Miksi jotkut lihavuusleikatut laihtuvat vain vähän?
Kaverini kävi muistaakseni kesällä leikkauksessa ja on laihtunut vain kaksi vaatekokoa. Syö kyllä niitä kahden desin annoksiaan jne. Mikä mättää?
En ole iljennyt kysyä asiaa häneltä suoraan koska asia on hänelle selvästi herkkä juttu. Telkkarin lihavuusleikatut laihtuvat samassa ajassa kymmeniä kiloja.
Kommentit (9)
Jos on laihduttanut ennen leikkausta kitudieetillä niin aineenvaihdunta on sopeutunut siihen, että pitää kiinni joka kalorista tiukasti.
Rupesin pohtiimaan. Tietoa ei kyllä varsinaisesti ole. Kaksi vaatekokoahan on esim. koosta 56 kokoon 52. Kiloissa tämä tekee noin 20kg. Jos laihdutusleikkaus oli kesällä esim. heinakuussa se tekisi noin 5kk. Sen verran olen kuullut, että vaikka syödäänkin 2dl kerrallaan, niin varsinaista päivän kalorimäärää ei ole määritetty. Tämän perusteellla kuulostaisi, että jos kaverilta on tippunut nyt esim. 20-30kg on se tosi hyvä määrä eikä yhtään hidas varsinaisesti.
Kaksi vaatekokoa on n. 10kg. Yksi vaatekoko n. 5 kg. Näin sanottiin aikoinaan Painonvartijoissa.
Vierailija kirjoitti:
Rupesin pohtiimaan. Tietoa ei kyllä varsinaisesti ole. Kaksi vaatekokoahan on esim. koosta 56 kokoon 52. Kiloissa tämä tekee noin 20kg. Jos laihdutusleikkaus oli kesällä esim. heinakuussa se tekisi noin 5kk. Sen verran olen kuullut, että vaikka syödäänkin 2dl kerrallaan, niin varsinaista päivän kalorimäärää ei ole määritetty. Tämän perusteellla kuulostaisi, että jos kaverilta on tippunut nyt esim. 20-30kg on se tosi hyvä määrä eikä yhtään hidas varsinaisesti.
Joo, hidas laihtuminen on elimistölle parempi kuin nopea. Pitää pikkuhiljaa totutella pienempään kalorimäärään.
Ennen leikkausta pitää pudottaa 5-7% kuukaudessa lähtöpainostaan.
Toisaalta eihän tavallisesti toisten ihmisten mittoja tarkkailla niin sentilleen. Joillain lähtee paino mahasta ja toisilla puolestaan joka puolelta kroppaa. Ensimmäisen huomaa helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vääränlaiset suolistobakteerit?
Onhan tuota muistaakseni tutkittu, että lihavalle on vaihdettu ulosteensiirrolla laihan sukulaisen suolistobakteerikanta niin paino on tippunut.
Missä noin on tehty? Pian hoikat voivat kai myydä ulostettaan laihdutuslääkkeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vaatekokoa on n. 10kg. Yksi vaatekoko n. 5 kg. Näin sanottiin aikoinaan Painonvartijoissa.
Ei pidä paikkansa isoissa kokoluokissa. Minä olen aikoinani laihduttanut koosta 56 kokoon 48. Painoa putosi 60 kg. Ja tuosta ylöspäin on vielä isommat erot kokoluokissa.
Sehän on ihan hyvin laihtunut jos kaksi vaatekokoa laihtunut kesästä. Ja varmasti laihtuminen jatkuu jos syö ohjeiden mukaan.
Itse tiedän yhden ihmisen joka ei lopullisesti laihtunut ollenkaan mutta tähän on selvä syy omissa elämäntavoissa. Hänellä oli alkoholiongelmaa jo ennen lihavuusleikkausta, sai sen tilapäisesti kuriin ns. tahdonvoimalla kun täytyi omin keinoin laihduttaa VLCD-kuurilla ennen leikkausta. Mutta leikkauksen jälkeen vähitellen alkoi taas alkoholi maistua, alkoi käyttää sitä myös ihan nälkään, kun siitä saa kaloreita mitkä "hulahtaa mahasta läpi", kun taas ruokaa ei leikkauksen jälkeen edes pystynyt syömään niin paljon että nälkä lähti. Vähitellen on ilmeisesti saanut kyllä mahalaukkunsakin venytettyä entisiin mittoihin, koska nykyään syö ihan kuin muutkin. Ja painaa sen noin 160 kg kuin ennen leikkausta.
Vääränlaiset suolistobakteerit?
Onhan tuota muistaakseni tutkittu, että lihavalle on vaihdettu ulosteensiirrolla laihan sukulaisen suolistobakteerikanta niin paino on tippunut.