Mihin suuntaan käännätte kattilan kahvat? Entä paistinpannun?
Onko kattilan kahvat varttia vaille kolmen ja paistinpannun kutosessa kun laitatte ne hellalle?
Mihin asentoon käännätte kahvat kun kattilat on kaapissa?
(Ennen kuin torppaatte, niin huomiokaa, että kysyttiinhän äsken puhelimen näytön kirkkauttakin ihan gallupina..)
Kommentit (29)
Hellalla pitkät kahvat tietty ysissä, ettei lapset vedä kahvoista koko komeutta alas tai ohikulkija tönäse kahvaa.
Oikealla kädellä voi hämmentää ja vasurilla pitää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, monta kattilaa tai pannua on liedellä yhtä aikaa. :) Yleensä pannun kahva on noin kello kahteen oikeanpuoleisilla levyillä ja kello kymmeneen vasemmanpuoleisissa levyillä. Oikein hyvä kysymys!
Miksei kasissa ja nelosessa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla aina vitosessa :O
hmm, tai seiskassa jos tarttee hämmentää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, monta kattilaa tai pannua on liedellä yhtä aikaa. :) Yleensä pannun kahva on noin kello kahteen oikeanpuoleisilla levyillä ja kello kymmeneen vasemmanpuoleisissa levyillä. Oikein hyvä kysymys!
Miksei kasissa ja nelosessa?[/quote Ettei hiha tartu niihin.
Ruokaa laittaessa kahvat klo 4 asennossa. Olen vasenkätinen ja hämmennän mieluiten paremmalla kädellä. Kaapissa en ole kiinnittänyt huomiota.
Paistinpannun kahva osoittaa hellalla sopivasti lounaaseen, jolloin siitä voi pitää vasurilla kiinni. Säilytyspaikassa kahva on itään. Niin mahtuu parhaiten (ja juu, en tsekannut kompassin kanssa, käytän ilmansuuntia kellotauluanalogian tapaan).
Riippuu kahvoista ja siitä että millä paikalla kattila tai kasari tai pannut on liedellä. Pitkät kahvat yleensä liedeltä ulospäin, jotta mahtuu paremmin, eikä kuumene viereisen levyn päällä. Kahvat niin että eivät ota toisiinsa kiinni. Mitään tietoisesti noudatettavaa kahvapolitiikkaa minulla ei ole.
Laitan kahvan aina kakkoseeeeeen ja joskus myös ykköseeeeeen
Just tein perinteisen jauhelihakastikkeen, enkä kerinnyt katsoa kahvan suuntaa. Hyvää oli.
Mutta mihinkäs suuntaan se kattilan kannen kahva laitetaan? Entäpä jos siinä onkin pyöreä nuppi?
Vierailija kirjoitti:
Hellalla pitkät kahvat tietty ysissä, ettei lapset vedä kahvoista koko komeutta alas tai ohikulkija tönäse kahvaa.
Oikealla kädellä voi hämmentää ja vasurilla pitää kiinni.
Just näin ja samat perusteet.
On meillä sitten yksi järjestykseen sopimaton kasari, jossa on kaatonokka vasemmalla eli väärällä puolella. Mieskin on sitä mieltä, että kasarin suunnittelija ei ole ikinä tehnyt ruokaa, kun ei ole niin yksinkertaista asiaa tajunnut kuin että kasaria käsitellään vasemmalla kädellä, koska oikeassa kädessä on hämmennysväline.
Jos keitän vettä kasarilla, niin käännän kahvan poispäin itsestä jos muistan. Silloin on pienempi riski että huitaisen kahvaa ja kaadan kiehuvan veden syliini.
Kattilassa on kahvat molemmin puolin, sillä ei ole mitään merkitystä missä kohtaa ne on, paistinpannussa yleensä on ripa sivulle päin, poispäin viereisestä levystä. Kaapissa ne on niin kuin parhaiten mahtuu, meillä ei paistinpannut edes mahdu kuivauskaappiin, ovat yleensä liedellä odottamassa seuraavaa käyttöä kun niitä lähes päivittäin käytetään.
Kaakkoon tai lounaaseen, miten hellalle kulloinkin parhaiten mahtuu. Hämmentely- ja tarttumakädet minulla saavat vaihdella, kun olen kaksikätinen.
Onneksi minulla on sellainen lierireunainen emalikattila ja rautapata, jolloin ei ole väliä missä asennossa kahvat ovat...