Mitä ovat ne laskut, joihin ihmisillä menevät rahat?
Tuttavat aina persauki, koska kaikki meni palkasta heti laskuihin.
Mitä tälläiset laskut ovat?
Itselle tulee puhelinlasku, asumiskulut ja autonkulut.
Puhelin- ja autovakuutukset yms. Maksan kerralla vuodeksi eteenpäin.
2500€ nettokuukausipalkata jää joka kuukausi tonni käteen vaikka en pihistele ihmeemmin.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on kovin erilaisia kulutustottumuksia. Otetaan netflixiä, musiikin suoratoistoa, kaapelia, nettiliittymiä, kalliita osamaksupuhelimia, liian tyyriitä harrastuksia. Pesetetään autoja, ostetaan muotia, matkustetaan pikavipeillä, syödään ulkona, sisustetaan krääsällä, pelikonsoleita ja televisioita luotolla.
Ymmärrän toki, että matalapalkka-aloilla kaikki menee mitä tulee, mutta on keskipalkkaisia ihmisiä jotka elävät isosti yli varojensa. Siinä tilipäivänä kaikki menee mitä tulee. Kun mulle kuuluu kaikki. Tuloja ja menoja ei osata suhteuttaa, eikä taloutta suunnitella.
Mä kuulun tohon tuhluri keskipalkkaan. Ostan kaiken mitä haluan ja maksan osamaksuilla. Kaikki rahat menee mitä palkkapv tulee, mutta mitä sitä hilloomaan. Täytyy elää ja omistaa nyt, kaikki on joku pv kuitenkin maksettu pois ja vois olla eläkkeellä sit hyvillä mielin. 😂
Kyse ei oo siis sitä etten ymmärtäis taloudenpidosta mitään vaan en välitä. Raha ei oo mulle asia jota pitäs sulloo sukan varteen. Ei mulla oo edes periöitä.
Jokainen tekee palkallaan mitä tahtoo 👍
Mulla menee 2500 € nettopalkasta puolet vuokraan, eli ei todellakaan jää tonnia käteen kuukauden loppuun. Se on varmaan monella muullakin iso menoerä. Olen etsinyt halvempaa vuokra-asuntoa, mutta täällä on niin tiukka asuintilanne että eipä niitä ole tarjolla. Tai vaihtoehtoisesti voisin käyttää päivässä 3+ h työmatkoihin, mielestäni se ei ole siitä seuraavan säästön arvoista.
Esim lääkkeet voi maksaa todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Auton osamaksu 230€/kk.
-Kaikki vakuutukset 205€/3kk.
-Autoverot 155€/1a.
-Vuokra 360€/kk.
-Sähkö n. 120€/kk.
-Kännykän osamaksu, sen maksan tammikuussa pois.
-Luottokortti 200€/kk.
-Opintolaina 100€/kk.Kuukaudessa tulee kiinteitä maksuja siis 890€. Lisänä laitan aina sivuun muutaman satasen kuussa, että saa nuo harvemmin maksettavat pois. Palkkaa jää käteen kuukaudessa n. 1500€.
Vuokra 360€/kk? Pahvimajassako sä asut? Terkuin vuokra 1005e/kk pääkaupunkiseutu.
Oho, siihen ne rahat sitten meni ;)
Toivon ettet ihan oikeasti ole noin naiivi.
Vuokra. Puhelinlaskut ja sitten velan lyhennykset. Nämä.
Vuokra 360€/kk? Pahvimajassako sä asut? Terkuin vuokra 1005e/kk pääkaupunkiseutu.
Oho, siihen ne rahat sitten meni ;)