Miksi moottoritiellä ohittaessa pitää joka auton jälkeen palata oikealle kaistalle?
Johtuuko tämä jostain vammasta tai vajavuudesta, tyhmyydestä vai onko siellä vasemmalla kaistalla vaan niin pelottavaa ajaa? 2-20 sekuntia oikealla kaistalla ja sitten taas ohitetaan seuraava.. Idioottimaista touhua.
Kommentit (16)
Ap on vasemmalla kaistalla roikkuva kaistan tukkia. Näitä näkee paljon motareilla. Ajetaan vasenta kaistan melkein yhtä nopeasti kuin oikealla kaistalla ajava. Pari minuuttia Ap:n takana on jono.
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä ohitettavia on enemmälti samassa niin toki niiden ohi voi ajaa heti kerralla. Mutta periaatteessa moottoritielläkin ajetaan aina oikeaa kaistaa, kun ei koskaan tiedä jos takaa tulee vielä lujempaa kulkeva, tai hälytysajoneuvo.
Moottoritiellä turvavälit kuitenkin pitää olla kunnolliset, joten vaikka väli olisikin enemmän kuin pari auton mitaa, ei siihen tarvi tunkea kun on aikeissa kohta ohittaa sen seuraavankin. Ne hälytysajoneuvot ja ylinopeutta ajavat näkyy kyllä kun vilkaisee siihen taustapeiliin, siksi se siinä autossa on.
Vierailija kirjoitti:
Ap on vasemmalla kaistalla roikkuva kaistan tukkia. Näitä näkee paljon motareilla. Ajetaan vasenta kaistan melkein yhtä nopeasti kuin oikealla kaistalla ajava. Pari minuuttia Ap:n takana on jono.
Ap ei ohita motarilla yleensä kuin rekkoja tai muita selvästi hitaammin ajavia, joten pieleen meni. Ap on se kenen tuulilasiin sinä roiskit kurat kun et uskalla ohittaa koko jonoa kerralla vaan vaihdat joka välissä takaisin oikealle kaistalle vaarantaen samalla liikenteen jättämällä minimaalisen turvavälin.
Vastaus tähän löytyy Aina Oikein Ajavan Palsta Mamman Liikenne Laki Kirjasta: koska laki sanoo, että vasenta kaistaa ei turhaan kuluteta. Sille ei myöskään siis siirrytä siksi, että liittymästä motarille ajaville tulisi huomaavaisesti enemmän tilaa.
Tosimies tykkää kääntää rattia. Tasaisesti ajaminen on ämmien ja homojen hommaa. Rajut kaistanvaihdot kertovat, että ratissa on tosimies.
Lain mukaan motarilla on käytettävä eniten oikeata vapaata kaistaa. Jos oikealla kaistalla on tilaa ajaa niin sinne pitää siirtyä. Vasemmalla käydään vain ohittamassa.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan motarilla on käytettävä eniten oikeata vapaata kaistaa. Jos oikealla kaistalla on tilaa ajaa niin sinne pitää siirtyä. Vasemmalla käydään vain ohittamassa.
Rest my case.
#5
Jos laki on teidän mielestänne huono, tehkää aloite sen muuttamiseksi.
Lain rikkominen ja varsinkaan sitä noudattaville vittuileminen ei hyödytä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan motarilla on käytettävä eniten oikeata vapaata kaistaa. Jos oikealla kaistalla on tilaa ajaa niin sinne pitää siirtyä. Vasemmalla käydään vain ohittamassa.
Sun kuuluu silti ohittaa turvavälien kanssa. Eikä tunkea siihen eteen liian lähelle, eikä mennä liian lähellä seuraavaa edellä ajavaa hänenkään taakseeen.
Jos välittäisit turvaväleistä, voisit ohittaa useammin monta autoa kerralla, kun kerran aiot. Tilanteessa, jossa ajat jo maksiminopeutta ohituskaistalla TAI kukaan ei tule takaa, vaikket ajaisi maksiminopeutta. Niin ajaa paras kuski, kuten minä.
Vierailija kirjoitti:
Jos laki on teidän mielestänne huono, tehkää aloite sen muuttamiseksi.
Lain rikkominen ja varsinkaan sitä noudattaville vittuileminen ei hyödytä mitään.
Palaaminen moottoritiellä toisen eteen oikealle kaistalle ilman turvaväliä ei ole minkään lain mukaan ajamista.
Jotenkin arvasin että tän lukee enimmäkseen just ne idiootit jotka ajaa omasta mielestään täydellisesti kun palaa ohituksen jälkeen oikealle kaistalle kaksi metriä ohittamansa auton edelle.. ap
Omalle kaistalle voi palata, kun näkee ohitettavan taustapeilistä (eikä vain sivupeilistä).
Joissakin maissa on sakotettavaa olla palaamatta omalle kaistalle, kun ohitus on suoritettu. Toki jos ohittaa jonoa, ohitus katsotaan suoritetuksi vasta koko jonon ohittamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tosimies tykkää kääntää rattia. Tasaisesti ajaminen on ämmien ja homojen hommaa. Rajut kaistanvaihdot kertovat, että ratissa on tosimies.
Totta! Tällä ajotyylillä pystyy myös maksimoimaan rajut jarrutukset ja kiihdytykset. Jos tosimiehen kyydissä on nainen, niin matkan jälkeen tosimies ns. saa.
Samaa mieltä kuin ap. Raivostuttavia nämä koukkailijat. Turhia kaistanvaihtamisia pitäisi välttää, tieliikennelaki ei edellytä jatkuvaa pomppimista oikealta vasemmalle.
Ottaa päähän kun itse ohittaa pitempää letkaa ja joku vajaaälyinen koukkaa jatkuvasti takaisin oikealle kaistalle suoraan jonkun hitaamman taa ja kiilaa 5 sekunnin kuluttua suoraan eteeni ohituskaistalle hitaammalla vauhdilla. Nämä kuskit aiheuttavat vaaratilanteita varsinkin kun liikennettä on enemmän ja vauhtia 120km/h.
Saksassa on ns 20 sekunnin sääntö. Jos voit ajaa oikealla kaistalla vähintään sen aikaa, sinun on siirryttävä sinne. Tätä noudatan itsekkin. Minua ei haittaa vaikka välillä pitääkin hidastaa ennen kuin pääsee taas ohituskaistalle hitaampien ohi. Tosi helppoa ja stressitöntä ja kovempaa ajavat pääsevät yleensä aina ohi.
Jos niitä ohitettavia on enemmälti samassa niin toki niiden ohi voi ajaa heti kerralla. Mutta periaatteessa moottoritielläkin ajetaan aina oikeaa kaistaa, kun ei koskaan tiedä jos takaa tulee vielä lujempaa kulkeva, tai hälytysajoneuvo.