Miten ratkaistaan (yliopistossa) tilanne jossa työ pitäisi tehdä ryhmässä mutta kenellekään ei sovi koskaan tavata?
Kolmen henkilön ryhmä pitäisi kokoontua säännöllisesti mutta jollakin on aina luentoja tai "ei sovi". Aikatauluja ei saada millään täsmäämään.
Kommentit (16)
Aktiivista sähköpostinvaihtoa, videopuheluita ja työn jakamista osiin.
Kaikki tekevät osuutensa, joku ottaa niitä vastaan ja tekee yhteisen työn. Seuraavan tehtävän hoidetaan samalla tavalla, mutta vastaanottaja muuttuu.
Niin tehtiin minun opiskeluaikana
Ratkaisisin verkkokeskustelulla. Teknisiä alustoja on useita, aina ihan perinteisestä sähköpostista lähtien.
Itse olen sekä opiskellut ammattikoulussa etäkursseja, jotka on toteutettu kokonaan verkossa ja jotka ovat sisältäneet myös ryhmätöitä, että opettanut siellä sellaista. Ei kai yliopistossa kovin erilaiset systeemit voi olla?
Jokainen tekee oman palasensa ja joku sitten kokoaa ne. Muistakaa ottaa huomioon myös ne, jotka eivät halua käyttää videoyhteyksiä tai rekisteröityä käyttäjiään kyttääviin palveluihin (kuten Google docs).
Meillä tehdään Facebookiin ryhmä, jossa keskustellaan, jaetaan materiaalia ja sovitaan työnjakoa ja aikataulutusta. Voisi olla muukin alusta. Sitten sovitusti tehdään. Tuo toimii hyvin, että omat osiot ja yksi sitoo kokonaisuuden ja täydentää. Ryhmätyöt onnistuu kyllä, kun tekee selkeät raamit.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee oman palasensa ja joku sitten kokoaa ne. Muistakaa ottaa huomioon myös ne, jotka eivät halua käyttää videoyhteyksiä tai rekisteröityä käyttäjiään kyttääviin palveluihin (kuten Google docs).
Hoh hoijakkaa, ihan totta, kyllä pitää huomioida kaikki foliohattuvänkyrät. Me ratkaistiin asia niin, että lähetettiin viestit suomen Postin kautta kirjeellä. Yhdelle morsetettiin viestit ja kolmannelle laitettiin savumerkeillä.
Minä ottaisin yhteyttä opettajaan, ja pyytäisin vaihtaa ryhmää.
Pidetään nopeat palaverit ennen tuntia, joka on se ryhmätyöaiheen tunti, tai sen jälkeen. Muuten sit virittelisin skypeä, jos mikään ei muuten sovi.
Office365 saattaa myös olla koulun puolesta käytössä, niin sitä suosittelen. Samoin vaikka whatsapp-ryhmää kiireelliseen yhteydenpitoon. Näin me selvittiin verkkokurssista ja suhteellisen toimivaksi se todettiin. Pelkät sähköpostit saattaa unohtua lukea (varsinkin jos ei ole kovin motivoitunut).
Kyllähän työelämässäkin Skype kokoukset on tätäpäivää. Ei me saada juuri koskaan koko 9 henkilön tiimiä samaan pöytään kun työpaikatkin on kolmen eri kunnan alueella ja aina on joku etäpäivällä tms. Materiaalit on verkossa kaikkien päivitettävänä ja muokattavana. T. 60 v foliohattu, joka ei ole Facebookissa.
Minulle käy vain sähköposti, sillä en ole facebookissa yms. Yleensä tuossa tapauksessa opiskelijat ottavat yhteyttä edellisenä itana, että jaa tääki pitäs tehä... Eli teet yksin ja palautat opelle ja sanot, että muut eivät halunneet osallistua/palauttavat omansa. Ryhmätyövaade yliopistossa on ÄLYTÖN! Ei toimi, koska sama porukka ei välttämättä näe muulloin.
Vierailija kirjoitti:
Office365 saattaa myös olla koulun puolesta käytössä, niin sitä suosittelen. Samoin vaikka whatsapp-ryhmää kiireelliseen yhteydenpitoon. Näin me selvittiin verkkokurssista ja suhteellisen toimivaksi se todettiin. Pelkät sähköpostit saattaa unohtua lukea (varsinkin jos ei ole kovin motivoitunut).
En käytä. 365 kyttää opiskelijoiden henk.kohtaisia kotikoneita.
Silloin pidetään sähköpostikokous tai moodleviestikokous, eli sovitaan asioista jollain muulla kueinolla kuin naamatusten. Työtä ei myöskään tarvi kirjoittaa saman pöydän ääessä, vaan esim googledocsissa tms.