Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutto vaikeaa, kun irtisanomisaika

Vierailija
05.01.2018 |

Haluaisin vinkkejä siihen, että miten estää päällekkäiset vuokrat, kun lähes kaikki vapaat vuokra-asunnot ovat tyyliin 'heti vapaa' tai 'vapaa ensi kuun alusta'. Lain mukaanhan vuokra-asunnon irtisanomisaika vuokralaiselle on 1kk. Eli esim. jos irtisanot kämpän tämän kuun aikana viimeistään tammikuun vika päivä, joudut maksamaan vielä helmikuunkin vuokran ja vuokrasuhde päättyy helmikuun vika päivä, ja muutto on maaliskuun eka päivä. Mulla ei todella olisi varaa maksaa kahta saati kolmea vuokraa päällekkäin. Apuja kaipaisin!? Miten välttää päällekkäisyys vuokrissa? Tässä tapauksessa 1.3 vapaat vuokra-asunnot, kun ovat kiven alla. Ei niitä juurikaan ole.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa muuten: miten päätyy tilanteeseen, jossa maksaa 3 vuokraa päällekkäin?

Vierailija
2/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siten että solmit sen vuokrasopimuksen alkavan 1.3. Voi jeesus tätä uusavuttomuuden määrää taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siihen mitään muuta kikkaa ole kuin irtisanoa nykyinen vuokrasopimus kuukautta aiemmin kuin vuokraa uuden. Mutta jos ei uutta sitten heti saakaan, joutuu kuusen alle. Jos haluaa varman päälle pelata, joutuu maksamaan kuukauden kahta vuokraa. Ei siitä mihinkään pääse.

Vierailija
4/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoilla yhtiöillä kyllä onnistuu että vuokrasopimus alkaa kun asukkaalle itselleen sopii. Itse solmin juuri vuokrasopimuksen alkamaan 1.3 eikä ollut mitään ongelmia. Yksityisillä vuokranantajailla on taas yleensä kiire saada uusi asukas.

Vierailija
5/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siten että solmit sen vuokrasopimuksen alkavan 1.3. Voi jeesus tätä uusavuttomuuden määrää taas.

Niin, eihän sitä heti vapaana olevan kämpän vuokrasopimustakaan tarvitse sopia alkavaksi heti, vaan esimerkiksi 1.3. Eihän se, että kämppä on vapaana, tarkoita sitä että se pitää vuokrata tästä päivästä alkaen.

Vierailija
6/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei monikaan vuokranantaja suostu tämmöiseen sopimukseen, koska monesti asuntoon löytyy vuokralaisia, jotka ovat valmiita muuttamaan jo heti tai 1.2 alkaen. Vuokranantaja saa tästä enemmän tuloja, kun ei joudu seisottaa asuntoa tyhjillään. AP

Vierailija
7/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei monikaan vuokranantaja suostu tämmöiseen sopimukseen, koska monesti asuntoon löytyy vuokralaisia, jotka ovat valmiita muuttamaan jo heti tai 1.2 alkaen. Vuokranantaja saa tästä enemmän tuloja, kun ei joudu seisottaa asuntoa tyhjillään. AP

Kannattaa kuitenkin kysyä, sopiiko.

Jos ei onnistu, niin sitten maksat sen yhden kuun vuokran kahdesta kämpästä. Tai irtisanot nykyisen kämppäsi ensin ja toivot löytäväsi ajoissa uuden.

Vierailija
8/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siihen mitään muuta kikkaa ole kuin irtisanoa nykyinen vuokrasopimus kuukautta aiemmin kuin vuokraa uuden. Mutta jos ei uutta sitten heti saakaan, joutuu kuusen alle. Jos haluaa varman päälle pelata, joutuu maksamaan kuukauden kahta vuokraa. Ei siitä mihinkään pääse.

Kuusen alla asuminen ei ole vaihtoehto lapsiperheessä. AP

Vierailija
9/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina yksi vuokra sisällä. Eli olen maksanut tammikuun vuokran jo joulukuussa. Kerrytin yhden vuoden aika säästöjä yhden kuun vuokran verran ja maksoin yhden kuun vuokran tuplana.

Vierailija
10/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eihän sitä heti vapaana olevan kämpän vuokrasopimustakaan tarvitse sopia alkavaksi heti, vaan esimerkiksi 1.3. Eihän se, että kämppä on vapaana, tarkoita sitä että se pitää vuokrata tästä päivästä alkaen.

Harva vuokranantaja alkaa pitämään asuntoa tyhjillään jos tulijoita on.

Vierailija
11/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoilla yhtiöillä kyllä onnistuu että vuokrasopimus alkaa kun asukkaalle itselleen sopii. Itse solmin juuri vuokrasopimuksen alkamaan 1.3 eikä ollut mitään ongelmia. Yksityisillä vuokranantajailla on taas yleensä kiire saada uusi asukas.

Kiitos vinkistä! AP

Vierailija
12/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi kysyä. Olen jopa saanut sovittua että pääsen muuttamaan etukäteen, esimerkiksi viikkoa ennen vuokrasopimuksen alkamista. On ollut helpompi itsenäisesti muuttaa näin pikkuhiljaa. Vastaavasti vanhalle vuokranantajalle olen ilmoittanut että avaimet voin luovuttaa etukäteen uudelle vuokralaiselle/vuokranantajalle. Pientä joustoa jos löytynyt muuttaessa, niin yleensä olen joustanut takaisin pois muuttaessa. Vain yksi vuokranantaja ei suostunut koskaan minkäänlaiseen joustoon, niin hän sai tasan tarkkaan vuokransakin eräpäivänän jälkeen omalle tililleen, kun maksoin omasta pankista sen eräpäivänä, tällöin rahat eivät vielä liikkuneet pankkien välillä samana päivänä. Samaten tyhjää kämppää ja avaimia panttasin 3 viikkoa, vaikka uuteen olin jo muuttanut. "yllättäen" tässä asunnossa tuli asuttua vain 9 kk.

Vierailija
13/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi kysyä. Olen jopa saanut sovittua että pääsen muuttamaan etukäteen, esimerkiksi viikkoa ennen vuokrasopimuksen alkamista. On ollut helpompi itsenäisesti muuttaa näin pikkuhiljaa. Vastaavasti vanhalle vuokranantajalle olen ilmoittanut että avaimet voin luovuttaa etukäteen uudelle vuokralaiselle/vuokranantajalle. Pientä joustoa jos löytynyt muuttaessa, niin yleensä olen joustanut takaisin pois muuttaessa. Vain yksi vuokranantaja ei suostunut koskaan minkäänlaiseen joustoon, niin hän sai tasan tarkkaan vuokransakin eräpäivänän jälkeen omalle tililleen, kun maksoin omasta pankista sen eräpäivänä, tällöin rahat eivät vielä liikkuneet pankkien välillä samana päivänä. Samaten tyhjää kämppää ja avaimia panttasin 3 viikkoa, vaikka uuteen olin jo muuttanut. "yllättäen" tässä asunnossa tuli asuttua vain 9 kk.

Siis ei suostunut siihen, että olisit asunut edellisen vuokralaisen kanssa samaan aikaan asunnossa? Minulla oli asunto tyhjänä remontin takia, vuokralaiskandidaatti kävi katsomassa ja olisi halunnut solmia sopimuksen 1.11. alkaen, mutta tuoda tavaroita jo 15.10. alkaen. Sanoin, että ei käy, koska siellä oli remonttimiesten koneita ja tavaroita, siivouskin tekemättä. Sain kuulla olevani joustamaton.

Vierailija
14/16 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätän vanhaan maksamatta kuukauden vuokran ja maksan osissa tai ulosoton kautta.

Vierailija
15/16 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanot helmikuun loppuun, seuraava alkaa maaliskuun alussa. Kamat yhden yön muuttoautossa. Tadaa.

Vierailija
16/16 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanot helmikuun loppuun, seuraava alkaa maaliskuun alussa. Kamat yhden yön muuttoautossa. Tadaa.

Aloitus on vuodelta 2018, eiköhän se ap ole jo tähän mennessä saanut muuttonsa hoidettua.