Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katunut omakotitaloon muuttamista? Mistä syystä?

Vierailija
30.12.2017 |

Kuinka kauan olet asunut omakotitalossa?

Kommentit (351)

Vierailija
181/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideaalitilanne olisi ihana, oikeasti vanha kerrostalohuoneisto ison kaupungin keskustassa ja kesätalo puutarhalla ja mukavuuksilla 30min ajon päässä työpaikalta. Asuisin huhtikuulta elokuun loppuun kesäpaikalla, oikasti muuttaisin sinne ja rospuutoajat/talvet sitten keskustassa.

Nyt asun kaupungissa okt:ssa eikä mökkiä ole tietenkään. Tärkeintä on se että saan kesän viettää omalla pihalla.

Vierailija
182/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katunut. Muutettiin aikoinaan rivarista omakotitaloon. Oli niin työlästä että myytiin talo pois kahden vuoden jälkeen ja muutettiin takaisin rivariin. Nykyään asutaan itse vuokralla kerrostalossa ja omistetaan vain sijoitusasunto.

Aikamoisen murjun olette hankkineet, jos omassa talossa asuminen oli työlästä. Mitä se työläs osuus piti sisällään?

En ole edellinen kirjoittaja, mutta nyt ainakin tulee mieleen, ja jotkut hurjat leikkaa nurmikkoakin.

Öh, lumityöt tulee mieleen, mutta ei näköjään viestiin asti :)

Oman pihan lumitöihin menee sellainen 15 minuuttia jos ne tekee hyvin. Riippuu tietysti paljo talvesta ja siitä että missä päin suomea asuu, jotta montako kertaa tuo operaatio pitää tehdä. Tänä talvena olen tarttunut kahdesti kolaan ja silloinkin vähän huvikseni, koska tiedossa oli että parin päivän päästä sataa vettä ja lumet sulaa ja niin myös kävi. Runsaslumisena talvena noita kolauskertoja voi tulla jopa 30 (talvi 2010), eli aikaa palaa kokonaiset 7,5 tuntia, eli yhden työpäivän verran. Toisaalta voi laskea että tienasi samalla 500€, kun tuotta työtä ei teettetty huoltoyhtiöllä.

t. Turkulainen

Ihan sama, meneekö 15 minuuttia vai 5, jos mun pitää ennen töihin lähtöä käydä pihalla kolaamassa, niin se asumismuoto ei ole mua varten.

Ja taloyhtiössä odotat että huolto tulisi auraamaan parkkipaikan. Rivarissa taas toivot että lumisade ei osu sinun kolausvuorolle, sillä sillin siihen ison parkkipaikan kolaamisen pitää käyttää tunti aamulla ennen kuuutta kuten olette sopineet.

Kerronpa sinulle ihmejutun, rivitaloonkin voi ostaa aurauspalvelun, ihan totta. Niin me olemme tehneet.

Kertaakaan en ole kokannut kuin oman porrasedustani, noin 1,5 metrin pätkän. Joskus sekin tympii. 😊

Rivariin voi yrittää ostaa aurauspalvelun. Mutta täällä pk-seudulla pienemmät, alle 10 asunnon rivarit ei tahdo saada tarjouksia tai sitten hinnat ovat suolaisia. Aurattavaa voi olla paljonkin ainakin käsikolalla, kun 1980-luvullakin rakennettiin vielä väljästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden asuin ja palasin takas rivariin. Hirveesti pihatöitä, yksinäistä, huonot liikenneyhteydet, kalliit vakuutukset ja yllättävät korjauskulut. Asuntolainaa nyt 0 €

Vierailija
184/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa olen asunut puolet elämästäni. Kaduttaa ja ei kaduta. Isot asumiskulut on se huono puoli. Kun jotain pitää korjata tai uusia, maksat kaiken yksin. Meidän remontteja viimeisten 2 vuoden ajalta: öljypoltin ja uusi kattila 4500€, kattoremontti 11 000€, pihakivetykset 4000€, viemäriremontti 7000€, vessaremontti 3000€. Nämä on enimmäkseen lainarahalla. Jos asuisi kerros- tai rivitalossa, remonttikulut jakautuisivat osakkaiden kesken. Toisaalta tehtiin itse muutama vuosi sitten ulkoverhous (vaihdettiin laudat ja maalattiin). Hintaa tuli muutama tonni vähemmän kuin jollain firmalla teetettynä ja saatiin meidän silmää miellyttävä väri talolle. Eihän sellaista ole kerros- tai rivitalossa. Nautin myös siitä, että on omaa pihaa, voi ottaa aurinkoa vapaasti ja pitää pihallaan trampoliinia, keinuja ja säilyttää omia tavaroitaan missä huvittaa.

Ei vitsit, vieläkö joku korjaa öljyjärjestelmiään, olisi varmaan kannattanut laittaa VILP

Vierailija
185/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä nyt naisilla katumista olisi, mies tekee kuitenkin ne oikeat työt mitä omakotitaloasuminen vaatii.

Entäs kun naisena asuu yksin ok-talossa? Tai siis lasten kanssa...

Vierailija
186/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi muuttaa kerrostaloon, paitsi ehkä pakon edessä joskus vanhuksena. Rakastan asua omakotitalossa!

Talo on 20 km päässä Helsingin keskustasta, lähempänä on paljon muitakin palveluja. Iso piha, jossa saa olla omissa oloissaan, metsälenkkipaikkoja koiralle, talossa reilusti tilaa elää ja harrastaa.

Lumityöt ja nurmikoiden leikkuut ovat pieni hinta niistä, ja nekin saa ostettua rahalla, jos ei huvita itse tehdä.

Vierailija
187/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotiasuminen ainut oikea vaihtoehto minulle, ei tarvitse olla juuri kenenkään kanssa tekemisissä, jos ei halua, saa itse päättää remontit, tekeekö vai ei ja millä hinnalla, saa olla vapaasti yöeläjä, jos huvittaa eli harrastaa ja touhuta sitä sun tätä aamuvarhaisesta yömyöhään.

Ainut huono puoli on se, jos haluaisi myydä talonsa, ostajat valittavat nykyään kaikesta mahdollisesta saadakseen hinnanalennuksia, vaikkei aihetta olisikaan ja huijareitakin on liikenteessä, joten taidanpa asua tässä loppuelämäni, en viitsi lähteä siihen rumbaan mukaan. Jos tosiaan muuttaisin, muuttaisin OK-taloon, joka olisi jo kolmas itse ostamani OK-talo.

Vierailija
188/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kyllä myönnän olevani vain omakotitalossa asuja. Vaikka siinä enemmän töitä onkin. Olen omistanut kaksi taloa ja tyhmästi vaihdoin hyvästä huonompaan. Ei se hyvä sijainti paljon ole auttanut. Silti tämä on parempi vaihtoehto kuin kerrostalo. Vain yksi kerrostalo on ollut hyvin äänieristetty ja muutenkin rauhallinen ja monessa minäkin olen asunut.

Vierailija
189/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aikaa eli alle 2 vuotta, aiemmin asunut paritalossa ja kerrostalossa. Hetkeäkään en ole katunut, koska pienet pihahommat eivät tuota tuskaa. Bonuksena pitää todeta, että naapurit ovat kattavammin kunniallisia hard working citizeneitä kuin muissa aiemmissa osoitteissa, vaikka ei alue mikään erityisen varakas ole tilastojen valossa.

Vierailija
190/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan omakotihehkuttaja ei ole ottanut kantaa suuriin remontteihin. Vai asutaanko sitä vaan vailla huolia putkista, katosta jne. Kerrostaloasujana näissä on aina niin monta maksajaa, että oma osuus on tosi pieni.

Monilla taitaa asuntolaina olla aika äärirajoilla, joten monesti mietin mitä sitten, kun pitää tehdä vaikka 40000 hintainen kunnostustyö?

Annatko esimerkin tällaisesta 40 000 euron hintaisesta kunnostustyöstä? Voin kertoa, että koko 120-neliöisen talomme vesiputkien ja viemärien uusinta kolme vuotta sitten maksoi 2000 euroa. Tuskin tarvitsee hetkeen tehdä uudelleen.

Niin, eli teitte itse ja edullisesta materialista.

Mitenkäs se liityntäpätkä mahdolliseen kunnan viemäriverkkoon? Kun piha kaivetaan auki, kunnalta haetaan luvat ja taas maisemoidaan piha?

Tiilikaton ja kattotuolien kunnostus maksaa enemmän kuin 2000.

Samoin viemärityöt, jos ne tehdään kunnolla ja tehdään uudet vesieristykset ja kaakeloinnit.

Samoin sähköjen saneeraus. Uudet pinnat ja levytykset entisten päälle.

Se että joku on tehnyt parilla tonnilla vähän putkea ei tarkoita että kaikista taloteknisistä kunnostustöistä selviää samalla summalla. Jos ei satu olemaan alan ammattilainen jo pelkkä suunnitelma maksaa enemmän.

Hyvä tiilikatto kestää sata vuotta, kun vaihtaa rikkinäiset tiilet. Asunto-osakeyhtiö pelkkä putkirempan osuus sataneliöiselle kämpälle on vähintään 50000. Sillä saa omakotitalon putket uusittua n. 20 kertaa.

Vierailija
191/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme asuneet nyt 30 vuotta samassa itse rakentamassamme omakotitalossa. Lumityöt ja ruohonleikkuu sujuu helposti, ei ongelmaa, kun tekee itse. Muutama marjapensas ja kaksi omenapuuta ovat "kiusana", kun ei oikein viitsi hyödyntää satoa.

Asumismuotona selvästi halvempi kuin rivitalo- tai kerrostaloasuminen.

Lähimmät kaupat 400m ja 600 metrin päässä. Apteekkiin 400m, terveyskeskus 250m, kirjasto 300m. Lenkkipolut joka suuntaan kotipihasta.

Vierailija
192/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katunut. Muutettiin aikoinaan rivarista omakotitaloon. Oli niin työlästä että myytiin talo pois kahden vuoden jälkeen ja muutettiin takaisin rivariin. Nykyään asutaan itse vuokralla kerrostalossa ja omistetaan vain sijoitusasunto.

Aikamoisen murjun olette hankkineet, jos omassa talossa asuminen oli työlästä. Mitä se työläs osuus piti sisällään?

En ole edellinen kirjoittaja, mutta nyt ainakin tulee mieleen, ja jotkut hurjat leikkaa nurmikkoakin.

Oman pihan lumitöihin menee sellainen 15 minuuttia jos ne tekee hyvin. Riippuu tietysti paljo talvesta ja siitä että missä päin suomea asuu, jotta montako kertaa tuo operaatio pitää tehdä. Tänä talvena olen tarttunut kahdesti kolaan ja silloinkin vähän huvikseni, koska tiedossa oli että parin päivän päästä sataa vettä ja lumet sulaa ja niin myös kävi. Runsaslumisena talvena noita kolauskertoja voi tulla jopa 30 (talvi 2010), eli aikaa palaa kokonaiset 7,5 tuntia, eli yhden työpäivän verran. Toisaalta voi laskea että tienasi samalla 500€, kun tuotta työtä ei teettetty huoltoyhtiöllä.

t. Turkulainen

Sinulla taitaa olla aika pieni piha. Minulla on mennyt pihan kolaamisessa reilut kaksi tuntia kerallaan tänä talvena.

Vierailija
193/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Turkulainen

Sinulla taitaa olla aika pieni piha. Minulla on mennyt pihan kolaamisessa reilut kaksi tuntia kerallaan tänä talvena.

Talon edessä on paikka kahdelle autolle ja kävelyväylä ulko-ovelle. Niiden puhtaanapitoon ei tosiian paljon aikaa tuherru. Eihän sitä nyt sentään tarvi koko tonttia kolata puhtaaksi.

Näyttää vähän siltä että omakotialoasumiseen tyytymättömät ovat jostain käsittämättömästä syystä hankkineet talon joka ei heille jostain syystä sovellu. Monessa viestisä on moitittu julkisen liikenteen puuttumista ja pitkiä matkoja, vaikka kyllä omakotitaloja löytyy hyvien liikenneyhteyksienkin varrelta, voi tietty maksaa vähän enemmän, mutta oeletettavasti vähemmän kuin keskustakerrostalo-osakkeet.

Vierailija
194/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut omakotitalossa 30 vuotta. Olin aika nuori kun tämä vanha talo miehen kanssa hankittiin. Talo on rakennettu -61. Puutalo. Asuinneliöitä 100 ja pihaa semmonen reilu 3000 neliötä. Kaikki peruspalvelut tässä lähiössä ja asun aivan sen keskiössä, mutta kaupunkiin on kuitenkin 14 km matkaa. Kaksi vuotta sitten meille tuli ero. Oli vähän pakkorako jäädä tähän ja lunastaa mies ulos. Kaikki tapahtui niin äkkiä ja yllättäin, että ei ollut oikein muuta ratkaisua.

Tässä on sähkö/puulämmitys. Puut pitää ostaa. Opettelin käyttämään sirkkeliä ja hankin pienen halkomakoneen. Puut tilaan yhdeltä maajussilta. Hän tuo ne tuohon pihalle, mutta loppu on hoidettava itse. On aika raakaa hommaa. Olen 52 vuotias nainen ja mun vanhemmat on kuolleet. Mulla on vaan yks sisko omaisista elossa ja hän asuu 600 kilometrin päässä perheineen.

Ruohoa on tontilla riittämiin ja leikkaamiseen menee yksi kokonainen ilta viikossa. Lumenluonti on oma hommansa. Lisäksi täytyy huolehtia siitä että talo ja ulkorakennukset pysyvät kunnossa. On maalausta ja sen semmoista. Vanhassa talossa tuntuu aina olevan jotain.

Olen kyllä välillä tosi väsynyt. Jotta sähkökustannukset saa pidettyä aisoissa, lämmitän aika paljon puilla koska se on mahdollista. Kustannukset on näin toimien huomattavasti pienemmät kuin sähköä käyttämällä. Mutta se kaikki puuhomma. Sirkkelöinti ja halkominen keväällä. Sitten puiden pinominen kuivattavaksi. Kesällä sitten puut sisään. ja talvella niiden kantaminen sisään...

Tilaa minulla on kyllä ihan loistavasti. Ja vaikka naapureita on joka puolella, kyllä on rauhallista. Kaupunkiin vaan on matkaa. Julkisia ei ole, joten sosiaalinen elämä kyllä kärsii, kun yrittää vähentää turhaa autolla ajoa. Auto maksaa, renkaat, huollot, vakuutusmaksut, verot, bensat...

Josta pääsenkin sitten siihen, että talosta ja muista rakennuksista tontilla menee aika kovat vakuutusmaksut. Niistä ei juuri kukaan edellä puhunut mitään. Lisäksi kiinteistövero. Mutta tällaisessa vanhassa talossa se nyt ei ole kovin suuri. Uudemmissa varmaan ihan eri summaluokkaa.

Halvemmaksi minulle tulee asua tässä kuin kaupungissa, mutta jaksaminen on alkanut mietityttämään. Kun töissäkin pitää jaksaa vielä käydä. Onneksi on töitä!

Jotain varmaan unohtui, mutta nyt täytyy poistua koneelta.

Vierailija
195/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juma... Miten omakotitalossa asuminen on työlästä? Ei kait joku vetoa nurmikonleikkuuseen tai lumitöihin :))) Nekin on rivareissa osalla vuoroviikot, sitten jos on reissussa, pitää vaihtaa vuoroja jne. Kenenkään ei ole pakko laittaa pihaa täyteen kukkapenkkejä, kasvihuoneita tms. Kyllä se kerrostallon kämppäkin pitää siivota. Ahistais asua kerrostalossa /rivitalossa ja noudattaa hiljaisuussääntöjä.

Enemmän sääliksi käy kaupunkielämä. Opiskellessa, kun rappukäytävään meni, niin alkoi kuulumaan juoksuaskeleita, että ei vaan ois toiseen asukkaaseen törmännyt. Hississä yleensä kukaan ei tervehtinyt, kaikki toljotti puhelimeen, varpaisiin.

Anoppi asui rivitalossa, jossa oli lumenluontialueet. Aina jos satoi lunta, niin kunkin piti hoita lumet siitä asuntoonsa kuuluvasta alueesta. Anopin selkä alkoi temppuilla eikä hän oikein pystynyt kunnolla hoitamaan omaa aluettaan, niin muut asukkaat alkoivat tehdä hänelle kiusaa, kolasivat esimerkiksi oman alueensa lumia anopin alueelle ja sitten valittivat siitä että sitä ei ole hoidettu.

Vierailija
196/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sekin on totta, että "juntteja" asuu juuri siellä syrjemmässä. Sitä ajattelisi että siellä on rauhallisempaa, mutta mitä lenkillä on siellä käynyt, niin motocrosspyörät pärrää kesäisin ja mönkijät, moottorikelkat talvisin, jos vesistöä on lähellä, edes pieni lammikko, niin siellä surrataan vesijetillä, joella ja isolla järvellä moottoriveneellä.

Syrjäkylillä aidot juntit asuvat yleensä perintötaloissa. Niissä rupsahtaneissa rintamamiestaloissa. Siihen elämään kuuluu meteli, huuto, pärinä ja bensanhaju. Jos ei ole uskovaisia niin lisäksi yletön kaljan kittaaminen. Pihoja koristavat, lahonneet piharakennukset, roskat, siivoton "grillauspaikka", tekemättömät pihatyöt, erilaiset puolikuntoiset päristimet ja autonromut. Joka toisessa talossa on 70-lukulainen perintötraktori vaikka pellon kasvaa pusikkoa. Tähän elämään kuulevat myös ne lapset ja teinit jotka vetelevät mopoilla, moottorikelkoilla, motocrosspyörillä ja ties millä vehkeellä täysin estoitta pitkin kyliä. Isiensä perässä. Kielloista tai säännöistä ei piitata jos siitä ei koidu itselle haittaa. "Pitää se saada pojan harrastaa" on kommentti kun ihmetelläään kesäöistä moponhuudatusta. "Pojat on poikia. Mitä se ketään haittaa". "Etkö muka itse tuon ikäisenä...?". "Olet vain kateellinen siitä Mersusta", kun pakoputketon savukone vinguttaa renkaita marketin pihassa yöllä. Ihmiset ovat tyhmiä, tietämättömiä, tylyjä, suvaitsemattomia ja avoimen rasistisia. Kuin 70-luku olisi tullut takaisin. Tai kuin se ei olisi edes loppunutkaan. Ehkä sen lestaperhehelvetin uusioalueella vielä kestäisin mutta tätä aitoa syrjäkylän hommaa en. Kannattaa katsella vähän ympärilleen ennen kuin sen perämökin sieltä ostaa. Halpojahan ne on mutta sille on syynsä.

Huvittavia nämä jostain auton tai mopon pärinästä itkevät. Sitten muutetaan johonkin kaupungin keskustaan, jossa autoja ajaa ikkunan alla 24/7/365 vuodessa. On niin hiljaista ja rauhallistaa, joo. Parhaimillaan joku baari tai kapakka siinä talon alakerrassa.

Hyvää, että jotkut juntit suostuvat asumaan tuolla Perähikiällä ja Tuppulassa. Vähemmän haittaavat siellä ja ainakin pienempää määrää ihmisiä melullaan.

Sun pitäisi muuttaa Sveitsiin. Olen varma, että viihtyisit.

Erikoista, että jotkut luulevat kaikkien kaupunkilaisten asuvan keskustassa baarialueen yläpuolella. Me asutaan nelisen kilometriä ison kaupungin keskustasta kerrostalossa kerros- ja rivitaloalueella ja meillä on hiljaista ja rauhallista, metsikön isot puut ainoat keittiön ja makuuhuoneen ikkunoista näkyvät maisemat. Olohuoneesta näkyy pikkuisen "sivistystä", mutta sekin aika kaukana, ei heti ikkunan ja parvekkeen alla. Kotikatu lyhyt umpikuja, pärinää ei paljon kuulu edes kesäaikaan. Ihan kiva paikka asua, ei valittamista.

Tokihan minäkin asuisin omakotitalossa, jos sen kuuluisan ison lottovoiton saisin, mutta talolle minulla olisi tiukat kriteerit. Ihan tietty nyt myynnissä oleva talo, ihan tietyllä paikalla. Jos en sitä saisi, jäisin tänne, missä nyt olen.

Vierailija
197/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakoti oma rauha kirjoitti:

Olen asunut omakotitalossa 30 vuotta. Olin aika nuori kun tämä vanha talo miehen kanssa hankittiin. Talo on rakennettu -61. Puutalo. Asuinneliöitä 100 ja pihaa semmonen reilu 3000 neliötä. Kaikki peruspalvelut tässä lähiössä ja asun aivan sen keskiössä, mutta kaupunkiin on kuitenkin 14 km matkaa. Kaksi vuotta sitten meille tuli ero. Oli vähän pakkorako jäädä tähän ja lunastaa mies ulos. Kaikki tapahtui niin äkkiä ja yllättäin, että ei ollut oikein muuta ratkaisua.

Tässä on sähkö/puulämmitys. Puut pitää ostaa. Opettelin käyttämään sirkkeliä ja hankin pienen halkomakoneen. Puut tilaan yhdeltä maajussilta. Hän tuo ne tuohon pihalle, mutta loppu on hoidettava itse. On aika raakaa hommaa. Olen 52 vuotias nainen ja mun vanhemmat on kuolleet. Mulla on vaan yks sisko omaisista elossa ja hän asuu 600 kilometrin päässä perheineen.

Ruohoa on tontilla riittämiin ja leikkaamiseen menee yksi kokonainen ilta viikossa. Lumenluonti on oma hommansa. Lisäksi täytyy huolehtia siitä että talo ja ulkorakennukset pysyvät kunnossa. On maalausta ja sen semmoista. Vanhassa talossa tuntuu aina olevan jotain.

Olen kyllä välillä tosi väsynyt. Jotta sähkökustannukset saa pidettyä aisoissa, lämmitän aika paljon puilla koska se on mahdollista. Kustannukset on näin toimien huomattavasti pienemmät kuin sähköä käyttämällä. Mutta se kaikki puuhomma. Sirkkelöinti ja halkominen keväällä. Sitten puiden pinominen kuivattavaksi. Kesällä sitten puut sisään. ja talvella niiden kantaminen sisään...

Tilaa minulla on kyllä ihan loistavasti. Ja vaikka naapureita on joka puolella, kyllä on rauhallista. Kaupunkiin vaan on matkaa. Julkisia ei ole, joten sosiaalinen elämä kyllä kärsii, kun yrittää vähentää turhaa autolla ajoa. Auto maksaa, renkaat, huollot, vakuutusmaksut, verot, bensat...

Josta pääsenkin sitten siihen, että talosta ja muista rakennuksista tontilla menee aika kovat vakuutusmaksut. Niistä ei juuri kukaan edellä puhunut mitään. Lisäksi kiinteistövero. Mutta tällaisessa vanhassa talossa se nyt ei ole kovin suuri. Uudemmissa varmaan ihan eri summaluokkaa.

Halvemmaksi minulle tulee asua tässä kuin kaupungissa, mutta jaksaminen on alkanut mietityttämään. Kun töissäkin pitää jaksaa vielä käydä. Onneksi on töitä!

Jotain varmaan unohtui, mutta nyt täytyy poistua koneelta.

Puuta polttamalla ei välttämättä säästä lämmityksessä kovin paljon rahaa ostopuilla. Itse laskin omassa talossa että voisin puutapolttamalla säästää ilmaisilla puilla noin 300€ talvessa ja se on ehdoton maksimi. Mutta kun työ haittaa lämmitysharrastusta ja puistakin joutuu maksamaan, niin säästö jää tuosta alle puoleen. Ei maksa vaivaa. Toki rintsikassa säästö on varmaan selvästi suurempi kuin modernissa talossa.

Kannattaa vähän katsoa niitä vakuutuksia ja pyytää muualta tarjouksia jos tuntuu kalliilta. Miesän 2002 rakennetussa omakotialossa kiinteistön vakuutus on alle 200€ vuodessa, ei se minusta ole mikään kohtuuton summma. Omavastuut kannattaa määritellä aika suuriksi, jos talo palaa, niin se on aika yhdentekvää että onko omavastuu 300€ vai 2000€.

Vierailija
198/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Turkulainen

Turussa vai? Aika uskomatonta. Viime yönä satoi paljaaseen maahan n. puoli senttiä lunta, joka on kovaa vauhtia sulamassa pois tässä reilun nollan lämpötilassa. Pari viikkoa sitten sentään satoi ihan sillai vanhanaikaisesti lunta, mitä piti heti käydä valokuvaamassa, koska lumi on niin harvinaista näillä seuduin nykyään. Ei sitä sitten ollut jäljellä hitustakaan enää jouluaattona, minkä kaikki joulurauhanjulistusta telkkarista katsoneet helposti pystyivät toteamaan. Joulu oli kerta kaikkiaan viikkoa liian myöhään.

Viimeksi taisi olla kunnolla lunta 2009-10 talvella, niiltä ajoilta minulla on paljon kauniita kuvia jään ja lumen peittämältä Aurajoelta auringon paistaessa kirkkaansiniseltä taivaalta. En taida enää koskaan sellaista saada omin silmin nähdä todellisuudessa, onneksi on valokuvia tallella.

Vierailija
199/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontti on 1857 m2, josta liki puolet metsikköä. Aurattavaa on kahden liittymän kohdat, polku 30m puupinolle, autotallin ja pääoven välinen 2,5m leveä kaistale sekä polku takapihalle, jossa aurattavaa 30m pitkä polku pihan puoleisille oville.

Ikää meillä on vasta 71 vuotta vaimon kanssa kummallakin ja ainakin 20 vuotta tässä meinataan hommat vielä tehdä.

Ihan iisiähän tämä on. Rivitalossa oli aikoinaan lumenaurausvuorot. Nyt on niistäkin päästy:)

Vierailija
200/351 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut mikä kaduttaa on liian iso tontti. Eikä se ees oo kauan iso jotain 1500 neliöö mutta vois olla puolet pienempi. Muuten paikka on täydellinen kaksi kilometriä keskustaan, kauppa tien toisella puolella, toisella puolella metsä missä pururata, uimarantaan 300 metriä ja vain yksi naapuri jota olen tervehtinyt kymmenen vuoden aikna kaksi kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi