurssin ja ollut 2kk töissä. Ei noilla vielä edes post it -lappua täytetä.
Joo, mutta jostain täytyy aloittaa. Ja onhan tuossa jo jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos ei ole näitäkään?
Lähetänkö paperin, jossa on vain nimeni?
Lähetät paperin, jossa on henkilötietosi ja tiedot siitä, mitä sinulla on:
KOULUTUS: 8 luokkaa peruskoulua
KIELITAITO: suomi, suullinen taito erinomainen (natiivi), kirjallinen hyvä
TYÖKOKEMUS: TET-harrjoittelu hyllyttäjänä Lähikylän Siwassa 1985 (tai missä ja milloin nyt sitten olitkaan)
HARRASTUKSET : läsnäolo ja rentoutuminen
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika, kaikkihan on joskus saaneet jostain sen ensimmäisen työpaikan, eihän työkokemusta voi olla ennen sitä.
Paitsi jostain työharjoittelusta ehkä?
On eri asia lähetellä tyhjää CV:tä parikymppisenä kuin keski-ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta jostain täytyy aloittaa. Ja onhan tuossa jo jotain.
On siinä jotain samalla tavalla kuin yksi maapähkinä ja maahan tipahtanut nakki on jotain syötävää. Ei tuolla kukaan minua palkkaa. Tämä on toisaalta hyväkin. Ei tarvitse lähteä nollasoppareiden ja paperibyrokratian maailmaan pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kipin kapin työkkärin cv-kurssille, kyllä ne siellä sitten kertoo ja auttaa että miten luoda cv tyhjästä.
Höpö höpö. Olen ollut vähän vastaavassa tilanteessa ap:n kanssa ja käynyt pakotettuna noita kursseja. Niitä pitää muuten aina jotkut kauppatieteilijät, jotka jorisevat käsittämätöntä jostain yritysorganisaatiorekrytointipolitiikasta ja jotka aina olettavat että ihmisillä nimenomaan on jotain substanssia laittaa cv:hen. Eivät ne todellakaan osaa sanoa mitään siihen, jos esim. ei ole työkokemusta juuri ollenkaan tai suosittelijoita entisistä duuneista... Myöskään ansioluettolon "aukollisuuteen" eivät yleensä osaa vastata mitään. Sehän on työnhakijan oma häpeä. Juuri tällaisiin tilanteisiin toivoisi sitä niiden ekspertiisiä roppakaupalla, koska kun työtön työnhakija vaan iskostetaan inhoamaan ja häpeämään itseään niin se on todella huono pohja marssia "tekijänä ja osaajana" työhaastatteluihin.
Peruskoulutodistuksella?
Mene opiskelemaan?