Uusi työtön ja aktiivimalli
Olen ilmoittautunut työttömäksi vuoden vaihteen jälkeen. Sain työkkäristä ilmoituksen, että "palvelen itseäni omapalvelulinjalla", eikä sieltä olla minuun yhteydessä toistaiseksi.
Miten minä alan tuota aktiivimallia sitten soveltamaan? Pitääkö minun itse etsiä nuo tehtävät, joilla osoitan aktiivisuuttani? Olen ihan pihalla koko työkkärijutun kanssa, enkä saa heihin yhteyttä, koska olen itsepalvelussa....
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastanneille (koskien neljän päivän työskentelyä). Lienee parasta laittaa hyvissä ajoin sähköpostia kirjaamon kautta. En haluaisi katkaista työnhakuani. Olen sopinut työllistymissuunnitelmassani ko. harjoittelupaikan etsimisestä.
Jos olet asiakkaana itsepalvelussa eli suoraan työmarkkinoille menevä, niin te-toimisto ei voi myöntää sulle harjoittelupaikkaa eli virallisesti työkokeilua. Työkokeilun perusteena on ammatinvalinta, pitkään tuömarkkinoilta poissaolo tai yrittäjäksi rupeaminen.
Vierailija kirjoitti:
lisää tätä aktiivipaskaa. lopettakaa jo.
Piti silti lukea ketjua ja kommentoida. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastanneille (koskien neljän päivän työskentelyä). Lienee parasta laittaa hyvissä ajoin sähköpostia kirjaamon kautta. En haluaisi katkaista työnhakuani. Olen sopinut työllistymissuunnitelmassani ko. harjoittelupaikan etsimisestä.
Jos olet asiakkaana itsepalvelussa eli suoraan työmarkkinoille menevä, niin te-toimisto ei voi myöntää sulle harjoittelupaikkaa eli virallisesti työkokeilua. Työkokeilun perusteena on ammatinvalinta, pitkään tuömarkkinoilta poissaolo tai yrittäjäksi rupeaminen.
Nyt sekoittuu henkilöt! Aloittaja, eli minä, olen itsepalvelussa. En tiedä, miten tämä on, joka kysyi neljän päivän työskentelystä.
Minulla ongelma on niin tyhjä olo. Jotenkin toivoin saavani työkkäristä apua, edes että tapaisin jonkun, mutta nyt, kun minä olenkin itsepalvelussa, en saa mitään (henkistä) tukea. Tiedän, mitä minun pitää tehdä: hakea töitä, mutta en tiedä tuosta aktiivimallista (tai muihinkaan työkkärijuttuihin liittyviä). Olisi ollut paljon helpompaa, jos olisi vaan saanut ajan työkkäriin ja keskustella siellä jonkun kanssa... Ainoa keskustelu työkkärin kanssa on nyt ollut tekstiviesti, jossa tuo itsepalvelu kerrotaan sekä se, että KELAan on lähtenyt lausunto...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sekoittuu henkilöt! Aloittaja, eli minä, olen itsepalvelussa. En tiedä, miten tämä on, joka kysyi neljän päivän työskentelystä.
Minulla ongelma on niin tyhjä olo. Jotenkin toivoin saavani työkkäristä apua, edes että tapaisin jonkun, mutta nyt, kun minä olenkin itsepalvelussa, en saa mitään (henkistä) tukea. Tiedän, mitä minun pitää tehdä: hakea töitä, mutta en tiedä tuosta aktiivimallista (tai muihinkaan työkkärijuttuihin liittyviä). Olisi ollut paljon helpompaa, jos olisi vaan saanut ajan työkkäriin ja keskustella siellä jonkun kanssa... Ainoa keskustelu työkkärin kanssa on nyt ollut tekstiviesti, jossa tuo itsepalvelu kerrotaan sekä se, että KELAan on lähtenyt lausunto...
Jatkan vielä: En yhtään ihmettele, että nuoret syrjäytyvät tai masentuvat. Itse olin innoissani lopettaessani vanhaa työtäni, että jes, nyt pääsen kunnolla hakemaan töitä, mutta nyt kun näen tämän epätietoisuuden, olen ihan jumissa...
Ja sinä joka mainitsit aktiivimallista valittamisesta: ymmärrän, että sinua ärsyttää. Itsekin ajattelin ensin, että "eikös se ole hyvä asia, että työttömät tekevät jotakin", mutta nyt kun tämä koskee tosiaan myös minua, olen hämmilläni. En vaan yksinkertaisesti tiedä, mitä minun pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työtön löytää itselleen pariksi päiväksi työtä, niin miten se ilmoitetaan. Jonottamalla asiakaspalveluun tai laittamalla s-postia kirjaamoon? Miksei tuolla asiointipalvelussa ole mitään viestikenttää...
Työnteko ilmoitetaan ihan samalla tavalla kuin ennenkin, eli työttömyysetuuden maksajalle. Siis omaan työttömyyskassaan tai Kelaan.
Ilmoitan kyllä maksajalle. Ongelmani on se, että pääsen neljäksi päiväksi yritykseen, hiihtolomien ajaksi, käyttämään suunnitteluohjelmaa, josta tarvitsisin kokemusta. Saan pienen korvauksen (en kuitenkaan aktiivimallin vaatimaa). Haluaisin vain varmistaa, etten joudu velvoittavalle "ponikurssille" juuri tuolloin.
Ensinnäkin, miten neljän päivän työ ei riitä aktiivisuudeksi? Toiseksi, ei niille ponikursseille niin vaan pakoteta, jos ei itse ilmoittaudu halukkaaksi.
Tuota, mitenkähän olisi miksi ei riitä? Tuossahan se sanotaan: "saan pienen korvauksen, en kuitenkaan aktiivimallin vaatimaa". Työstä pitää saa TES:n mukainen palkka jotta se kelpaa aktiivimalliin. Tai jos TESiä ei ole, niin min, 6,90 /h
Miksi kukaan työantaja edes maksaisi työttömälle TES:n mukaista palkkaa kun hommaan saa työkkäri pakotettua jonkun toisen työttömän ihan ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työtön löytää itselleen pariksi päiväksi työtä, niin miten se ilmoitetaan. Jonottamalla asiakaspalveluun tai laittamalla s-postia kirjaamoon? Miksei tuolla asiointipalvelussa ole mitään viestikenttää...
Työnteko ilmoitetaan ihan samalla tavalla kuin ennenkin, eli työttömyysetuuden maksajalle. Siis omaan työttömyyskassaan tai Kelaan.
Ilmoitan kyllä maksajalle. Ongelmani on se, että pääsen neljäksi päiväksi yritykseen, hiihtolomien ajaksi, käyttämään suunnitteluohjelmaa, josta tarvitsisin kokemusta. Saan pienen korvauksen (en kuitenkaan aktiivimallin vaatimaa). Haluaisin vain varmistaa, etten joudu velvoittavalle "ponikurssille" juuri tuolloin.
Ensinnäkin, miten neljän päivän työ ei riitä aktiivisuudeksi? Toiseksi, ei niille ponikursseille niin vaan pakoteta, jos ei itse ilmoittaudu halukkaaksi.
Tuota, mitenkähän olisi miksi ei riitä? Tuossahan se sanotaan: "saan pienen korvauksen, en kuitenkaan aktiivimallin vaatimaa". Työstä pitää saa TES:n mukainen palkka jotta se kelpaa aktiivimalliin. Tai jos TESiä ei ole, niin min, 6,90 /h
Nämä jotka huutelee kuinka hyvä aktiivimalli on ei heillä näytä olevan mitään käsitystä mitä tämä ns. aktiivisuus tässä mallissa tarkoittaa 🤣🤣 ensinnäkin voit hakea yötä myöten työpaikkoja mutta jos et saa paikkaa tai saat mutta työnantaja ei maksa riittävästi palkkaa (väh. Tessin minimi) niin et ole aktiivinen la leikkuri heilahtaa.
Toisaalta kaikki koulutus ja muut toimenpiteetkään eivät ole riittävää aktiivisuutta. Eikö ole merkillistä ettei esim. kaikki koulutukset ja työnhakupalvelut ole aktiivisuuden osoitusta.
Sairasta tämä touhu. Toisaalta työkkäristä voidaan laittaa osoitus työhön tai toimenpiteeseen joka ei osoita aktiivimallin mukaista aktiivisuutta mutta on muutoin työttömyysturvalain mukaista te-toimiston patistamista.
Toimenpiteet siis voivat olla ristiriidassa keskenään. Voit saada jo kauan voimassa olleen työttömyysturvalain mukaisen osoituksen toimenpiteeseen joka ei ole kuitenkaan aktiivimallin mukainen ja kieltäytyminen johtaa pahempaan sanktioon kuin aktiivimalli (2 kk karenssi) mutta ohjetta noudattaessa saa kuitenkin leikkauksen päivärahaansa aktiivimallileikkurilla.
Hauskaa eikö vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan työantaja edes maksaisi työttömälle TES:n mukaista palkkaa kun hommaan saa työkkäri pakotettua jonkun toisen työttömän ihan ilmaiseksi?
Näinpä juuri. Työharjoittelijat, työkokeilijat, kuntoutettavat ym. joutuvat ihan ilmaiseksi sen homman hoitamaan mutta mutta heidän kohdallaan se onkin aktiivimallin mukaista vaikka alle tes-palkalla töissä olevalle leikkuri heilahtaa.
Eikö olekin hauska tämä meidän hallitus. Se tukee yrityksiin ilmaistyövoimaa.
Ja taas päästään huutelemaan hallituksessa kuinka valtionvelka vaan kasvaa ja työttömyystukiin kuluu rahaa ja voi voi. Kun ei työttömille makseta palkkaa vaan ihan samaa verovaroin kustannettavaa työttömyyskorvausta vaikka töitä tekevätkin niin mihinkäs se julkinen velka siitä pienenis.
On ihmiset hölmöjä kun vielä mukisematta tämän nielevät vaikka yrityksissä hykerrellään ilmaisista työntekijöistä 🤣🤣.
leikataan aktiivimallia yhdistyksen kautta www-aktiivimalli.xyz
Työmarkkinatuki putosi työttömiltä 480euroon aktiivimallin leikkurin vuoksi.
lisää tätä aktiivipaskaa. lopettakaa jo.