Paljonko teillä menee jouluun rahaa??? Mulla AINA tonni, vaikka joka vuosi päätän säästää.
Taas ynnäilimme kaikkia menoja, lahjoihin mennyt noin 500€, ja toinen mokoma ruokiin.
Viime vuonna ajattelin että ensi vuonna budjetoin ja päästään halvemmalla.
Minulle on kuitenkin tietyt asiat tärkeitä, kuten kalat ja mädit (kalliita!!), ja haluan myös että kinkku on luomua.
Kummilapsia on monta, ja omia, ja miestä haluaa tietty muistaa.
Laittakaa pliis esimerkkejä perinteisestä joulusta joka tulisi vähän halvemmaksi.
Kommentit (42)
Ruokiin ja juomiin yhteensä 130eur, lahjoihin 200eur. Teen paljon itse lahjoja ja meillä on kasvispainotteinen joulupöytä.
44 euroa juomiin ja 46 euroa ruokiin. Sinkkumiehen joulu. Yhtään lahjaa en ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Ruoissa voi säästää siten että lasket realistisesti menekkiä. Yhtä laatua ei tarvita isoa satsia, kun lajeja on monta. Ja mietit mitkä ruuat voi pakastaa tai jatkokäyttää niin ettei mene roskiin. Jos joku laatikko ei ole kenenkään herkkua niin sen voi skipata listalta kokonaan. Monet täyttävät leivonnaiset on jouluna ihan turhia, kukaan ei niitä jaksa syödä jouluna. Meillä näitä syödäänkin lähinnä joulun alla, jouluun valmistautuessa.
Me tilasimme ruuat netistä ja näin välttyy ostospaniikilta ja herätteiltä. Mahtava keksintö!
Lahjat kun tilaa hyvissä ajoin, niin välttää paniikin ja pysyy järki päässä. Voi myös vertailla hintoja. Yksi parempi toivelahja/lapsi, sitten jotain pientä kivaa ja jotain hyödyllistä. Siinä se. Tämän jälkeen ei enää kaupoilla vilkuilla.
Aikuisille emme lahjoja osta.
Koristeet on sellaisia mitä jaksaa katsella useamman vuoden. Eli niitä ei tarvitse ostaa. Kynttilät ja paperitähdet luo myös tunnelmaa, ja joulun alla pipariaskartelut ja tortut suoraan uunista syöden..
Koska tortut ja piparit ei maksa mitään jos niitä syö ennen joulua? Ne maksaa vain jouluna?
Ja kynttilät ei myöskään maksa? Jännä juttu kun meillä kynttilät (jotka kuluu pois muutamassa tunnissa) maksaa enemmän kuin se tonttukoriste Prismassa...
Meillä ei siis joulussa säästellä mutta naurattaa vain tämmöiset vinkit että polttakaa kynttilöitä ja syökää etukäteen :)
meillä meni tänään 200eur safkoihin, lahjat samaa luokkaa. Vähän tyyriimpää kun juhannuksena mut ei paljon.
2 vuotias ei vielä "halua" iphoneja etc. Hankinnat on tehty pitkin vuotta. Viime jouluna tuli ostettua 25000Eur auto perheeseen , sovittiin vaimon kanssa että yhteinen lahja molemmille, miten näitä sitten laskee lahjoiksi. Voishan hankii uuden taulutelkkarin pakettiin ja meni 1000Eur lahjoihin.
Itte ostan teollisuudessa vuodessa sadoilla tuhansilla, ei uhkaa osto ja lahja hysteria joulun aikaan.
On silleen kaikkee, niin ei tartte funtsia että mitä nyt ostais joulun kunniaksi.
Keväällä tarkoitus ostaa vene, jotain suunnitelmia löytyy täältäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tänne ostaa ruuat? Vai vietkö porkkanalaatikon sinne?
Veljen perhe on just näitä. Edullisesti viettävät ja aina toisten nurkissa. Mukava vuodesta toiseen ostaa ja laittaa heillekin jouluruuat yhdessä äidin kanssa.
Jos mä olen sun veljesi kanssa naimisissa, niin me ollaan ostettu itsemme ulos tuosta pakkopullasta tuomalla aina joulupöydän viinit, joihin meni tänä vuonna 75 €. Anopille järjestely sopi mainiosti, hänen takiaan me sinne mennään. Meidän oma perhe on jouluton.
Et ole. Ostin viinit tänä vuonnakin.
OK, hyvä niin. Me ollaan nykyään oltu jo vuosia kaksin liikkeellä, niin tuo on ihan sopuhinta siitä, ettei tarvitse olla "laittamassa joulua" ihmisten kesken, jotka eivät pidä toisistaan.
Onneksi ei olla sukua. 😜 Minä pidän sukulaisistani ja meillä on mukavaa yhdessä. En kyllä muuten vuodesta toiseen joulua heille laittaisi. Muuten mukavia ihmisiä, mutta tämä nuukuus jaksaa ihmetyttää.
Se kokkaajia ja viinien ostaja ylempää.
Satku meni ruokiin, lahjoihin parisataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tänne ostaa ruuat? Vai vietkö porkkanalaatikon sinne?
Veljen perhe on just näitä. Edullisesti viettävät ja aina toisten nurkissa. Mukava vuodesta toiseen ostaa ja laittaa heillekin jouluruuat yhdessä äidin kanssa.
Jos mä olen sun veljesi kanssa naimisissa, niin me ollaan ostettu itsemme ulos tuosta pakkopullasta tuomalla aina joulupöydän viinit, joihin meni tänä vuonna 75 €. Anopille järjestely sopi mainiosti, hänen takiaan me sinne mennään. Meidän oma perhe on jouluton.
Et ole. Ostin viinit tänä vuonnakin.
OK, hyvä niin. Me ollaan nykyään oltu jo vuosia kaksin liikkeellä, niin tuo on ihan sopuhinta siitä, ettei tarvitse olla "laittamassa joulua" ihmisten kesken, jotka eivät pidä toisistaan.
Onneksi ei olla sukua. 😜 Minä pidän sukulaisistani ja meillä on mukavaa yhdessä. En kyllä muuten vuodesta toiseen joulua heille laittaisi. Muuten mukavia ihmisiä, mutta tämä nuukuus jaksaa ihmetyttää.
Se kokkaajia ja viinien ostaja ylempää.
Niinpä. :) Hyvät joulut sinne, täällä kestetään taas kerran "lasten takia" ja aletaan odottamaan kevättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoissa voi säästää siten että lasket realistisesti menekkiä. Yhtä laatua ei tarvita isoa satsia, kun lajeja on monta. Ja mietit mitkä ruuat voi pakastaa tai jatkokäyttää niin ettei mene roskiin. Jos joku laatikko ei ole kenenkään herkkua niin sen voi skipata listalta kokonaan. Monet täyttävät leivonnaiset on jouluna ihan turhia, kukaan ei niitä jaksa syödä jouluna. Meillä näitä syödäänkin lähinnä joulun alla, jouluun valmistautuessa.
Me tilasimme ruuat netistä ja näin välttyy ostospaniikilta ja herätteiltä. Mahtava keksintö!
Lahjat kun tilaa hyvissä ajoin, niin välttää paniikin ja pysyy järki päässä. Voi myös vertailla hintoja. Yksi parempi toivelahja/lapsi, sitten jotain pientä kivaa ja jotain hyödyllistä. Siinä se. Tämän jälkeen ei enää kaupoilla vilkuilla.
Aikuisille emme lahjoja osta.
Koristeet on sellaisia mitä jaksaa katsella useamman vuoden. Eli niitä ei tarvitse ostaa. Kynttilät ja paperitähdet luo myös tunnelmaa, ja joulun alla pipariaskartelut ja tortut suoraan uunista syöden..
Koska tortut ja piparit ei maksa mitään jos niitä syö ennen joulua? Ne maksaa vain jouluna?
Ja kynttilät ei myöskään maksa? Jännä juttu kun meillä kynttilät (jotka kuluu pois muutamassa tunnissa) maksaa enemmän kuin se tonttukoriste Prismassa...
Meillä ei siis joulussa säästellä mutta naurattaa vain tämmöiset vinkit että polttakaa kynttilöitä ja syökää etukäteen :)
Moni varaa jouluksi torttuja, pullaa ja kakkuja vaikka kuivuvat sitten pilalle. Kyllä tästä syntyy hävikkiä ja turhaa rahanmenoa. Toki piparit maksavat myös joulun alla, mutta silloin ne tulevat sentään syödyiksi.
Pari kynttilää ei paljoa maksa. Itse ostan niitä alesta kun osuu silmään.
Nämä on niitä käytännöllisiä taloustaitoja.
Oman lapsen lahjoihin 400€, parin sukulaislapsen lahjoihin reilu satanen. Aikuisten kesken emme osta lahjoja. Ruokiin reilu satanen myös, tämä johtuu siitä että suvun kesken sovitaan kuka ostaa/kokkaa/leipoo mitäkin yhteiseen joulupyötään, tietysti menisi enemmän rahaa jos omalle perheelle pitäisi tehdä jokaista ruokalajia...
N. 25e vanhempien joululahjoihin. Ainut lapsi olen ja muille en tänä vuonna ostanut lahjoja.
Ruokakuluja ei ole, vanhemmilla jouluna.
Olen kiitollinen <3 Vaikka totta kai menetettyjä läheisiä kaipaa, kynttilät viedään kahdelle
hautausmaalle huomenna aattona.
N 21V
Vähän sivusta, mutta miten määrittelette lahjoissa tuon aikuisuuden. Ostatteko esim. rippikoulun käyneelle kummitytölle vielä lahjan? Vai onko aikuinen vasta silloin, kun on työelämässä?
Kortteihin ja merkkeihin reilu 10e.
Kuusi 40e.
Lahjat noin 50e (annan vain miehelle ja parhaalle ystävälle.. Sovittu ettei osteta mitään isoa tai kallista).
Normaaliruokiin verrattuna ehkä 20e enemmän, kun ostettiin iso lohi ja karkkeja.
Eli yhteensä reilu satanen, miehen ostamat lahjat huomioiden yhteensä koko perheeltä noin 150-200e.
Ruokaan alle 200, tällä saatiin pieni luomukinkku, kaloja, mätiä ja suklaata.
Lahjoihin noin 200, meillä 1 lapsi ja 4 kummilasta, aikuisille ei osteta.
Joulupukki 50e, kuusi 16e, joulukukat 7e.
Ruokiin mennyt 30€, käytiin vaimon kanssa lounaalla.
Lahjoihin minulta tähän mennessä mennyt kymppi, kolme suklaarasiaa.
Tonniin on vielä pitkä matka..
Ukko35 kirjoitti:
Ruokiin mennyt 30€, käytiin vaimon kanssa lounaalla.
Lahjoihin minulta tähän mennessä mennyt kymppi, kolme suklaarasiaa.
Tonniin on vielä pitkä matka..
Ja paljonko vaimolla on mennyt?
Ynnätäänpäs.
Kinkku 50,-
Kalat 150,- sisältää mm mätiä
Leivonnaiset 30,- ja vieras tuo lisää
Ruoat 300,-
Kukat 100,-
Lahjat 500,- lapsen pelikonsoli ja muutama viini
Yhteensä 1130,-
Ruokaa varattu 4 päiväksi keskimäärin 7 henkilölle ja mm. mätiä on uudeksi vuodeksikin. Leivonnaisiin joita vieras tuo menisi varmaan 50-100 € jos ostaisi.
Jännä kun toisessa keskustelussa kaikki ostivat lapselle lahjoja 5000 eurolla, täällä joulu saadaan 100 eurolla.
Kuka ostaa viidellä sadalla lahjoja? Siis kyllä meilläkin ostetaan tavaraa pitkin vuotta ja tarpeen mukaan mutta että lahjaksi viidellä sadalla roskaa?
Noin satanen joulun ajan ruokiin. Jouluruoka ei ole kallista, mutta herkut kasvattaa laskua. Kuusi saatiin tuttavan mailta.
Molempien lasten lahjoihin meni noin satanen, ja ostin sellaista mitä todella tarvitsevat. Äidilleni tilasin lehden, muille ei mitään. Joulussa on meille tärkeää muut asiat kun materia. Lepoa ja yhdessä oloa.
400 e. Meitä on äiti ja kaksi lasta. Ei ole tiukkaa rahasta, mutta ei ole halua satsata enempää.