Olen maksanut lainaa yli 3000 euroa, mutta velka on lyhentynyt vain 480 euroa.
Onko tämä ihan normaalia? Korkoprosentti on 18,93 velkaa oli rapiat 10 000 ja nyt tuon 480 vähemmän. Otin lainan elokuussa 2016.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain ensin pankeista lainaa mutta en saanut. Luottotiedot ok, luottoluokitus hyvä, vakituinen työpaikka 2200 bruttotuloilla. En vaan ymmärrä miksi en kelvannut lainan saajaksi. Aion nyt kokeilla uudestaan pankista. Olin äsken yhteydessä sveadirektiin ja ei tule olemaan halpaa lainan poismaksukaan. Toimistomaksut vähennetään, eikä muuta.
ApSinulla on varmaan muitakin luottoja pystyssä, muuten olisit kyllä noilla spekseillä saanut sen 10k.
Kokeilepa silti Bank Norwegianin lainaa. Jos myöntävät, korko% on selkeästi pienempi. Kerro, että kuittaat sillä tuon sveadirektin lainan.
No ei ainakaan norwegian. Se on varmaan kallein mahdollinen.
Ei pitäisi vaatia kovin terävää laskupäätä sen hahmottamiseen, että 10000 eurosta noin 19 prosentin vuosikorko on noin 1900 euroa. Jos silti haluaa lainan ottaa, niin koron osuus on se noin 160 euroa kuukaudessa ja varsin helppoa on siis laskea tuo pois kk-lyhennyksestä, jolloin näkee, paljonko lainapääoma pienenee joka lyhennyksellä ja kuinka paljon menee pelkkään korkoon.
Jännä miten nämä ilmoitetut korot tulee aina jossain kohtaa yllätyksenä luotonottajalle. Olen itsekin kuunnellut sitä "mitä? mä lainasin 2000€ ja oon maksanut nyt 1500€, eli viishunttia jäljellä" -höpinää tutulta. Käteväähän se on unohtaa korko kokonaan ja kuvitella, että joka lyhennyssentti menee pääomaan, eikä muita kuluja ole.
Kannattaa myös huomioida lainaehdoista sellainen kohta, että meneekö mahdolliset ylimääräiset lyhennykset lainapääoman vai seuraavan erän lyhentämiseen...
Vierailija kirjoitti:
Hain ensin pankeista lainaa mutta en saanut. Luottotiedot ok, luottoluokitus hyvä, vakituinen työpaikka 2200 bruttotuloilla. En vaan ymmärrä miksi en kelvannut lainan saajaksi. Aion nyt kokeilla uudestaan pankista. Olin äsken yhteydessä sveadirektiin ja ei tule olemaan halpaa lainan poismaksukaan. Toimistomaksut vähennetään, eikä muuta.
Ap
Niin ja säästät niiden toimistomaksujen lisäksi ne korot. eli pääoma tietenkin pitää kokonaan maksaa. Ellei sitten ole kiinteäkorkoinen laina. Silloin maksat myös ne korotkin tulevaisuuteen jos ennakkoon maksat.
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten nämä ilmoitetut korot tulee aina jossain kohtaa yllätyksenä luotonottajalle. Olen itsekin kuunnellut sitä "mitä? mä lainasin 2000€ ja oon maksanut nyt 1500€, eli viishunttia jäljellä" -höpinää tutulta. Käteväähän se on unohtaa korko kokonaan ja kuvitella, että joka lyhennyssentti menee pääomaan, eikä muita kuluja ole.
Kyllä jokainen lyhennyssentti vähentää velkapääomaa, mutta kuukausierässä ei ole pelkästään lyhennystä. kuukausimaksu koostuu aina korosta ja muista maksuista sekä lyhennyksestä.
Sanoisin että ton korjaa nyt vaan kohtuullisemmalla lainalla.
Pankkiin mars ja lyhennät heti ton pois ja maksat järkevämpää pois sitten.