Miten se menee lukiolaisen tuet sun muut yh perheessä?
Lapsilisät jo loppu, ensi kuussa loppuu myös isän maksama elatus 150€. Lapsi saa nyt opintotukea n. 90€, josta maksaa bussikortin n. 30€/kk.
Näinkö on, että minä itse joudun kustantamaan kirjat ja kaikki? Kyllä mielestäni isänkin kuuluisi osallistua lapsensa koulutukseen vai saako kelasta isompaa tukea?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Jos se ns lapsi on täysikäinen niin lainalla tai omalla rahalla.
No ei voi pitää paikkaansa. 21v asti on koulutus tultava vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällaisen keksit? Kyllä mä jouduin käymään töissä 18-vuotiaana koska muuten ei olisi ollut varaa kirjoihin, enkä kyllä siinä vaiheessa jo halunnut alkaa nostaa opintolainaa.
Vanhempien kuuluu maksaa lapsen menot kunnes valmistuu lukiosta tai amiksesta eli isille laskua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain lukion tai amiksen loppuun asti. Ja sitä koulutustukea vanhemmilta, nuoren pitää hakea itse, molemmilta. Kelalta ei tipu enempiä, mitä opintorahan puitteissa voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällaisen keksit? Kyllä mä jouduin käymään töissä 18-vuotiaana koska muuten ei olisi ollut varaa kirjoihin, enkä kyllä siinä vaiheessa jo halunnut alkaa nostaa opintolainaa.
Ensimmäinen koulutus pitää maksaa, oli se yo tai amis
Koulutustuki. Sinä voit hakea sitä etävanhemmalta oikeuden kautta etukäteen valmiiksi ennen kuin lapsi täyttää 18. Lapsi voi hakea itse isältä oikeudesta kun on 18.
Mun mies maksaa tyttären elarin suuruista summaa edelleen enskesäkuun erään saakka. Tällöin lakki tulee päähän ja avustukset muuttuvat lähinnä lahjoiksi merkkipäivinä suoraan nuorelle. Ovat sopineet, että menee äidin tilin kautta elämiseen vielä nämä, vaikka voisi jo maksaa nuorelle itselleen. Tyttö täyttää tammikuussa 19, eli tämä on sitä koulutusavustusta, jonka asianomaiset ovat päättäneet hoitaa näin. Lisäksi isä maksaa yo-juhlista oman osansa. Juhlaan osallistuvat kaikki sukulaiset vointinsa mukaan kerralla, ei eri juhlia isän ja äidin luona. Asiat voi hoitaa myös ilman tuomareita.