Minä olen ylpeä siitä, että olen suomalainen ja että olen syntynyt juuri tähän maahan.
Onhan suomessa omat huonot puolensa, esimerkiksi se että syksyllä ja talvella on pimeää, suomalaisten mielestä kaikkien pitäisi juoda alkoholia ja jos et juo, niin olet muiden mielestä friikki, jotkut perinneruoat ovat melko pahoja ja vaikka se, että suomalaiset ovat omalla tavallaan melko epäsosiaalisia ihmisiä, täällä ei pysty ystävystymään toisiin helposti varsinkin jos olet syntynyt jossain toisessa kaupungissa missä asut nyt, niin sinua pidetään siinä kaupungissa syntyneiden ja siellä koko ikänsä eläneiden ihmisten mielestä toisen luokan kansalaisena, johon ei haluttaisi tutustua. Silti suomi on synnyinmaani enkä muuttaisi täältä pois, koska se olisi liian iso muutos minulle, koska siinä muuttuisi puhuttu kieli, ympäristö, kulttuuri, monet tavat, mahdollisesti rahayksikkö ja kaikki sukulaiset ja tutut jäisivät tänne suomeen jne. Kuitenkin mietin joskus, että olenko minä rasisti, koska suomi on minusta minulle paras maa asua enkä halua muuttaa täältä pois tästä maasta, jossa olen elänyt koko ikäni ja jossa sukulaiseni ovat myöskin eläneet monen sukupolven ajan useiden satojen vuosien ajan? Entä olenko rasisti, koska olen ylpeä siitä, että olen suomalainen?
Kommentit (2)
Tuo vaikutti jo hieman epätoivoiselta uhriutumiselta
Et ole rasisti. Miksi pitäisi pois muuttaa omasta kotimaastaan? En itsekkään halua muuttaa.