Onko muilla kokemuksia, vuokratyöntekijän kohtelu?
Olen ollut keikkailevana vuokratyöntekijänä ravintoloissa ja kahviloissa suunnilleen vuoden. Teen siis opiskelun ohella satunnaisia vuoroja eri paikoissa, joten aika monesti olen ihan uudessakin paikassa.
Yleensä minuun on suhtauduttu tosi kivasti, samanlailla, kuin muihinkin työntekijöihin. Toisaalta joissain paikoissa on tullut ihan suoraan sanoen paskaa niskaan, on hoputettu ja ihmetelty, miten en "osaa" tai tiedä jotakin heille itsestäänselvää asiaa. Joistain kommenteista on tullut oikeasti todella paska mieli ja muutaman kerran olen lähtenyt itku kurkussa kotiin.
Eihän tuo ole millään tavalla asiallista kohtelua, tiedän sen. Mutta lähinnä kaipaan nyt vertaistukea sekä neuvoja, voiko tällaiselle mitään?
Kommentit (3)
Isoissa it-alan yrityksissä pidetään vuokratyöntekijöitä vuosikausia vuoden määräaikaisilla soppareilla ja kohdellaan huonosti.
Valitettavasti olen ollut henkilöstövuokrausfirman listoilla. En viihtynyt. Asiakasyritys (eli minun työpaikkani) suhtautui minuun vähän oudosti, tunsin että olin "kuluerä" eikä työntekijää. Jotkut olivat melko tylyjä minulle kun en ollut "talon omaa", mutta eihän se minun vikani ollut.
Jos tarvitsin työterveyshuoltoa, minun piti soittaa vuokrausfirmalle, ja he sitten päättivät, sainko mennä lääkäriin vai en. He myös varasivat aikoja ja ilmoittivat niistä.
Toivottavasti en joudu töistä kerta vuokrausfirmaan töihin, oli masentavaa.
Päiväkodissa määräaikaisille saatetaan vittuilla aika rankasti jos opahaksi onneksi osuvat leipääntyneen ltoo:n ryhmään auttamaan....