Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voin oikeasti nyt oksettavan huonosti, tunnen itseni silmittömän huonoksi äidiksi.

Vierailija
22.12.2017 |

Teinit läksi juuri kouluun ja 16v kanssa ollut tosi raskas viikko. Ei hän ole sinällään mitään "tehnyt", mutta noiden älyähkyjen rajoittamisen kanssa on yhtä sotaa. Eilenillalla sain n.30min purkauksen missä lähinnä hän oli äänessä ja koska kundi on niin fiksu niin sehän oli yhtä verbaliikkajuhlaa. Perusteli, argumentoi ja totesi asioita äärimmäisen rauhallisesti ja analyyttisesti kuten tyyliinsä sopii ja kuulin myös epäilyjä mielenterveydestäni. Ja olisi kuulema kaikille parempi jos olisin vain hiljaa, tuttu toteamus sekin. Varmasti tuohon on aihettakin, mutta toisaalta minä olen ainoa joka noihin puuttuu, miestä ei haittaa kunhan nukkuu ja hoitaa koulunsa. On se niinkin mutta kai asioihin silti voi tai pitää puuttua jos tarvetta on ja minusta on koska ei hän muuta teekään kuin ole eri ruuduilla=kännykkä, pöytäkone, kannettava.
Minun pitäisi haihtua pois häiritsemästä, niin olisi paljon parempi kaikille osapuolille.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sinä itse et ole netissä oikeastaan yhtään vai onko perhe asettanut sinulle infoähkyyn rajoituksia? Saat käyttää nettiä vain töissä?

Sinä haluat asettaa rajoja, mutta onko sinulla antaa mitään vastineeksi? Vaikka aikaasi? Vai katsotko, että lapsesi ovat olemassa siksi, että saat keksiä kaikenlaisia rajoituksia vain rajoittamisen ilosta.

Vierailija
2/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen kommentti 1.

Itse asiassa olen joululomalla tällä hetkellä, työssäni ei ole mahdollisuutta käyttää työaikaa vauvalla, tai oikeastaan muuallakaan, surffailuun vaan aika menee niitä töitä tehdessä.

Muuhun osaan kommenttiasi en edes vaivaudu sanomaan mitään.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sinun roolisi tuon ikäisen elämässä, yksi joka huolehtii ja välittää. Jossain vaiheessa tajuaa teini itsekin, että niin äitihän tästä silloin puhui. Kuuluu 16v ikään että on tietävinään ja osaavinaan kaiken. Silti kaipaa rajoja ja niistä tulevaa turvaa. Eipä häneltä väkisin voi laitteita ottaa pois, mutta niiden käyttämisen järkevyyttä voi haastaa ajattelemaan. Samalla kun hän perustelee sinulle omaa kantaansa, oppii siinä samalla kanssakäymistä ristiriitatilanteissa elämää varten. Kannustan sinua jatkamaan valitsemallasi tiellä edelleen. Tsemppiä!

Vierailija
4/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän todella paljon tietokonetta ja puhelinta. Joskus sitten rentoudun katsomalla elokuvaa tv:stä. Tietokoneella teen työasioita, yritän oppia/tutkia asioita, luen uutisia yms. Puhelimella selaan instagramia ja pinterestiä kun on tylsää (etsin inspiraatiota töihini). 

Silloin kun en tee ruokaa tai siivoa, niin mitä ihmettä minun kotona pitäisi tehdä? Kuolla tylsyyteen? Olen joskus ollut viikon ilman älylaitteita omasta halustani, hoitanut ainoastaan asiakaskontaktit. Ja se nyt ei vain sopinut mulle, hinkkasin miltei hammasharjalla lattialistoja ja pesin vastapestyjä verhoja ja silitin kaapissa säilytettäviä pöytäliinoja tylsyyksissäni. 

Mielummin käytän aikani johonkin, josta konkreettisesti saan jotain. Tietokoneella ja puhelimella luen paljon (muutakin kuin vauva-palstaa) ja sekin aika kun selaan fb:tä, on minulle usein hyödyllistä (kuulun moniin tasokkaisiin työhöni liittyviin ryhmiin, joista saan paljon uusia vinkkejä yms). 

Luen toki vapaa-ajallani myös kirjoja, mutta niistäkin moni on minulla tabletilla. 

Ymmärrän vanhemman huolen, jos lapsi on 24/7 jollakin laitteella, mutta jos koulu menee hyvin, kavereita on ja unta saa riittävästi. Ja ehkä jopa harrastuskin löytyy? Niin mitä haittaa siitä on? Mitä sillä ajalla pitäisi mielummin tehdä?

Vierailija
5/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ap, mutta kuulostat marttyyriäidiltä. Oma äitini teki tuota samaa: niin niin, parempi olisi kun olisin vaan hiljaa ja jakaisin rahaa, mihinpä minua muuhun tarvitaan. Minä olen ainoa joka yrittää sun eteen jotain tehdä, ja ei sekään näköjään kelpaa. Kaikkihan on viisaampia ja hauskempia kuin minä, niinhän se on. Parempi kai kun kuolis pois, että saisitte olla rauhassa. 

Mitäs jos relaisit ja antaisit sen teinisi olla rauhassa hankala. Se on teinien tapa, ne ettii itteään tuolla tavalla. Älä viitsi ottaa tosissasi murrosikäisen pätemistä, annan sen olla. Tuon ikäinen tajuaa jo itse, varsinkin jos on noin fiksu, että miten vapaa-aikansa käyttää. Ottakoon vastuun omasta elämästään, kun kerran niin viisas on.

Vierailija
6/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen kommentti 1.

Itse asiassa olen joululomalla tällä hetkellä, työssäni ei ole mahdollisuutta käyttää työaikaa vauvalla, tai oikeastaan muuallakaan, surffailuun vaan aika menee niitä töitä tehdessä.

Muuhun osaan kommenttiasi en edes vaivaudu sanomaan mitään.

Ap

Ihan mielenkiinnosta: mille vuosikymmenelle olet jumiutunut? Minä hoidan esim. pankkiasiat netissä, oletko kuullut tällaisesta mahdollisuudesta? Työssäsi ei ole mahdollisuutta käyttää työaikaa vauvapalstalla, mutta vuoden 1998 jälkeen nettiin on tullut paljon uutuuksia, joihin sinun kannattaisi tutustua. Se surffailukin on ollut vanhanaikaista jo kohta 10 vuotta.

Nykyisin 16v ikäiset tekevät hyvin paljon koulujuttuja netissä. He pitävät yhteyttä kavereihin, kuuntelevat äänikirjoja, lukevat uutisia, pitävät päiväkirjaa jne. ja kamala sentään, myös pelaavat, mutta aikuisten oikeasti onko se pois meiltä? Miten moni rajoittaa infoähkyä vain siksi, että haluaa hyvän äidin sädekehän ja voi kehuskella vähintään puolisolle, että meidän lapset eivät ole nettiriippuvaisia. Tosin eivät ole yhtään mitään muutakaan, koska iso osa yhteydenpidosta ja tiedonjaosta on nykyisin digitaalista.

Lapsesi on fiksu, vaikka yrittää turhaan verbaalisesti selittää sinulle asioita, joita aivotoimintasi ei päivittämättömyyden vuoksi kykene ottamaan vastaan. Sinä taas yrität pitää nuoresi maailman mahdollisimman lähellä tynnyriä ja teet kaikkesi, ettei hän kurkista ulkomaailmaan.

Vierailija
7/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi teistä vanhemmista käyttää noita samoja?

Vierailija
8/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä puuttua 16v tieokoneellaoloon.

Vierailija
9/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin katson, että koneella aikaansa viettävän lapseni elämä on köyhempää, kuin omani hänen ikäisenää ja koko lapsuuteni.

45v. äiti

Vierailija
10/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua siis todella säälittää tulevien aikuisten olemattomiksi epäkehittyvät ihmissuhdetaidot, kun kaikki aika ollaan koneella. Samoin pää siinä hajoaa, kun elämä on verkossa. Aistit surkastuu. Taitoja ei synny, siis vaikkei niistä olisi välitöntä hyötyä, niin moni fyysinen tekeminen (enkä nyt puhu liikunnasta edes) kehittää varmasti aivoja. Te, joista koneella voi olla aamusta iltaan, ja että se on siis ihan hyväksyttävää, olette jotenkin sairaita.

Vierailija
11/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi melkein voinut olla minun kirjoittama, joskin fiksu teini kyllä harrastaa ja urheilee paljon vaikka onkin selkeä someaddikti ja nukkuu liian vähän ja siksi välillä äksy ja tuskastunut. Minä latelen elinkustannukset ilmoille aina näissä kohdissa ja totean että niin kauan kuin tämän katon alla elää ja minä somet ja härpäkkeet rahoitan, on hommassa oltava joku tolkku. Itsenäistyä saa ja vastuuta pitääkin jo alkaa kantaa itsestä, mutta välillä on äitinä pakko vetää rajoja.

Vierailija
12/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua siis todella säälittää tulevien aikuisten olemattomiksi epäkehittyvät ihmissuhdetaidot, kun kaikki aika ollaan koneella. Samoin pää siinä hajoaa, kun elämä on verkossa. Aistit surkastuu. Taitoja ei synny, siis vaikkei niistä olisi välitöntä hyötyä, niin moni fyysinen tekeminen (enkä nyt puhu liikunnasta edes) kehittää varmasti aivoja. Te, joista koneella voi olla aamusta iltaan, ja että se on siis ihan hyväksyttävää, olette jotenkin sairaita.

Lapsena sain jo käyttää tietokonetta ja olen aina sitä käyttänytkin paljon. Viime sunnuntaina istuin 13h tietokoneella, miinus se aika minkä kävin laittamassa ruokaa ja suihkussa. Tosin tein töitäni koko tuon ajan. Olen nykyään kulttuurialalta valmistunut luovaa työtä yrittäjänä tekevä ihminen. Osaan vähintään alkeet 4:stä eri kielestä, osaan soittaa 3 eri soitinta. Vapaa-ajallani luen tietokirjoja, piirrän potretteja ja rakentelen kaikkea. Minulla on paljon ystäviä joita tapaan silloin, kun töiltäni ehdin. Valitettavasti minulla on myös adhd, joten en osaa oikein muutoin istua paikoillani, kuin tietokoneella. Muun ajan teen sitten koko aika jotain, mutta toisaalta, saan ainakin paljon aikaiseksi. Aistien surkastumista odotellessa, minulla nimittäin on sekä ääni- että haju- ja tuntoaistiyliherkkyys (hehheh)..

Vierailija
13/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin katson, että koneella aikaansa viettävän lapseni elämä on köyhempää, kuin omani hänen ikäisenää ja koko lapsuuteni.

45v. äiti

Miksi 45v äiti pilkuttaa ennen sanaa 'kuin'? Ennen nettiaikaa opiskeltiin ahkerasti, miksi sinä laistit siitä?

Vierailija
14/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi melkein voinut olla minun kirjoittama, joskin fiksu teini kyllä harrastaa ja urheilee paljon vaikka onkin selkeä someaddikti ja nukkuu liian vähän ja siksi välillä äksy ja tuskastunut. Minä latelen elinkustannukset ilmoille aina näissä kohdissa ja totean että niin kauan kuin tämän katon alla elää ja minä somet ja härpäkkeet rahoitan, on hommassa oltava joku tolkku. Itsenäistyä saa ja vastuuta pitääkin jo alkaa kantaa itsestä, mutta välillä on äitinä pakko vetää rajoja.

Sinäkö ihan oikeasti hoidat asiat käymällä virastoissa, et käytä nettipankkia, luet vain paperilehtiä, et ikinä etsi reseptejä tai ohjeita netistä jne.? Eikä sinulla käy edes mielessä, että netistä voisi ostaa vaikka sen kauan haluamasi merkkilaukun puoleen hintaan siitä, mitä se maksaa kivijalkakaupassa 300 km päässä kodistasi? Ja kun matkustat junalla, ostat lipun aseman lipunmynnistä oikealta ihmiseltä sen sijaan, että käyttäisit automaattia?

Vierailija
15/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Poika tuli yliopistokaupungista joulunviettoon kotiin ja teki ryhmätöitä skypen välityksellä sen sijaan, että olisivat koko porukka kokoontuneet johonkin fyysiseen tilaan yhden kirjoittaessa ja muiden sanellessa, mitä halutaan kirjata. Nyt ne jokainen muokkasivat samaan aikaan tekstiä, puhuivat paljon ja tarkistivat samanaikaisesti lähteitä scholarin avulla. Ei siinä ainakaan ihmissuhdetaidot kehity, kun käytetään digitaalisia vempaimia ja samaan aikaan selitetään asioita. Vielä kun tekivät tuon kaiken englanniksi, yksi porukasta kun lähti Intiaan perheensä luokse, niin eihän siinä nyt hyvänen aika mitään voinut oppia! Aivot surkastuvat ja elimistö rapistuu. Kyllä yhteistyötaitojen kehittyminen edellyttää sitä, että voidaan koskettaa toista.

Vierailija
16/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Poika tuli yliopistokaupungista joulunviettoon kotiin ja teki ryhmätöitä skypen välityksellä sen sijaan, että olisivat koko porukka kokoontuneet johonkin fyysiseen tilaan yhden kirjoittaessa ja muiden sanellessa, mitä halutaan kirjata. Nyt ne jokainen muokkasivat samaan aikaan tekstiä, puhuivat paljon ja tarkistivat samanaikaisesti lähteitä scholarin avulla. Ei siinä ainakaan ihmissuhdetaidot kehity, kun käytetään digitaalisia vempaimia ja samaan aikaan selitetään asioita. Vielä kun tekivät tuon kaiken englanniksi, yksi porukasta kun lähti Intiaan perheensä luokse, niin eihän siinä nyt hyvänen aika mitään voinut oppia! Aivot surkastuvat ja elimistö rapistuu. Kyllä yhteistyötaitojen kehittyminen edellyttää sitä, että voidaan koskettaa toista.

Kaikki eivät mene yliopistoon, idiootti.

Vierailija
17/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena sain jo käyttää tietokonetta ja olen aina sitä käyttänytkin paljon. Viime sunnuntaina istuin 13h tietokoneella, miinus se aika minkä kävin laittamassa ruokaa ja suihkussa. Tosin tein töitäni koko tuon ajan. Olen nykyään kulttuurialalta valmistunut luovaa työtä yrittäjänä tekevä ihminen. Osaan vähintään alkeet 4:stä eri kielestä, osaan soittaa 3 eri soitinta. Vapaa-ajallani luen tietokirjoja, piirrän potretteja ja rakentelen kaikkea. Minulla on paljon ystäviä joita tapaan silloin, kun töiltäni ehdin. Valitettavasti minulla on myös adhd, joten en osaa oikein muutoin istua paikoillani, kuin tietokoneella. Muun ajan teen sitten koko aika jotain, mutta toisaalta, saan ainakin paljon aikaiseksi. Aistien surkastumista odotellessa, minulla nimittäin on sekä ääni- että haju- ja tuntoaistiyliherkkyys (hehheh)..

On eri asia "saada käyttää tietokonetta" ja olla sillä paljon, kuin olla lapsi/teini, joka ei muuta teekään (jos ei yhtään rajoiteta). Nykyinen you tube katselu-kulttuuri on pahempaa passivoinnin alalla, kuin yksitoikkoisten pelien mahdollistaminen, joita pitää itse pelata.

Vierailija
18/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä lapsi on oikeassa, jos hoitaa koulunsa ja nukkuu tarpeeksi. Sä oot se joka aiheuttaa konflikteja ja vielä typerästä asiasta ja lopuksi vielä ottaa marttyyrin asenteen. Jospa vaikka lopettaisit tuon

Vierailija
19/19 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä niitä vanhempia, jotka tyytyy leikkimään hyvistä toisen vanhemman kustannuksella. Miksi isä antaa lapsen puhua sinulle noin?