Miksi tukien väitetään aina olevan työttömän tukia?
Työttömyyskorvaus on ainoa tuki, mitä maksetaan työttömyyden perusteella. Muihin vaikuttaa ruokakunnan tulot, ei se, onko joku ruokakunnan jäsenistä työtön. Jos yksi saa palkkaa, muut tuet helposti tippuvat kokonaan pois. Lapsilisät ja elatustuet eivät liity työttömyyteen millään tavoin, silti nämä aina lasketaan mukaan kun vertaillaan palkkaan, mutta "unohdetaan", että nämä tuet kuuluvat myös palkansaajalle eivätkä ole edes tulosidonnaisia.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, ettei kukaan halua kommentoida tätä. Tämä fakta taitaa ärsyttää ihmisiä...
(En ole työtön, ja itse olen noista saanut vain lapsilisää. Ihan avioliitossa elävänä ja työssäkäyvänä olen sitä lapsistani saanut).
Täällä taitaa taas saada huomiota enemmän nuo puolihumalaiset huutelut. Mutta jatketaan arkena taas yhteiskunnan avaamista täällä.
Varmaan siksi, että jos on yksinasuva työtön, joka saa päivärahaa, niin hän todennäköisesti saa myös asumis- ja toimeentulotukea. Jos hänellä on työssäkäyvä puoliso, ruokakunta ei välttämättä saa asumis- ja toimeentulotukea.
Tästä voi päätellä, että ko. tukia saava on aika usein työtön, mutta työttömyys ei välttämättä aiheuta sitä, että saa kyseisiä tukia.
Siksi hyvin usein yhdistetään ajatus työttömästä ja erilaisista tukimuodoista.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että jos on yksinasuva työtön, joka saa päivärahaa, niin hän todennäköisesti saa myös asumis- ja toimeentulotukea. Jos hänellä on työssäkäyvä puoliso, ruokakunta ei välttämättä saa asumis- ja toimeentulotukea.
Tästä voi päätellä, että ko. tukia saava on aika usein työtön, mutta työttömyys ei välttämättä aiheuta sitä, että saa kyseisiä tukia.
Siksi hyvin usein yhdistetään ajatus työttömästä ja erilaisista tukimuodoista.
Mutta kyse on siitä, että pienipalkkaiset kadehtivat työttömän tukia, vaikka heillä itsellään olisi oikeus esim. asumistukeen.
Mä saan toimeentulotukea vaikka käyn töissä.
Itse en ole vielä koskaan (38 työvuotta) kokenut työttömyyttä. Vielä olisi 10 vuotta eläkkeeseen. Olen erittäin tietoinen siitä, että 70% kaikista tulonsiirroista tapahtuu keski- ja hyvätuloisilta keski- ja hyvätuloisille.
Nyt kun saan itse jännittää sitä että ehdinkö tienata riittävästi eläkettä ennen niitä viimeisiä YT-neuvotteluja ja myös säästettyä rahaa putkiremonttiin, ärryn aika helposti, kun kuulen ja näen laskelmia siitä miten lapsilisät sijoittamalla viisaiden vanhempien lapset saavat jopa 30.000 euron pesämunan kotoa muuttaessaan.
Ap ihmettelee siis ihan oikeaa asiaa. Ja jos jonkun tunteet ehtivät kuohahtaa, toistan: Kyse on siis keski- ja hyvätuloisten saamista tuista.
Arvasin, ettei kukaan halua kommentoida tätä. Tämä fakta taitaa ärsyttää ihmisiä...
(En ole työtön, ja itse olen noista saanut vain lapsilisää. Ihan avioliitossa elävänä ja työssäkäyvänä olen sitä lapsistani saanut).