Uusi työtön ja aktiivimalli
Olen ilmoittautunut työttömäksi vuoden vaihteen jälkeen. Sain työkkäristä ilmoituksen, että "palvelen itseäni omapalvelulinjalla", eikä sieltä olla minuun yhteydessä toistaiseksi.
Miten minä alan tuota aktiivimallia sitten soveltamaan? Pitääkö minun itse etsiä nuo tehtävät, joilla osoitan aktiivisuuttani? Olen ihan pihalla koko työkkärijutun kanssa, enkä saa heihin yhteyttä, koska olen itsepalvelussa....
Kommentit (32)
Monilla muillakin aloilla tietokoneet hoitaa hommat paremmin ja nopeammin kuin ihminen. Onneksi olemme pian kaikki työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömäksi ilmoittautumisen ja muiden työnhakijan tehtäväksi annettujen nettilomakkeiden käsittelyn hoitaisi täysin hyvin joku ohjelma
Siellähän on jo ohjelma. Kesällä tai syksyllä oli kirjoituksia, miten joiltakin oli työttömyys päätetty automaattisesti heti alkuunsa, kun työntekijä ei ollut huomannut täyttää tai toimittaa kaikkia ohjelman vaatimia selostuksia.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää itse etsiä. Eli haet töitä itse, ei te-keskuksesta siihen mitään konkreettista apua ole. Itsehän tiedät sinulle soveltuvat paikat paremmin kuin te-toimiston tiskin takana suojatyössä ikänsä ollut virkailija. Samoin itse haet sinulle sopivat kurssit ja haet niihin.
En ymmärrä mihin te-toimistoa edes tarvitaan. Työttömien tietokoneohjelmalla suoritettava tilastointi, ja avoimien työpaikkojen nettisivut riittäisivät samaan hyötyyn kuin te-toimisto.
Työttömäksi ilmoittatutumisen ja muiden työnhakijan tehtäväksi annettujen nettilomakkeiden käsittelyn hoitaisi täysin hyvin joku ohjelma.
Muutama ihminen siihen päälle valvomaan touhua riittäisi hyvin ja te-keskuksen työläiset voisivat lähteä työvoimapulaa, joka kuulemma oikeiston mielestä on olemassa, paikkaamaan muihin hommiin.
Ohjelma sen hoitaakin. Tekoäly, joka tekee arvion työnhakijan palveluntarpeesta.
Minusta ap:n lähtökohta on ihan väärä, jos hänellä on tavoitteena vain osoittaa aktiivisuutta. Tavoitteen pitäisi olla työllistyminen.
Kirjaudu sinne työkkärin sivuille ja lue sieltä. Tiedän, ne sivut on vanhanaikaiset ja hankalakäyttöiset, mutta kyllä niistä selviää kun tutustuu ajan kanssa, eikä mene sillä asenteella että emmäkumminkaanosaa.
Ohjelman ongelma on, ettei se pysty ollenkaan tulkitsemaan työnhakijoiden yksilöllisiä tilanteita. Toki jos systeemistä halutaan entistä jäykempi ja rankaisevampi, niin tuollainen ohjelma vain ainoaksi palvelutavaksi ja tehdään viranomaisen tavoittaminen täysin mahdottomaksi. TE-toimisto fyysisenä paikkana lakkautetaan ja työkkärin täti tai setä tai henkilö on muisto vain. Kehen sitten ärtymys ja viha suunnataan, no se on sen ajan murhe. Mutta systeemi ainakin olisi aukoton ja yksiselitteinen.
Jos työtön löytää itselleen pariksi päiväksi työtä, niin miten se ilmoitetaan. Jonottamalla asiakaspalveluun tai laittamalla s-postia kirjaamoon? Miksei tuolla asiointipalvelussa ole mitään viestikenttää...
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap:n lähtökohta on ihan väärä, jos hänellä on tavoitteena vain osoittaa aktiivisuutta. Tavoitteen pitäisi olla työllistyminen.
Ei, vaan nimenomaan haluan työllistyä. Mutta pitääkö minun alkaa soittelemaan työpaikoille, että "Hei, jos en saa vakituista työtä, saanko edes 18 tuntia kolmessa kuukaudessa?"
Vierailija kirjoitti:
Ohjelman ongelma on, ettei se pysty ollenkaan tulkitsemaan työnhakijoiden yksilöllisiä tilanteita. Toki jos systeemistä halutaan entistä jäykempi ja rankaisevampi, niin tuollainen ohjelma vain ainoaksi palvelutavaksi ja tehdään viranomaisen tavoittaminen täysin mahdottomaksi. TE-toimisto fyysisenä paikkana lakkautetaan ja työkkärin täti tai setä tai henkilö on muisto vain. Kehen sitten ärtymys ja viha suunnataan, no se on sen ajan murhe. Mutta systeemi ainakin olisi aukoton ja yksiselitteinen.
Niinhän ne lakkautetaankin 2019.
Vierailija kirjoitti:
Jos työtön löytää itselleen pariksi päiväksi työtä, niin miten se ilmoitetaan. Jonottamalla asiakaspalveluun tai laittamalla s-postia kirjaamoon? Miksei tuolla asiointipalvelussa ole mitään viestikenttää...
Työnteko ilmoitetaan ihan samalla tavalla kuin ennenkin, eli työttömyysetuuden maksajalle. Siis omaan työttömyyskassaan tai Kelaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan nimenomaan haluan työllistyä. Mutta pitääkö minun alkaa soittelemaan työpaikoille, että "Hei, jos en saa vakituista työtä, saanko edes 18 tuntia kolmessa kuukaudessa?"
Tuo on hyvä ajatus. Toivottavasti siihen vastaa joku aktiivimallin kannattaja joka saa aivoverenvuodon kun tulee liikaa soittoja. Näin vapautuisi yksi työpaikka kun aivohalvaus veisi tyhmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnteko ilmoitetaan ihan samalla tavalla kuin ennenkin, eli työttömyysetuuden maksajalle. Siis omaan työttömyyskassaan tai Kelaan.
Ilmoitan kyllä maksajalle. Ongelmani on se, että pääsen neljäksi päiväksi yritykseen, hiihtolomien ajaksi, käyttämään suunnitteluohjelmaa, josta tarvitsisin kokemusta. Saan pienen korvauksen (en kuitenkaan aktiivimallin vaatimaa). Haluaisin vain varmistaa, etten joudu velvoittavalle "ponikurssille" juuri tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitan kyllä maksajalle. Ongelmani on se, että pääsen neljäksi päiväksi yritykseen, hiihtolomien ajaksi, käyttämään suunnitteluohjelmaa, josta tarvitsisin kokemusta. Saan pienen korvauksen (en kuitenkaan aktiivimallin vaatimaa). Haluaisin vain varmistaa, etten joudu velvoittavalle "ponikurssille" juuri tuolloin.
Ensinnäkin, miten neljän päivän työ ei riitä aktiivisuudeksi? Toiseksi, ei niille ponikursseille niin vaan pakoteta, jos ei itse ilmoittaudu halukkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää itse etsiä. Eli haet töitä itse, ei te-keskuksesta siihen mitään konkreettista apua ole. Itsehän tiedät sinulle soveltuvat paikat paremmin kuin te-toimiston tiskin takana suojatyössä ikänsä ollut virkailija. Samoin itse haet sinulle sopivat kurssit ja haet niihin.
En ymmärrä mihin te-toimistoa edes tarvitaan. Työttömien tietokoneohjelmalla suoritettava tilastointi, ja avoimien työpaikkojen nettisivut riittäisivät samaan hyötyyn kuin te-toimisto.
Työttömäksi ilmoittatutumisen ja muiden työnhakijan tehtäväksi annettujen nettilomakkeiden käsittelyn hoitaisi täysin hyvin joku ohjelma.
Muutama ihminen siihen päälle valvomaan touhua riittäisi hyvin ja te-keskuksen työläiset voisivat lähteä työvoimapulaa, joka kuulemma oikeiston mielestä on olemassa, paikkaamaan muihin hommiin.
Ohjelma sen hoitaakin. Tekoäly, joka tekee arvion työnhakijan palveluntarpeesta.
Minusta sä osoittelet nyt väärää syyllistä. Hallitushan tässä syyllinen on kun on luonut tällaisen häkkyrän, joka lyö kaikkein heikoimmassa asemassa olevien köyhien kaulaan köyden, kiristellen sitä pikkuhiljaa kokoajan ja näin työttömän energia kuluu ensisijaisesti vain niiden 18 tunnin pätkien etsimiseen, että saisi sen jokapäiväisen leivän suuhunsa. Vasta toissijaisesti työtön pääsee sitten tekemään sitä työttömälle tärkeintä hommaa, eli etsimään työtä, joka saisi hänet pois kortistosta.
Miksi hallitus ei luonut systeemiä, jossa se tarjoaisi porkkanaa niille, jotka saavat itsensä työllistettyä? No tietysti siksi, että se ei ole edes homman tosiasiallinen tarkoitus, vaan ainoastaan leikata työttömyystukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, miten neljän päivän työ ei riitä aktiivisuudeksi? Toiseksi, ei niille ponikursseille niin vaan pakoteta, jos ei itse ilmoittaudu halukkaaksi.
Tuota, mitenkähän olisi miksi ei riitä? Tuossahan se sanotaan: "saan pienen korvauksen, en kuitenkaan aktiivimallin vaatimaa". Työstä pitää saa TES:n mukainen palkka jotta se kelpaa aktiivimalliin. Tai jos TESiä ei ole, niin min, 6,90 /h
Vierailija kirjoitti:
Koska parin päivän työkeikkoja ei ilmoiteta työkkäriin lainkaan, ne pitää kertoa maksajalle eli kassalle tai Kelalle! Lukee siellä ohjeessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se työnhakuvalmennus pelottaa, voit katkaista työnhakusi 4 vrk ajaksi. Työnhaun uudelleenaloitus ei aiheuta mitään sanktioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä tulet keskustelemaan aiheesta, josta et ole ottanut selvää edes niistä kaikkein perustavanlaatuisimmista yksityiskohdista, eli tässä tapauksessa työssäoloehdon täyttymisestä? Tuossahan jo lainaamasi kirjoittaja suluissa ilmaisi erittäin selkeästi sen, miksi hänen saamansa pesti ei täytä aktiivimallin työssäoloehtoa, eli TES vaadetta. Vai etkö vain ymmärrä lukemaasi?
Mitä valitsit tehtäviksi tehdessäsi työllistymissuunnitelman?
Kiitos vastanneille (koskien neljän päivän työskentelyä). Lienee parasta laittaa hyvissä ajoin sähköpostia kirjaamon kautta. En haluaisi katkaista työnhakuani. Olen sopinut työllistymissuunnitelmassani ko. harjoittelupaikan etsimisestä.