Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kauanko olette imettäneet?

12.04.2006 |

kauanko olette imettäneet ja miten on maitoa riittänyt? tuttavani kertoi että häntä imetettiin melkein 6 vuotiaaksi saakka. voiko olla haittaa jos imettää liian kauan? itsellä suunnitelmissa imettä n. vuosi jos maitoa vaan riittää..

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti lopettelen siinä 1-2 vuoden välillä.

Ei imetyksestä ole haittaa, imetyksen luonne ja funktio muuttuu lapsen kasvaessa. 6?-vuotias tuskin sai pääosan ravinnostaan äidinmaidosta ;D Mä luulen, että leikki-ikäiset lapset lähinnä imaisevat hetken äidin tisusta tavan vuoksi...

Vierailija
2/18 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen jouduin vieroittamaan allergioiden vuoksi. Muuten olisin imettänyt vielä pidempään. Pitkästä imetyksestä ei varmaan ole mitään haittaa, jos se äidistä ja lapsesta tuntuu hyvältä. Eri asia on sitten miten kauan maidosta on ravitsemuksellista hyötyä. Suomessa monesti suositellaan vierottamaan vuoden iässä, mutta Maailman terveysjärjestö (WHO) suosittelee imetyksen jatkamista 2-vuotiaaksi asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nyt 11kk ja imetän yhä edelleen, ajattelin lopetella kun poika on 1-1 1/2 vuotta, täysimetys kesti 7kk.

Vierailija
4/18 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaiken kaikkiaan noin 7-kuiseksi.

Vierailija
5/18 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Muistaakseni 7,5kk (täysimetystä 2kk)

2. 1v 2vkoa (täysimetystä 3kk)

3. jatkuu edelleen, imuttaja nyt 2v8kk (täysimetystä 5,5kk)

4. jatkuu täysimetys edelleen, ikää 2kk 1vko

Ja tuosta pitkästä imetyksestä, ei kasva taaperot tai vähän isommatkaan kieroon vaikka rintaa saavatkin. =) Eikös maitoa muuten suositella juotavaksi ihan taaperoiässäkin. Joten eiköhän se ihmisenmaito mene kirkkaasti ihmislapsella lehmänmaidon (vieläpä käsitellyn sellaisen) edelle? =) Saatikka se läheisyys ja yhteenkuuluvuus oman äidin kanssa siinä touhussa. Ei voi olla haittaa jos molemmat hommasta tykkää! =)

Vierailija
6/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aion imettää kenties tuonne vuoden ikään suunnilleen tai ylikin. Tosin välillä käy mielessä, että vois jo vieroittamaankin käydä pikkuhiljaa korvikkeille, että pysyisi kasassa tämä äiti, muttapa kun korvikkeet ei käy ollenkaan, maitoallergiaa epäilty ennenkin mutta nyt ei nuo käy kuitenkaan sittenkään, eikä valmispuurotkaan. Että hampaat irvessä sitten vaikka.. toistaiseksi ollut kyllä ihan melko vaivatonta alun 5kk jälkeen, toisin kun esikoisesta oli aika kamalaa koko aika, joten mikäs tässä kunhan vaan niitä hampaita ei tulis vieläkään, jos se on kamalaa sitten..

Vierailija
7/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja imetän edelleen, tyttö nyt 1 v. Imetän ainakin siihen saakka, kun tyttö juo kunnolla lehmänmaitoa.

Vierailija
8/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

odottava85:

kauanko olette imettäneet ja miten on maitoa riittänyt?

- ensimmäistä vähän yli 7 kk. Suunnittelin imettäväni 6 kk, mutta koska pullo ei kelvannut ensin, jatkoin hieman pitempään. Vaavi on nyt 8 kk ja olen lopettelemassa imetystä. Täysimetykseen (n. 4kk molemmilla) maito riitti mainiosti, mutta aika pian maidon tulo vähenee kun imetyskerrat vähenevät.

tuttavani kertoi että häntä imetettiin melkein 6 vuotiaaksi saakka. voiko olla haittaa jos imettää liian kauan?

- Suurin haitta taitaa olla, että kaverit alkavat kiusata ja haukkua pikkuvauvaksi, jos 6-vuotias käy tissillä. Tässä asiassa olen samaa mieltä kuin " Imetyspaineita" -viestiketjun aloittaja. Minusta äidinmaito on _vauvan_ ravintoa, ja kävelevä ja puhuva lapsi joka itse tulee nostamaan äidin paidanhelmaa on liian vanha imetettäväksi. Tai jos on uusi vauva, maito on pikkuvauvaa varten ja isoveli/-sisko juokoon jotain muuta. Mutta se on minun mielipiteeni, enkä halua riitaa niiden kanssa, jotka ovat eri mieltä. Olen muuten lukenut, että esim. Afrikan alkuperäiskansojen keskuudessa 4 vuotta on luonnollinen lasten ikäero, koska lasta imetetään niin kauan ja sitten on seuraavan vauvan aika.

Vierailija
9/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista täysimetin 5,5 kk, osittaisimetystä kiinteiden ohella 1 v 3 kk. Maitoahan olisi tietenkin riittänyt niin kauan kuin olisi antanut lapsen imeä lapsentahtisesti, mutta itse vieroitin tuolloin kun " tavallista" lehmänmaitoa alkoi mennä jonkin verran. Itse en halunnut antaa korvikkeita lapselle, kun kerran parempaakin on tarjolla. Pidempääkin olisin toki voinut imettää, mutta toiveissa oli pikkukakkonen ja halusin antaa oman elimistön levätä hetken ennen uutta raskautta.

Mitään haittaa lapselle ei ole pitkästä imetyksestä, päin vastoin. Imetyksestä on myös paljon hyötyä äidille; mm. rintasyöpäriskin väheneminen. Harvemmat lapset kuitenkaan imevät rintaa vielä 6-vuotiaana.

Tsemppiä sinulle imetykseen!

Vierailija
10/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista ja kakkosta täysimetin n. 1-2kk jonka jälkeen osaimetin heitä pari kuukautta. Kolmosta täysimetin 2kk ja osaimetin lisäksi vajaa 2kk.

Nelonen täyttää ensi viikon lopulla 4kk ja täysimetyksellä ollaan vielä.

(Pakko mainita että lapseni ovat olleet lyhyistä imetyksistä huolimatta todella terveitä eikä ole mitään allergioita)

Tansku, pojat 12v & 11v ja tytöt 1v 5,5kk & vajaa 4kk

Vierailija
11/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. lapsi: täysimetystä 6kk ja 8kk ikäisenä vieroitus lapsen laajojen ruoka-aineallergioiden vuoksi kun oma ruokavalioni imetysdietin vuoksi oli liian niukka

2. lapsi: täysimetystä 8kk ja lapsi vieroitti itse itsensä reilu 1v6kk ikäisenä (odotin seuraavaa vauvaa)

3. lapsi: täysimetystä 6,5kk ja lapsi vieroitti itse itsensä reilu 1v8kk ikäisenä (odotin seuraavaa vauvaa)

4. lapsi: täysimetystä 7kk ja lapsi vieroitti itse itsensä reilu 1v7kk ikäisenä (odotan nyt seuraavaa vauvaa)

Pienokainen rv 32+0

Vierailija
12/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lypsin maitoa tytölle sairaala-ajan, n. viisi viikkoa. Maitoa vahvistettiin jauhemaisilla erityisravintovalmisteilla ja se annettiin nenä-mahaletkulla tai pullosta. Sairaala-aikana imetin 0-2 kertaa päivässä.

Kotona imetin ja annoin keskoskorviketta lisäksi, 1-2 annosta päivässä 3 kk:n ikään. Sitten tyttö oli kuukauden pelkällä imetyksellä, kunnes aloitettiin kiinteät 4 kk:n iässä. Palasin töihin, kun tyttö oli 7 kk, ja missasin kaksi imetyskertaa päivässä (Tuttelia meni n. 2 dl/vrk). Tyttö lopetti yösyömisen 11 kk:n iässä ja siitä edelleen mielenkiinto väheni. 13 kk:n iässä vieroitin kokonaan; sujui ongelmitta. Pidempäänkin, ehkä 1,5-2-vuotiaaksi, olisin voinut imettää, jos se olisi likkaa kiinnostanut. Hyvää ravintoa maito on yli 1-vuotiaillekin, vaikka sen merkitys ruokavaliossa kokonaisuudessaan pienenee.

Mieheni on muuten saanut äidinmaitoa 5-vuotiaana, ja ihan normaali hänestä näyttää kasvaneen.

Vierailija
13/18 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista täysimetin vähän yli 5kk, kaikkineen 1v5kk. Lopetti itse, kun olin kahdeksannella kuulla raskaana.

Kakkosta täysimetin 7kk1vko, imetys jatkuu edelleen, lapsella ikää 1v3kk ja itse rv 20+2. En aio vieroittaa, lopettaa sitten kun haluaa, ellei omiin tuntemuksiin tule muutoksia :)

Vierailija
14/18 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeesti?? Mun mielestä suorastaan kuvottava ajatus, sori vaan! Laittaa miettimään, onko äitikään ajatellut asiaa ihan loppuun asti, jos imettää esikouluikäistä.

Sannen kanssa samoilla linjoilla.

Vierailija
15/18 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ja olen täysimettänyt molemmat 1-2kk sen jälkeen osaimetin esikoinen n. 2 kk ja tämä toinen vauva on nyt vasta 1,5 kk.

Yritän imettää mutta joskus on hankalaa imetä rauhassa kun esikoinen touhuilee yksin jossain... tai muuten on vaativaa.

Tuttelia tulee annettua aina silloin tällöin.

Fia, B 1v 4kk ja L 1,5kk

Vierailija
16/18 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä lasta imetin 3 kk, oli alusta asti aikamoista takkuamista ja tuohon saakka jaksoimme tytön kanssa sinnitellä...

Toisen imettäminen sujuikin paljon paremmin, täysimetyksellä oli 4kk ja jatkoin imetystä noi 6kk ikään saakka.

Nyt nuorimmainen 7 vko ja hyvin ollaan saatu imetys nytkin käyntiin, toiveissa nyt ainakin päästä tuohon puoleen vuoteen asti.

Vierailija
17/18 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin 6 kuukautta, maitoa riitti ja poika kasvoi tosi hyvin. Sitten n. 8 kuukauden ikäisenä vauvalla oli flunssa, eikä hän enää suostunut imemään. Pumppailin muutaman päivän kun pumpattu maito kelpasi vauvalle... Ei ollut hirveän miellyttävää tuo pumppailu, kun en ollut aiemmin harjoitellut, niin ei oikein onnistunut. Ja kun flunssan loppuminen & vauvan imemishalujen palaaminen ei ollut näkyvissä, niin luovuttiin imetyksestä.

Vähän aikaa oli haikeaa, kun imettäminen loppui kuin seinään, mutta toisaalta se oli hyväkin, sillä aloitin osa-aikaiset työt ja olisi ollut varmaan hankalaa yhteensovittaa kaikkea...

Aina ei voi etukäteen suunnitella, milloin aikoo lopettaa imettämisen, kun se voi loppua ihan yhtäkkiä. Itse olin juuri sopivasti alkanut ' kyllästyä' tuohon imetystouhuun, joten toisaalta oli just sopivaa, että vauvakin päätti kieltäytyä imemästä ;) Ei ollut siis itsellekään kamalaa, että touhu loppui.

Vierailija
18/18 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä lasta imetin 1 v 11 kk, siihen päivään asti, kun toinen syntyi. Imetys tuolloin ei ollut enää ihan joka päiväistä, joten vieroitus kävi hämmästyttävän helposti. Esikoinen ei sanonut asiasta mitään :)

Toinen on nyt kohta 1,5 vuotta, on todella riippuvainen rinnasta. Mutta kokemuksen mukaan uskon, että kesä ja muut kiinnostuksen kohteet vähentävät maidon syöntiä ja ehkä syksyllä vieroitan :(

Kyllä sitä maitoa riittää, usko vain itseesi. Itse en koskaan antanut maitoa pullosta, lapsilla ei ollut tuttia, joten olin heidän tuttinsa. Eli imetys oli/on erittäin tärkeä tapahtuma. Siksi se ehkä on kestänytkin niin kauan. Jos hankin kolmannen lapsen aion kyllä tutin hankkia :)