5 kuukautisten päivärytmi
Millainen on teidän 5kuukautisten vauvojen päivärytmi? minkäverran nukkuvat päivällä? entä yöllä? Onko yösyönnit jääneet jo pois? kiinnostaapi.
Kommentit (5)
aamulla herätään noin seitsemältä ja ulos lähdetään klo.9-10, tyttö nukkuu
yhteentoista- kahteentoista.Sitten klo 12-13 syödään kasvissoseita ja sit taas ulos vaunuileen n.klo 15(nukahtaa usein itsestään vaunuihin eikä tarvitse lähteä lenkille). Sitten heräillään klo 17-18 ja syödään hedelmäsosetta ja maitoa.Sen jälkeen ei yleensä enää nukuta päikkäreitä ja sitten illalla velli klo 21 ja sen jälkeen pikkuhiljaa yöunille.Yöllä heräilee syömään klo 4-5 ja kaikki alkaa taas alusta.Olen ihan tarkoituksella yrittänyt ohjailla rytmiä noilla päivittäisillä kärrylenkeillä, kun niissä nukkuu hyvin.nukahtaa nykyään suoraan kun laittaa vaunuun.Kun tyttö on ollut hereillä pari kolme tuntia niin on jo niin väsy että ei ole hankaluuksia nukahtaa vaunuun.Maitoa anna just ennen lähtöä kun nälkäisenä ei nukahda.Neiti ei sisällä suostu nukkumaan minuuttiakaan.Mutta mitenköhän sen yhden yösyönnin saisi jätettyä pois? kertokaapas!
Poika kohta 5 kk ja alusta asti mennyt todella hienosti.
Aamulla herää 07.00 ja syö vellin. 09.00 menee aamu unille ja nukkuu noin puoli tuntia. 11.00 kasvis sosetta ja korviketta. 12.00 ulos vaunuihin, siellä nukkuu 2 tuntia. Sitten juo 100 ml korviketta. 16-17.00 hedelmä sosetta ja perään tunnin unet. 19.00 velliä ja vien omaan sänkyyn jonne itse nukahtaa. 05.00 herää syömään, annan 150ml korviketta ja nukahtaa takaisin pullolle ja nukutaan vielä sinne aamu seitsemään.
suunilleen näin...
8.30-9.00..herää...tissiä, pesu/vaipan vaihto, tissiä
10.00 tirsat, n30min
11-12 sosetta,tissiä, vaipan vaihto, tissiä, päiväunille
14.30-15.00 herää, tissiä, vaipan vaihto
17.30 sosetta, tissiä, pikkutirsat n.30min
19.30 tissiä, kylpy&vaippa, tissiä, leikkiä,tissiä
20.30 sänkyyn... nukahtaa sinne jos ei oo jo nuokahtanu vikalla syötöllä...nukkuu aamuun asti.
rytmi toiminu tosi hyvin jo pari kuukautta...välillä oli päikkärirytmi vähän sekasin, kun lyhennettiin niitä, mutta meni ohi tosi nopeesti... ite on tyttö rytminsä määritelly, ainut mitä oon tehny, on että tankkailen aina useeseen otteeseen ennen pitkiä päikkäreitä ja yöunia...että ei herää sitten nälkäänsä... päiväunet tyttö nukkuu vähän missä sattuu... meidän sängyllä...vaunuissa kävelyllä tai parvekkeella...pikatirsoja sohvalla tai sitterissä... mutta yöunet ainoastaan omassa sängyssään...
7:30 Herää, mutta ei syö heti (kokeiltu on!)
8:00 Nania tai velliä 100-130ml
9:00 Nukahtaa " aamutirsoille"
9:30 Herää
11:15 Kasvissosetta (yleensä maissiperunaa) purkillinen+100ml Nania
11:30 Päikkärit (nukahtaa itse omaan sänkyyn tai vaunuihin jos mennään ulkoilemaan)
13:00 Herää
14:00 Nania 100-130ml
15:00 Nukahtaa " iltapäivätirsoille"
15:30 Herää
17:00 Hedelmäsosetta 1/2 prk + Nania 100ml
17:30 Nukahtaa " iltatirsoille"
18:00 Herää
19:30 Iltavelli 200-260ml
20:00 Nukahtaa
5:00 Herää syömään Nania 100ml ja nukahtaa samantien
Tällä aikataululla ollaan menty nyt kuukauden päivät. Olen huomannut, että aika tarkkaan 2 tuntia jaksaa olla päivällä virkeänä hereillä ja sitten pitää ottaa pienet unet.
Meillä ei ole vieläkään kunnon rytmiä ja se stressaa äitiä ja lasta. Vauva valvoo hirveästi eli ei nukahda itse ilman " nukuttamista" . Olen yrittänyt odottaa oman rytmin tulemista, mutta elämä on tosiaan yhtä huutoa, kun vauvaa väsyttää eikä hän saa nukahdettua. Alkuun nukahti aina tissille, mutta ei enää. Olen yrittänyt vaunuilua ja sillä olen nyt saanut aamuihin vähän säännöllisyyttä, mutta iltapäivät ja illat on vielä ihan arvaamattomia. Olen silloinkin nukuttanut vaunuihin, mutta tuntuu, että yritän tehdä sitä aina väärään aikaan. Milloin liian myöhään eli väsy on jo niin kova, että karjunta on kauheaa, ja toisinaan taas liian aikaisin ja sitten huudetaan sitä, kun äiti pakottaa makaamaan vaunuissa.
Olisi siis kiva nähdä muiden rytmejä ihan kellonaikoineen, niin mekin voitaisiin ottaa niistä vinkkejä.