No spend January
Päätettiin pitää tällainen niukka tai "kulutustietoinen" tammikuu. Meillä sääntöinä
- kauppaan 100e/vko
- vaatteita, pesuaineita, hygieniatuotteita ei osteta
- ei ravintoloita, kahviloita
- laskut ja lainat normaalisti maksuun. Lasten perustellut ja (meidän mielestä) tarpeelliset asiat ostetaan ja maksetaan. Esim ei tarvitse jäädä pois uimahalliin saa lipun, kaverisynttäreille lahjan ostaa, yms.
Meillä perheessä 2 aikuista ja 2 kouluikäistä ja n. 4300e nettotulot kuussa.
Lähteekö kukaan mukaan? Vertais-tsemppareita etsiskelen! Ajatuksena ei siis ole niukkuudella kilpailu vaan omien kulutustottumusten tutkailu.
Kommentit (13)
Millä tavalla tässä on tarkoitus tutkailla omia kulutustottumuksia?
Mulle se tutkailu tarkoittaa sitä, että paremmin hahmotan mikä osa kulutuksesta menee tarpeisiin ja mikä on jotain muuta. Tavallaan wants vs needs, erottelu.
Olen aika varma, että perheemme kulutuksesta löytyy ns tottumuksia, joista voisi luopua.
Ja haasteena myös tuo 100e/vko markettibudjetti. Mietittiin, että se on mahdollinen, mutta vaatii suunnitelmallisuutta ja sitä että hyödynnetään tarkasti kaikki jo kaapissa ja pakastimessa oleva.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä syötte tänään?
Kanapastaa. :)
En ole tehnyt vielä suunnitelmaa aterioista, joita 100e viikkobudjetilla syödään. Viikonlopun suunnitelmiin kuuluu juhlimista, joten tällä viikolla ei yritetä pysyä tuossa summassa vielä.
Ap
Joo, tähän on helppoa osallistua. Ei ole rahaa, muuta kuin välttämättömiin juttuihin. Ei voida tuhlata mihinkään ylimääräiseen. Nyt on pakko pitää tarkkaa budjettia.
Ap, toi on meidän normielämää . Ylijääneet varat olemme sijoittaneet osakkeisiin. Tammialet ajattelin kyllä tänä vuonna hyödyntää koska en ole pahemmin kuluneena vuonna niitä ostellut ja nyt ois jo tarvetta.
En siis osallistu vaan skippaan.
Ap:lle tiedoksi.
Omasta kokemuksesta voin kertoa, että No spend onnistuu vasta kun vaihtaa normipalkkaisen työnsä pienipalkkaiseen. Silloin todella oppii rahan käytön vain olennaiseen.
Täältä yksi perhe iloimoittautuu mukaan. Meillä on kotona jäljellä yksi teini, joka syö kuin hevonen mutta nyt syödään kaapit ja pakastimet tyhjiksi ennen kuin ostetaan uutta. Toki on pakko ostaa kasviksia, hedelmiä jne jonkin verran.
Meillä tarkoitus lähteä kuluvaan vuoteen samalla tyylillä. Lapsia ei ole. Säästöön menee vähintään 500e kuussa. Olen laskenut itselleni viikkobudjetin (60e) minkä saa käyttää. Ruokaan rahat on erikseen. Tarkoitus säästää asuntoon käsiraha sekä tehdä yksi matka. Aiemmin olen tuhlannut paljonkin kaikkeen turhaan.
En. Olen ihan tyytyväinen kulutustottumuksiin.
Sitäpaitsi rahan pitää pysyä liikkeessä, jos kaikki alkaa säästämään, niin siitä vaan aiheutuu tolkuton lama ja irtisanomisia.
Hyvä idea! Osallistun muuten, mutta aion kyllä käyttää hyväkseni tammikuun alennukset kirjoissa ja vaatteissa. Ehdottomasti kannattaa tarkkailla omia kulutustottumuksia, ja opetella käyttämään rahaa täysin tietoisesti. Toivottavasti mahdollisimman moni osallistuu tähän.
Elän yksin, joten tähtään ruokabudjetissani 150/kk. Tähän sisältyy siis ruuat, juomat, herkut, kaikki syötävä. Saippuoita, wc-paperia jne. minulla on, en usko että tarvitsen mitään lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ap, toi on meidän normielämää . Ylijääneet varat olemme sijoittaneet osakkeisiin. Tammialet ajattelin kyllä tänä vuonna hyödyntää koska en ole pahemmin kuluneena vuonna niitä ostellut ja nyt ois jo tarvetta.
En siis osallistu vaan skippaan.
Ihailen! Olen tietoinen, että monille tämä on jatkuva elämäntapa. Uskon, että useammille tämä voi olla kehittämiskohde omassa elämässä. Ja tosi monille pakon sanelema olotila. Sen vuoksi huhuilenkin heitä, jotka tykkäisi porukalla ja vertaistuen hengessä lähteä mukaan. Monille tässä ei ole mitään uutta tai tarpeellista, niin ei sitten varmasti tunnu omalta tai tärkeältä asialta.
Ap
joo.