Kerro lähihoitajan työstä kotihoidossa
Olen yli kymmenen vuotta sitten valmistunut lähihoitajaksi ja sen jälkeen lastentarhanopeksi, niitä töitä olen sitten tehnyt ja nyt kyllästyttää. Mietin kun puhutaan paljon kotihoidon kehittämisestä, miten se näkyy käytännössä, onko yksinäistä ja miten vastuu kun eikö työtä tehdä ilman työparia ainakin enimmäkseen, onko oman auton käyttö välttämättömyys, kiitos jos joku viitsii vastata. Joskus heti valmistumisen jälkeen olin hetken kotihoidossa mutta luulenpa että paljon on muuttunut eikä muutos taida helpompaa olla.
Kommentit (2)
Kiireistä on. Ei todellakaan sovi kaikille. Pitää sietää stressiä ja kiirettä. Osata priorisoida omaa työtään, antaa ja pyytää apua (työkaverit). Pitää osata pitää pää kylmänä ja tehdä itsenäisiä ratkaisuja.
Työkaveri on aina puhelimen päässä. Jotkut paikat tehdään kaksin (vuoteessa kuivitettavat, raskaat nosteltavat, väkivaltaiset yms.)
Itse tykkään työstäni, monet väsyy kiireeseen. Omaa autoa saa ja pitää käyttää usein.
Työpäivät kuluvat nopeasti ja kaikki päivät on erilaisia. Ammattitaito pysyy hyvin yllä.
Päiväkodista siirtyminen hektiseen hoitotyöhön voi olla shokki. Onko sulla hallussa katetroinnit? Avanteenhoito, injektioiden pisto? Noita joudut varmasti tekemään. Myös se voi aluksi yllättää miten huonokuntoista porukkaa asuu kotona.
Tukka putkella mennään ja toivotaan että ei ole mitään tärkeää jääny tekemättä, koko ajan mietin mitä muuta voisi leipänsä eteen tehdä mutta on niin uupunut että ei jaksa eikä uskalla mitään asian eteen tehdä.