Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en pääse säästökuopasta?

Vierailija
30.12.2017 |

Minulla oli ennen eroa miehestäni kohtuullisen hyvät säästöt. Eron tultua ja maksettuani ensimmäisen kuun vuokran, takuun ja ne pakolliset huonekaluhankinnat, jotka jäivät erossa miehelle, ovat säästöni jämähtäneet pyörimään n. 2500-3000€ kieppeillä. Joskus jopa vähemmän. Joskus mennessäni 1000€ rajoilla, olin hyvin ahdistunut.

En säästeliäästä elämäntyylistä huolimatta saa enää kerättyä säästöjäni samalle tasolle, kuin missä ne olivat viimeksi. Palkkani on keskiverto (2000-2500€/kk), mutta verojen jälkeen vuokranmaksu syö yli kolmanneksen käteen jäävästä osuudesta. Mikäli alistuisin kohtalooni, ja pysyisin aloillani sen viisi vuotta kerrallaan, saisin todennäköisesti säästöt kerättyä takaisin. Määräaikaispätkien vuoksi olen joutunut muuttamaan työn perässä, ja nytkin edessä on muutto ulkomaille huonomman palkan, mutta mielekkäämmän työn perään. En haluaisi olla materialisti, mutta minua harmittaa todella, että aina pienienkin elämänmuutosten myötä säästöni hupenevat kriittisille rajoille.

Ymmärrän toki olevani tässä tilanteessa parempiosainen kuin moni muu, mutta tuo aiemmin ilmoittamani euromäärä on todella minulle se kriittisin raja, jonka alle uskallan itseni päästää. En haluaisi taloudellisen tilanteeni jarruttavan minua niin pahasti. Ainoa ratkaisu tähän pulmaan on muuttaminen halvempaan asuntoon (kimppakämppään, jossa kuusi muuta), lottovoitto tai kaksinkertainen palkannousu ja muutto veroparatiisiin.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin laitat ostamasi huonekalut? Muutatko pian takaisin Suomeen ja ostat taas uudet? Ehkä elit ennen miehesi siivellä?

Vierailija
2/14 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että et oikein täältä löydä ymmärtäjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa eläessä jaoimme vuokran ja muut kustannukset. Maksoin siis asumisesta ja syömisestä 50% vähemmän kuin nyt.

Osan huonekaluista myyn, osan laitan säilytykseen vanhemmilleni tai annan sisaruksilleni.

Vierailija
4/14 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja en näillä näkymin ole ainakaan vuoteen palaamassa Suomeen.

Vierailija
5/14 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta myös tuntuu, että samassa tilanteessa olevilla ystävilläni on huomattavasti parempi taloudellinen tilanne kuin minulla. He tosin ovat samanpalkkaisissa töissä pienemmillä paikkakunnilla, jolloin elinkustannukset ovat matalammat. Ystäväni maksaa tilavasta kolmiostaan pienellä paikkakunnalla vähemmän, kuin minä alle 40 neliön kaksiostani suuressa kaupungissa. Ja hallitus haluaa keskittää asumista ja palvelua suuriin kaupunkikeskuksiin, vaikka jopa työssäkäyvien toimeentulo on heikoissa kantimissa.

Vierailija
6/14 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä pidät säästöjäsi? Rahastossa ne lihoaisivat edes hiukan, tilillä eivät yhtään.

Vierailija
7/14 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä asuminen kumppanin kanssa on vain halvempaa. Niin kuin kirjoititkin jo, että vuokra oli jaettu ja ruokakuluihin meni vähemmän. Lisäksi sinkulle voi tulla lisäkuluja esim. matkustamisesta (kauppaan ei mennä yhteisellä autolla ja yhdessä ostetuilla bensoilla). Sinkkuna saattaa etsiä enemmän seuraa kodin ulkopuolelta (kavereille pitää matkustaa tai tapaa kavereita enemmän kahviloissa/baareissa). Matkustelu ylipäätään on kalliimpaa, koska hotellihuoneesta/hytistä saattaa joutua maksamaan saman hinnan kuin kaksi yöpyjää ja yhden hengen huonekin on kalliimpi kuin puolet kahden hengen huoneesta. Sinkkuna ei vain pääse samaan elintasoon samalla rahalla kuin jos maksaa puolet pariskunnan menoista.

Säästämisen kannalta nyt on tietty etuna se, että voit ihan itsenäisesti ja ketään muuta huomioimatta päättää mistä säästät.

Vierailija
8/14 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosissasiko kysyt miksi? No siksi että nykyisessä tilanteessasi rahaa ei jää kovin paljon säästettäväksi. Jotain sentään, joten en ymmärrä, miksi siitä pitää niin hirveästi ahdistua. Vaihtoehtosi ovat hyväksyä vähän pienemmät säästöt tai kasvattaa tulojasi/ pienentää menojasi.

Vierailija
9/14 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanukaspetomiesten aikakautena naiset saattavat kuvitella pärjäävänsä paremmin ainoana tulonsaajana. Asuminen on kuitenkin niin kallista, että se heikentää sinkkutaloutta arvaamattoman paljon. Kun aiemmin on moni jäänyt kärvistelemään huonoon suhteeseen taloudellisista syistä, niin epäilemättä jo nyt alkaa olla tilanne sama.

Jos suhdetta siis haluaa vaihtaa, kohta se on tehtävä yhdellä loikalla. Ja on ehkä jopa loikattava uuteen suhteeseen, vaikka mieluummin olisi yksin. Valinnanvapaus on sitten siinä, haluaako suhteeseen kämppäkaverinsa kanssa vaiko jonkun muun.

Vierailija
10/14 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa rahoistani on itseasiassa rahastossa, mutta tuotto on ollut aika nuivaa. Saan uudessa työssäni jonkin verran bonuksia, jotka olen suunnitellut sijoittavani suoraan osakkeisiin. Osakesijoittaminen on minulle tosin täysin uusi aluevaltaus, ja olen luonteeltani kuitenkin sen verran nössö, että riskisijoittaminen on poissuljettu.

Olen harkinnut myös oman yrityksen perustamista, mutta tällä hetkellä en koe olevani siihen vielä valmis. Ala on kasvava, mutta sillä on runsaasti kilpailua joten silmäänpistävän konseptin luominen on vasta alkutekijöissään. Olen myös vasta pari vuotta sitten päässyt "uraputkeen" (pätkätöitä paskalla palkalla), joten ammattillinen itsetuntoni on vielä rakentumassa. 

Vierailija
11/14 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että asiasi ovat aika hyvin. Onko sinulla yleensä taipumusta ahdistua helposti?

Vierailija
12/14 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisista määristä ihmiset yleensä ottaen pystyvät säästämään ja kuinka paljon?

Vierailija
13/14 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että asiasi ovat aika hyvin. Onko sinulla yleensä taipumusta ahdistua helposti?

Olen jokseenkin neuroottisuuteen ja ahdistuneisuuteen taipuvainen, kyllä. :D Olen kuitenkin siihen nähden todella vastuuton ja impulsiivinen.

Vierailija
14/14 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kunnon rahapuskuri on sinulle tärkeää, harkitsisin vakavasti sitä kimppa-asumista. Siinä säästyisi paljon rahaa ja todennäköisesti helpottaisi henkisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi