Semperin jauhoseos ja muita kyssäreitä ??
Heips taasen. Meillä homma edennyt nyt niin, että maitoallergia diagnoosi saatu, tosin kelan vastaustahan ei vielä tiedä.... Syön itse riisiä, bataattia, kalkkunaa ja mustikkaa (viimeinen vielä toka päivän kokeilussa, mutta tähän mennessä näyttäisi että sopii). Siispä kysynkin neuvoja, että mitä tuo semperin jauhoseos on, onko jotain viljapohjaista? Niitä en aio edes yrittää, mutta mitä sitten kannattaisi seuraavaksi kokeilla, hirssi, tattari, maissi eli siis mikä ehkä vähiten allergisoiva?? Mistä saisi eniten leipää muistuttavaa sapuskaa. Bataattirieskat sinänsä tosi hyviä, mutta alkavat välillä maistua puulta, ja kun leipä on se mun suurin " intohimoni" , niin jotain sinnepäin olisi kivaa saada. Perunaa en aio edes kokeilla vielä aikoihin. Yritän jonkun salaatin ja kurkun tässä saada pian kuvioihin, itseasiassa jos tuo mustikka sopisi, niin huomenna sitten kokeillaan niitä. Siis kyse on nyt omista syömisistäni, vauvahan ei syö vielä kiinteitä, eikä varmaan useampaan kuukauteen edes aloitella. Itsellä paino tippunut nyt 5 kiloa yhteensä, ei varmaan ole vielä paha, mutta kun ylipainoa ei ollut lähtiessäkään, niin eihän sitä enempää tarttisi enää tippua. Kokeilen yleensä uutta ruokaa n. 3päivää, kun siinä ajassa on tähän asti näkynyt että sopiiko vaiko eikö. Kiitokset jos joku jaksaisi taas auttaa.
Kommentit (7)
Voisit varmaan kokeilla Farinan gluteenitonta täysjyväleipäseosta, eli ohjeen mukaan voit tehdä siitä leipää. Jauhoina seoksessa on vain riisijauhoja. Myös farinan lettujauhoseos kannattaa kokeilla, siinäkin käytetty vain riisijauhoja eikä kanamunaakaan tarvitse lisätä. Ihan hyviä tulee, jos laitat sokeria päälle ja vaikka sitä mustikkaa kaveriksi. Kannattaa käydä tarkemmin lukaisemassa www.farina.fi. Kauppojen paskastealtaissa on myös esim. Moilasen tekemiä sämpylöitä, jotka ovat riisijauhoista.
Kalkkina turvallista pitäisi olla esim. Kalcipos. Meidän moniallergisellekin käy hyvin.
Toivottavasti korvikekokeilu onnistuu, ja pääset eroon dietistäsi, mutta siihen asti voi soveltaa vaikka näitä ohjeita. Semperin jauhoseoksessa on riisiä, maissia, perunaa ja monta lisäainetta, joista osa on soijaristiinreagoivia, joten en ehkä siitä aloittaisi kokeilua heti, vaan ottaisin viljat yksi kerrallaan. Tattari ei ole sukua muille viljoille (vaan raparperille), joten jos viljojen kanssa on ollut ongelmia, sitä voi kokeilla. Maissi on kyllä monikäyttöisin, valmiinakin saa vaikka mitä. Moilasen pakasteista 5 buns ei sisällä perunaa, kuten monet muut, mutta on siinäkin kaikenlaista. Netistä löytyy sekä moilasen (moilas.fi) sekä Semperin (semper.fi) tuotetiedot, niin ei tarvitse kaupassa lueskella. Jos luontaisesti gluteeniton leivonta kiinnostaa enemmän, omaan diettiin sopivan jauhoseoksen voi tehdä esim. ohjeella 2/3 jauhoa + 1/3 tärkkelystä + 1tl ksantaania.
Puurosämpylät
3dl puuroa
1dl vettä
2dl täysjyvämaissijauhoja
1,5dl tapiocatärkkelystä (perunajauhoja)
½pss kuivahiivaa
2rkl öljyä
(suolaa)
sekoita aineet, nosta lusikalla pellille sämpylöiksi, kohota n. 15min.
paista 225 asteessa n. 15 min.
Pulla
· 1 1/2 dl keitettyä puuroa
· 1 dl vettä
· 1/2 pkt hiivaa
· 1/2 tl suolaa
· 1/2 dl sokeria
· 1 dl maizena tai perunajauhoja
· n. 3 dl riisijauhoja
· 50 g margariinia
Lisää puuron joukkoon vesi ja lämmitä haaleaksi. Lisää mukaan hiiva, mausteet ja jauhot. Sekoita sähkövatkaimella. Lisää lopuksi sula margariini. Jaa taikina muffinivuokiin. Kohota taikinaa 20-30 min, voitele sulalla rasvalla ja ripottele päälle raesokeria tai marjoja. Paista muffinivuokia 225 asteessa n. 15 min.
Mulle on käynyt vähän ohraisesti tänä viikonloppuna, sorruin syömään, kaikkea ja paljon, kahtena eri päivänä. Olin sitten imettämättä ja lypsin maidot hukkaan, mutta tuntuu etten enää jaksaisi millään... Melkein arvasin että mulle käy näin kun yhden kerran annoin itseni luvan kanssa syödä. Nyt tässä siis taistelen itseni kanssa, että miten saisin motivoiduttua takaisin tähän syömishommaan. Ajattelin kokeilla nyt vähän useampaa ns. turvallista tai turvallisempaa ruokaa pikaisesti, eli lähinnä juuri tuota maissia ja noita muita " viljoja" eli sitä tattaria ja jotain vihanneksia. Jospa ne kävisi, niin saattaisin vielä jaksaa tätä. Peptidi tuntuisi käyvän (kop kop), eli voisihan sitä siirtyä sitten kokonaan siihen, mutta kun kelan päätöstä saadaan varmasti odotella, niin yritän vielä edes sen aikaa.
moi,
painin itse samojen ongelmien kanssa - tosin semperin jauhot näyttäisi käyvän täällä.
Hyvä mustikkapiiras:
100g maidoton marg.
1dl sokeri
1tl leivinjauhe
2dl tattarijauh.
3/4 dl vettä
täyte: mustikoita
päälle muruseos: 50g marg. 1dl sokeri, 1dl kookoshiutaleita, 1dl tattarihiutaleita (itse jätin kookoksen pois, tarvittaessa ei tämä muruseos ole välttämätön)
vaahdota marg. ja soker. Lisää jauhot ja leivinjauhe hyvin sekoittaen, lopuksi vesi. Paista pyöreässä piirakkavuoassa 175 astetta ja 40 min.
....
Jos tattari käy, niin tattarikeksit ovat hyviä pieni makean himoon - tee kuten kaurakeksit mutta korvaa kaura tattarihiutaleilla ja vehnä riisijauholla ( tulee hieman siirappia)
...
Kukkoset (riisipiirakan tapaiset pienet suolaiset)
1 1/2 dl tattarij.
1/2 dl riisijauhoja
1/2 tl suolaa
2 1/2 dl kiehuvaa vettä
sekoita annekset . taputtele pieniä pyöreitä levyjä (tai kaulitse)
täytteeksi:
riisi + sopiva liha (ruskista pannulla ja keitä riisi)
tai
öljy, sipuli bataatti, kiinankaali, sokeria, suolaa (kuulota pannulla ja hauduta pehmeäksi)
täytä pyöreät levyt täytteellä ja ' rypytä' kuten karjalanpiirakat
250 astetta 15 min
Itse ainakin tykkäsin noista.
Jaksamisia sulle.
unohdin mainita ed. ohjeeseen, että kukkoset voidellaan paistamisen jälkeen marg-vesi seoksella.
Täytynee tänään muutenkin suunnistaa kauppaan, joten käväisen etsimässä tuota farinaa. Noita sämpylöitä en kyllä ole nähnyt, etsin kaikki pakkasessa olevat leivät tämän dietin alussa, mutta ehkä katsoin sitten kuitenkin huonosti, katsonpa uudelleen. Varmaan myös apteekkiin sitten suunnistetaan.
minulla kotona minisun ´nimistä, mutta siinä kovetettua soijaöljyä, soijaa nyt en viitsisi muutenkaan antaa... Eli onko jotain " turvallista valmistetta kalkiksi?