Millaista on elämä Kanadassa?
Kanadassa asuvat, haluan kysyä teiltä elämästä Kanadassa.
Olen suomalainen, mies pakistanilainen ja asutaa Ruotsissa. Meillä on 1v 9kk poika. Mies sai yhtäkkiä päähänsä että meidän pitäisi muuttaa Kanadaan. Ensi reaktio oli että " joo unohda" mutta kun kehui Kanadaa niin olen alkanut miettimään hänen ehdotusta. Hänellä on sukulaisia siellä ja on kuullut heiltä pelkkää hyvää.
Nyt haluan kuulla että pitääkö paikkaansa? Hän sanoo että saa töitä helposti ja saa asunnon helposti ja sosiaali systeemi on hyvä jne.... onko näissä järkee?
Entä.... pojalla on maito ja muna-allergia joten haluan tietää onko siellä allergikoille hyvät ruoka valikoimat?
Hmm... mitäs vielä. Entäs oleskelulupa, tarvinko semmosta? Entä mies? Miehellä on nyt väliaikainen oleskelulupa Ruotsissa mutta saa pian vakituisen oleskeluluvan. Suunitelmissa on siis muuttaa sinne 2-3 vuoden päästä ja voi olla että hänellä on silloin jopa Ruotsin kansalaisuus. Miten helppoa on saada oleskeluluvan?
No kysyn lisää kun tulee mieleen, mutta toivottavasti saan näihin vastauksen.
Kommentit (6)
Vielä kysyisin siitä oleskelulupa asiasta, onko siitä mitää tietoa?
Entä maksaako lääkärissä käynnit? Entä miten on tarhat ja koulut? Millälailla ne poikkeaa Suomen tilanteesta?
Tuo rahan säästäminen on varmasti tärkeetä. Mies sano että voimme muuttaa hänen sukulaistensa luo kunnes saamme oman asunnon + he voivat yrittää järkätä meille töitä. Täytyykö työlupa hankkia ennen kun menee töihin ja onko se helppoa saada?
kiitos!
jos siis on kyse pysyvästä oleskeluluvasta?????????? Tarvitsette kenties myös työluvat...jne?!
Pohjoismaissa on eräät maailman parhaista sosiaalipalveluista...
Kanadan tilanteesta en juurikaan tarkkoja faktoja tiedä, mutta ainakin Amerikaan verrattuna sosiaaliedut ovat huippuluokkaa. Kyllähän varmaan Pohjois-Amerikassa myös saa palvelua jos siitä maksaa, ainakin Englannissa sulla täytyy melekeinpä olla omat vakuutukset jotka kattavat sitten lääkärissä käynnit jne.
Julkista päivähoitoa käyttävät lähinnä vähävaraiset....
Olen huomannut Jenni_äiti että sinä usein sanot potevasi koti-ikävää...Ruotsista Suomeen ei ole niin pitkä matka, lentäenhän ei mene kuin n. 45 min... Kanadastahan ei sitten noin vain vältämättä jokunen kerta per vuos käydäkkään Suomessa ja silloin ei varmaankaan ihan Blue1 tai FlyMe:n hinnoilla lennetä...tai oteta Siljaa tai Vikinkiä lahden yli!
Sukulaisten nurkissa ei sitten vältämättä ole se paras paikka asustella...mieti nyt itsekkin?!
Muuten, Ruotsin kansalaisuuden saaminen ei varmasti sitten ihan niin nopeasti käy... jos miehellsäsi ei vieläkään ole PUT:ia (permanent uppehållstillstånd) niin eihän se edes ole varmaa että hän sen saa... se riippuu monesta asiasta...
Etkös juuri kirjoittanut tuolla mokupalstalla että työnsaanti ei ole onnistunut... ja olettehan te jo asuneet Ruotsissa jonkin aikaa, joten kyllä kielitaidon olisi pitänyt tähän mennessä jo olla kohtuullinen ainakin sinulla koska olet käynyt Suomessa kouluja ja lukenut Ruotsia kouluaikanasi...eli näin ollen sinun olisi jo pitänyt saada töitä...
Meinaatteko että elätääte itsenne sosiaalietukislla loppuelämänne Ruotsissa, Kanadassa, tai jossain muualla???????
Olen asunut Kanadassa jo monta vuotta ja olen naimisissa kanadalaisen miehen kanssa. Myos minun kokemukseni on, etta taalla on hyva asua, mutta ei kannata ihan suin pain tanne rientaa, vaan on otettava monta asiaa huomioon.
Itse luulen, etta taytyy olla seka tyo etta oleskelulupa ENNEN tanne muuttoa, ellei sitten ole esim. naimisissa kanadalaisen kanssa ja paase sita kautta maahan. Itse asiassa luulisin, etta kyseessa on silloin tyolupa. Oleskeluluvan voi saada ilman toita, jos esim. taalla asuva sukulainen " sponsoroi" teidat tanne (ts. vakuuttaa maahanmuuttoviranomaiset siita, ettette joudu sosiaaliturvan riesaksi heti tanne tullessanne). Itse olen siis jo asunut taalla kauemmin ja olisin saanut toitakin, mutta silti pitaa odotella oleskelulupaa ennenkuin voin aloittaa tyot. Sen tyoluvan saamisen helppoudesta en tieda muuta kuin etta joskus noiden lupien kanssa voi kestaa kauankin ja tietysti se on aina aikamoinen paperisotku. Pysyva oleskelulupa siis mahdollistaa kaikki samat oikeudet kuin kansalaisuuskin, paitsi ettei aanestaminen ole mahdollista. Yleensa sen saa vasta kun on pysyvat siteet maahan. Luvista saa enemman tietoa mm. Kanadan maahanmuuttoviraston (immigration) sivuilta (www.cic.gc.ca) tai sitten suurlahetystosta.
Tyonhausta sen verran, etta tottakai tietyilla aloilla ja paikkakunnilla voi loytaa helpostikin toita, mutta yleinen kasitykseni on, ettei sita sen helpommin loydy kuin vaikka Suomessakaan. Koulutetusta vaesta on tietenkin aina kysyntaa, ja toisaalta tietyissa paikoissa on pulaa vahan joka alalla (ja maksetaankin hyvin).
Laakarissa kaynti ei maksa ainakaan tassa provinssissa, mutta sita varten taytyy olla paikallinen " kela-kortti" . Kasittaakseni sen saa aika helposti jos on taalla pysyvasti kirjoilla ja toissa. Ne joilla sita ei ole, joutuvat maksamaan esim. synnytyksestakin monia tuhansia dollareita, eli ainakin joku vakuutus kannattaa olla kun tanne tulee. Lasten paivahoidosta maksetaan kuukausittain joku summa. Koulut on yliopistoon asti maksuttomia, mutta lukuvuosittain oppilaat maksavat tarvikemaksuja, seka tietenkin ruokailusta maksetaan. Sen lisaksi ainakin ylaasteella (junior high) ja lukiossa (high school) joutuu kustantamaan itse kirjoja. Koulu aloitetaan vuoden aiemmin kuin Suomessa, mutta kestaa periaatteessa yhta kauan.
Kun tanne on asettunut pysyvasti, saanut lupa-asiat jarkattya, ja loytanyt toita, tama on tosi hyva maa asua. Elamisen kustannukset ovat alhaisempia kuin Suomessa eli siis esim. talon hankkiminen on pitkalla tahtaimella ajatellen helpompaa.
Itse olen niin kyllastynyt paperisotaan ja byrokratiaan, etta kehotan harkitsemaan vakavasti ennen kuin muuttaa mihin tahansa maahan. Teilla on varmasti tuosta byrokratiasta paljon kokemusta ja luulen ettei se taalla ole sen osalta yhtaan helpompaa.
Hyvaa kevatta, toivottelee Buddy
...kun luin tuon viimeisen viestin ennen omaani. Sinulla on tosi hyvia kommentteja. Itsekin luulisin etta luvat taytyy olla kunnossa, oli sitten maa mika tahansa. Ja omasta kokemuksestani voin sanoa, etta vaikka omat asiani ovat taalla hyvin (olen asunut taalla jo jonkin aikaa, hankkinut ystavapiirin ja hyvat sukulaisuussuhteet lahella, omaan hyvat mahdollisuut tyollistya, taloudellinen tilanteemme on hyva), niin kylla se koti-ikava iskee joskus useinkin. Riippuen tietenkin asuinpaikasta ja taloudellisesta tilanteesta, lentaminen kotiin vie ainakin kahdeksan tuntia, mikali saa suoran lennon Kanadasta Suomeen. Lento lansirannikolta Suomeen kestaa ainakin tuplasti tuon verran. Itse pyrin kaymaan kotona ainakin kerran vuodessa ja olemaan sitten vahan pidempaan, mutta ei se mitaan halpaa lystia ole. Eika tietysti kaikilla ole lomaakaan niin kauan etta kannattaisi lahtea niin kauas. Kylla sita joskus miettii, etta lahemmaskin olisi voinut paatya, niin olisi vahan helpompaa seka itselle etta Suomessa asuville laheisille.
Palaan viela tuohon lupa-asiaan sen verran, etta hakiessasi oleskelulupaa (Permanent Residence) muun kuin tyon, opiskelun, pakolaisuuden tms. varjolla teidan pitaa tayttaa tietyt vaatimukset, joihin kuuluu riittavat varat tulla maahan, auttava kielitaito ja koulutustausta. Kanadaan EI kannata tulla " hengailemaan" tyoluvalla jo siksi, etta pelkalla tyoluvalla jaa monesta asiasta paitsi.
Takalaisen KELA-kortin (Ontariossa OHIP) saa tanne muuttaessa vasta kolmen kuukauden karenssin jalkeen, mihin asti laakarissa kaydaan walk-in -klinikoilla ja maksetaan $50 plus kaikki tarvittavat testit. Jos taas pitaa menna paivystykseen, maksut alkavat $275 ja sitten testit paalle. Kavinpa itse ilman OHIPpia paivystyksessa ja lasku oli $670. Synnytys maksaisi minulle ilman OHIPia $4000-5000 normaalisynnytyksesta. Eli mita teettekin, katsokaa etta on joko varat kayda laakarissa omalla rahalla (toki taalla myydaan vakuutuksia tyyliin $1/pv sita tarvitseville) tai sitten on sairausvakuutus muuten jarjestyksessa.
Kanadassa on mielestani hyva asua, jos on valmis sulautumaan kanadalaiseen elamanmenoon. Toki taalla pystyy omaa kulttuuriaan vaalimaan, mutta tyoelamassa jne on helpompaa, jos kanadalaistuu pikku hiljaa.
Sponsorointi onkin sitten oma iso juttunsa. Lyhyesti sanon, etta sponsoroinnin kautta oleskelulupaa hakevat odottavat lupaansa pitkaan, elleivat ole puolisoita tai lapsia. Isovanhemmat, veljet, siskot, serkut, vanhemmat jne odottavat lupaansa helposti vuosia ja sponsorin pitaa antaa vakuutus siita, ettei sponsoroitava joudu turvautumaan sosiaaliturvaan elamansa rahoittamiseksi useaan vuoteen (vuosimaara riippuu sukulaissuhteesta). www.cic.gc.ca kertoo kaiken tarvittavan, joten ladatkaa teille sopiva Guide To Immigration ja lukekaa se tosi tarkkaan.
Kanada on verrattavissa Skandinaviaan terveydenhuollon osalta, mutta mielestani koulutus on parempaa ja kattavampaa taalla, mutta maksaa paljon rahaa ylemmalla koulutusasteella. Jos tosiaan - kuten joku jo sanoi - koti-ikava helposti kiusaa, silloin kannattaa miettia useaan kertaan Kanadaan tuloa, koska taalla on Eurooppaan nahden todella kaukana syrjassa ja ennen kuin huomaatkaan, alkavat kaverit ja jotkut sukulaiset jo teidat unohtamaan paivittaisessa elamassaan....
Heissan,
Ihan muutamalla sanalla kerron omista fiiliksistani Kanadaa koskien.
Miehesi sanoi, etta tyonsaanti ja elama yleensakin on helppoa. Jaa, no tuota " helppous" on suhteellinen kasite. Toki toita taalla saa, helppous riippuu hakijan ammattitaidosta, alasta ja siita, onko mahdollisesti tuttuja jotka voivat auttaa tyonhaussa. Useat tyonantajat peraannyttavat uusia maahanmuuttajia ihan silla, etta he tarvitsevat hakijan, jolla on jo kanadalaista tyokokemusta (mika on ihan ymmarrettavaa tietyilla aloilla).
Sitten on elama yleensa. Jahka on takalainen sairausvakuutus, asunto, auto ja duuni, sitten elama on ihan kuin Skandinaviassa, mita nyt voi puhua englantia ja pakistanilaisia ainakin taalla Toronton korvilla vilisee silmankantamattomiin :)
Taalla on niin paljon maahanmuuttajia, etteivat he edes pista silmaan kuten Skandinaviassa ja harvempi on kyselemassa taustoista mitaan.
Jos tanne aiotte tulla pysyaksenne, lampimasti suosittelen saastamaan rahaa asuntoon ja ainakin 4 kk tarpeen verran rehellista kateista elaaksenne, silla tyonhaku voi kestaa. Harvempi saa toita ennen kuin tulee tanne ja useiden firmojen tyonhaku on keskittynyt tiettyihin vuodenaikoihin esim. maaliskuulle tai syyskuulle.
Maahanmuuttoprosessi ei ole halpaa lystia, joten miettikaa mita elamaltanne haluatte ja sitten paattakaa mita teette. Lycka till!