Mieheni ei enää halua minua, mitä teen (raskaana)
Olemme olleet yhdessä lähemmäs 10v, olemme naimisissa, on ollut elämässä ylä- ja alamäkiä. Riitaisia kausia ja onnellisia kausia. Aina meillä on kuitenkin makuukammarin puolella pelittänyt siinä mielessä, että kumpikin on pitänyt toista viehättävänä ja halut ovat olleet suunnilleen samat molemmilla. Eli joskus on ollut enemmän sutinaa, joskus vähemmän, ja niin edelleen. Kuitenkin.
Nyt olen raskaana, ja sen verran pitkällä, että maha on ihan selkeä. Vatsallaan ei enää voi maata mukavasti. Kiloja minulle ei ole kertynyt ja itse koen olevani hyvin kaunis, samaten mies kehuu kauniiksi. Mutta mies ei halua enää seksiä! Mitä hänen kanssaan puhun, hän sanoo vain, että ei "innosta" kun olen raskaana. Ihan järkevä hän on sinänsä, että ei varmasti sinänsä pelkää esimerkiksi satuttavansa vauvaa, enkä minäkään sellaista pelkää. Mies vaan on menettänyt seksuaalisen mielenkiintonsa minua kohtaan. Se tuntuu pahalta ja torjuvalta. Muuten mies on oikeastaan ihanampi kuin ikinä (vaikka aina on siis ollut ihana), mutta hänestä on tullut jotenkin vastuuntuntoisempi, huomioon ottavampi, antaa hellyyttä ja haleja, pussailee joka aamu ennen töihin lähtöä. Jne. Mies jopa käy lenkillä joka aamu ennen töitä, koska hän haluaa olla hyvässä kunnossa kun vauva tulee. Mies ei myöskään riitele ihan samalla tavalla kuin ennen kanssani, vaan selvästi sanoo asiat pehmeämmin ja on lempeämpi. Ja tämä ei tarkoita, että hän olisi aiemminkaan haukkunut tai meillä olisi ollut jotenkin kamalaa ja riitaisaa, mutta tarkoitan vaan, että koko miehen suhtautuminen minuun on muuttunut. Paremmaksi, paitsi tämän seksin osalta...
Olen tietenkin puhunut asiasta hänelle, ja hän on pahoillaan, että tunnen oloni torjutuksi, eikä mies sitä halua. Mutta ei hän voi tyhjästä halujakaan herättää, jos niitä ei vaan ole.
Pelkään, että mies ajautuu tilanteeseen, jossa minä olen vain lapsen äiti ja jossain vaiheessahan hänellä sitten himot varmasti heräävät, mutta voivatko ne enää kohdistua minuun?
Luin myös, että miehen testosteronitasot voivat laskea jopa 1/3 naisen raskausaikana. Toki tämäkin voi olla syynä halujen vähäisyyteen. Harmittaa vaan, kun itselläni olisi haluja vaikka joka päivä!
Onko muilla ollut samanlaista? Mikä tähän auttaa? Jotkut seksi hepenet ei ole nyt ratkaisu, sen tiedän. Mies ei jotenkin vaan näe minua eroottisena nyt.
Kommentit (29)
Uskokaa tai älkää, tässäkin haluttomuuden syynä ovat melko varmasti miehen muuttuva hormonitoiminta. Siihen kuuluu just tuo hoivavietin herääminen ja seksin taka-alalle jättäminen.
Vierailija kirjoitti:
... Tästä voisi miestä hienovaraisesti muistuttaa ja kysyä, tuntuisiko hänestä pahalta edes huolehtia sinun tarpeistasi, vaikkei itse kovin kummoiseen kiimaan pystyisikään heittäytymään....
Tuota noin. Eikös täällä aina sanota, että toista ei kuulu pakottaa seksihommiin, jos itse ei kiinnosta.
Mitenhän olis tykkäykset, jos aloitus olis miehen kirjoittama.
Nämä jotka valittavat siitä miten eri lailla suhtauduttaisiin naisen haluttomuuteen. ..
Muistakaapa, että tasa-arvo tässä ei voi toteutua, koska raskaus tapahtuu naisen kehossa. Naisella voi olla kipuja, epämiellyttäviä tuntemuksia kehossa ymv. joiden vuoksi seksi ei maistu
NAISEN raskaus ei muuta MIEHEN kehoa (jotkut hormonaaliset muutokset poislukien ) Sori vaan miesasiamölisijät!
Äijä aiemmissa kommenteissa jatkaa...
Ei tosiaan ole ihan symmetrinen asetelma eikä ukkojen uhriutuminen nyt auta ketään. (On totta että foorumilla on _joillain_ sellainen asenne, että miehen haluttomuus on oma vika ja naisen haluttomuus myös miehen vika. Nämä kannattaa jättää omaan arvoonsa).
En usko oikeen tohon hormoonihommaankaan. Uskon rooliasetelman muuttumiseen. Just kuuntelin Esther Perelin podcastin audiblesta, jossa pariskunnan ongelmana oli miehen haluttomuus. Kun mies oli vaihtanut rooliaan naista ottavasta valloittajasta suojelijaksi kyky haluta katosi. Hän ei kyennyt yhdistämään hellää turvallista suojelijan roolia (ja vaimon suojeltavana oloa) entiseen kuvaan jännittävämmästä suhteesta.
Nämä asiat on korjattavissa, mutta vaativat aikaa ja aktiivista harjoittelua uuteen elämään. Ja voi vaatia myös sen hyväksynistä että halu ei ole spontaania vaan seuraus halun sytyttelystä.
Minulla itselläni on juuri päinvastainen ongelma. Olen raskaana ja oma olemukseni vaikuttaa seksiin. Osaksi toki ihan haluttomuutena mutta toisaalta välillä haluttaa kovasti mutta jos seksin aikana näen mahani niin halut loppuvat. Samaten runsaat lapsen liikkeet vievät halut. Jotenkin ehkä koen vauvan olevan liian läsnä tai olemukseni ei vastaa mielikuvaani seksikkäästä. Miestä kyllä haluttaa jatkuvasti joten eri ongelmahan tämä toki on mutta saattaa juontaa juurensa samanlaisista kokemuksista. Meillä ongelma ratkeaa niin että olemme asennoissa missä pystyn mahani unohtamaan. Teillä tämä tuskin auttaa koska kyllähän se raskaus miehen näkökulmasta on koko ajan läsnä.
Toimivia neuvoja on mahdoton antaa. Mutta uskoisin myös että tilanne normalisoituu kun vauva on ulkona. Siihen asti jos pystytte vaan jotenkin sinnittelemään. Ja jos vaan pystyisit ajattelemaan ettei sinussa ole vikaa niin et tuntisi mielipahaa ja itsetunto ongelmia. Tsemppiä teille loppu odotukseen.
Ymmärrän miestä, sillä minullekin kaikki raskauden merkit ovat välitön turn-off. Raskausvatsat inhottavat suoraan sanottuna. Minulla on raskausfetissin vastakohta.
kamalaa. Tuokin on yks syy miks raskaus pelottaa. Sano miehelle että sinä haluat seksiä ja sulla on torjuttu ja paska olo kun hän ei halua sekstailla kanssasi.
Ja taas huomaa peukutuksista kuin tasa-arvoinen palsta tämä on. Kun nainen valittaa miehen haluttomuudesta raskauden ainaka, niin kaikki ovat naisen puolella ja täälläkin on taas ehdotettu, että kyllä miehen pitäisi nainen tyydyttää vaikka ei niin haluttaisikaan.
Mutta auta armias, jos sukupuolet olisi toisinpäin. Eli mies valittaa raskaana olevan vaimon haluttomuudesta, niin se lynkkauksen määrä on aivan mahdoton.
Ja huvittavaa tässä on, että AP kertoi miehen olevan muuten oikein huomaavainen tällä hetkellä, mutta ilmeisesti sekään eri riitä.