Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhukset ratissa - taas kuolonkolari

Vierailija
20.12.2017 |

Mitä mieltä olette näistä ikäihmisistä (+65) jotka ovat ratin takana? Minua ainakin kauhistuttaa miten monta onnettomuutta ja etenkin kuolonkolareita sen ikäiset ovat viimeisen vuoden aikana aiheuttaneet. Minusta kun ihminen täyttää 65 pitäisi olla inssiajo + lääkärintarkastus ja siitä eteenpäin vähintään 5 vuoden välein nämä. Nykyäänhän lääkäreiden pitäisi puuttua ajolupaan jos ihmisellä on ajokortti mutta ei ole ajokuntoinen, mutta enpä tiedä yhtään tapausta jossa lääkäri olisi kieltänyt ajamisen vanhukselta.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä tapauksesta puhut, mutta kieltämättä hirvittää mitä tapahtuu kun suuret ikäluokat alkavat rapistumaan ihan kunnolla, mutta silti suhaavat liikenteessä. Moneen jääräpäiseen ukkoon ei auta kortin pois ottaminen mitään, ajavat silti vaikka alzheimer jylläisi kuinka pitkällä. Sitten ajellaan miten sattuu ja siinä tapahtuu.

Vierailija
2/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esitäpä lukuja paljonko suhteessa enemmän 65+ aiheuttavat kuolonkolareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että parikymppiset aiheuttavat eniten kolareita.

Vierailija
4/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esitäpä lukuja paljonko suhteessa enemmän 65+ aiheuttavat kuolonkolareita.

En ole ap, mutta sanoohan tuon järkikin, että riskit kasvaa kun havaintokyky heikkenee eikä se ajo-oikeuden tarkastaminen mikään aukoton systeemi todellakaan ole. Nyt kun iäkkäämmillä on autoja lähes kaikilla, alkaa riskit realisoitua. Vielä 20 vuotta sitten tilanne oli eri, mutta nyt ikääntyvät suuret ikäluokat ovat ajaneet koko ikänsä eivätkä todellakaan luovu autolla ajamisesta ihan helpolla - ei vaikka lääkäri tai poliisi niin määräisikin. Tiedän itse yhden tapauksen, jossa kuski oli jo täysin dementoitunut ja huomiokyky nollassa, mutta niin vain ajeli kerta toisensa jälkeen vaikka kortti oli otettu pois. Ihme ettei kukaan loukkaantunut.

Vierailija
5/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esitäpä lukuja paljonko suhteessa enemmän 65+ aiheuttavat kuolonkolareita.

En ole ap, mutta sanoohan tuon järkikin, että riskit kasvaa kun havaintokyky heikkenee eikä se ajo-oikeuden tarkastaminen mikään aukoton systeemi todellakaan ole. Nyt kun iäkkäämmillä on autoja lähes kaikilla, alkaa riskit realisoitua. Vielä 20 vuotta sitten tilanne oli eri, mutta nyt ikääntyvät suuret ikäluokat ovat ajaneet koko ikänsä eivätkä todellakaan luovu autolla ajamisesta ihan helpolla - ei vaikka lääkäri tai poliisi niin määräisikin. Tiedän itse yhden tapauksen, jossa kuski oli jo täysin dementoitunut ja huomiokyky nollassa, mutta niin vain ajeli kerta toisensa jälkeen vaikka kortti oli otettu pois. Ihme ettei kukaan loukkaantunut.

Ei mitään mutua vaan niitä lukuja pöytään.

Kyllä, järki sanoo että vanhemilla ihmisillä alkaa tulla rajoitteita havainto- ja reaktiokyvyn suhteen. Järki sanoo myös että nuorilla kokemattomilla kuskeilla on rajoitteita toimia oikein vaikka havainto- ja reaktiokyky olisikin kunnossa koska kokemattomuus ja nuoruuden tyhmyys.

6/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

65v ei ole ikäihminen siinä merkityksessä kuin joku 80v.

Näkötestejä taas pitäisi tehdä 35-vuotiaista lähtien. Ekoilla tulee jo tuolloin ns. ikänäkö-vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastoja tästä asiasta ja mielellään vielä ikäryhmittäin tyyliin 65-74, 75 -84v jne.

Kaikki tietämäni ns. typeryyskolarit on ajanut humalainen 40-50v mies.

Vierailija
8/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esitäpä lukuja paljonko suhteessa enemmän 65+ aiheuttavat kuolonkolareita.

En ole ap, mutta sanoohan tuon järkikin, että riskit kasvaa kun havaintokyky heikkenee eikä se ajo-oikeuden tarkastaminen mikään aukoton systeemi todellakaan ole. Nyt kun iäkkäämmillä on autoja lähes kaikilla, alkaa riskit realisoitua. Vielä 20 vuotta sitten tilanne oli eri, mutta nyt ikääntyvät suuret ikäluokat ovat ajaneet koko ikänsä eivätkä todellakaan luovu autolla ajamisesta ihan helpolla - ei vaikka lääkäri tai poliisi niin määräisikin. Tiedän itse yhden tapauksen, jossa kuski oli jo täysin dementoitunut ja huomiokyky nollassa, mutta niin vain ajeli kerta toisensa jälkeen vaikka kortti oli otettu pois. Ihme ettei kukaan loukkaantunut.

Ei mitään mutua vaan niitä lukuja pöytään.

Kyllä, järki sanoo että vanhemilla ihmisillä alkaa tulla rajoitteita havainto- ja reaktiokyvyn suhteen. Järki sanoo myös että nuorilla kokemattomilla kuskeilla on rajoitteita toimia oikein vaikka havainto- ja reaktiokyky olisikin kunnossa koska kokemattomuus ja nuoruuden tyhmyys.

Missä on kiistetty, etteikö vasta kortin saaneet aiheuttaisi kolareita suhteellisesti muita enemmän? Ei missään. Mutta kyllä se vaan niin menee, että tässäkin on kyseessä haitariliike; sekä ikäluokkien ylä- että alapäissä riskit korostuvat varmasti. Eri syistä, mutta kuitenkin. Ja tämä on normaalijärjellä pääteltävissä ilman tilastoja, luetteloita, arkistoja tai pylväskaavioita. Jos et sitä tajua, en voi auttaa tämän enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette näistä ikäihmisistä (+65) jotka ovat ratin takana? Minua ainakin kauhistuttaa miten monta onnettomuutta ja etenkin kuolonkolareita sen ikäiset ovat viimeisen vuoden aikana aiheuttaneet. Minusta kun ihminen täyttää 65 pitäisi olla inssiajo + lääkärintarkastus ja siitä eteenpäin vähintään 5 vuoden välein nämä. Nykyäänhän lääkäreiden pitäisi puuttua ajolupaan jos ihmisellä on ajokortti mutta ei ole ajokuntoinen, mutta enpä tiedä yhtään tapausta jossa lääkäri olisi kieltänyt ajamisen vanhukselta.

C-kortin omistaja pääsee 60 täytettyään lääkärintarkastukseen, jossa myös selvitetään, onko kortin haltija tässä maailmassa. Samoin 65- ja 70-vuotisjuhliin osallistuu lääkäri. Sopis varmaan myös pikkuautokuskeille, lääkäreille tulisi kyllä töitä lisää.

Vierailija
10/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti eniten ajakaan vanhukset kolareita mutta minusta se on koko ajan lisääntymään päin, mitä olen uutisoinnista päätellyt. Lisäksi itse näen usein vanhuksia jotka ajavat autolla mutta liikkuvat todella heikosti. Tällöin mietin että kääntyykö se pää tarpeeksi hyvin esim risteyksissä ja onko refleksit kunnossa. Koska jokainen kuolema ja onnettomuus on surullista ja jos edes osan voisi välttää... :( Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kysymyksiä esitetään aina sen jälkeen kun joku ikäihminen on kuollut kolarissa (kenties itse aiheuttaen).

Mutta kolleja kuolee viikoittain jossainpäin maata, joten suurin huoli heihin.

Vierailija
12/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kysymyksiä esitetään aina sen jälkeen kun joku ikäihminen on kuollut kolarissa (kenties itse aiheuttaen).

Mutta kolleja kuolee viikoittain jossainpäin maata, joten suurin huoli heihin.

Mutta 15 vuoden päästä saattaa vanhukset nostaa osuuttaan tilastoissa. Miksi? Suuret ikäluokat, joita nimenosa mukaan todellakin on paljon, omistavat autoja runsaasti ja myös niitä käyttävät päivittäin. Kun tämä iso porukka alkaa sairastumaan ja alla on autoja enemmän kuin koskaan, on ihan realistista odottaa, että ongelmia tulee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajolupaa ei alle 30 vuotiaille eikä yli 80 vuotiaille

Vierailija
14/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä tapauksesta puhut, mutta kieltämättä hirvittää mitä tapahtuu kun suuret ikäluokat alkavat rapistumaan ihan kunnolla, mutta silti suhaavat liikenteessä. Moneen jääräpäiseen ukkoon ei auta kortin pois ottaminen mitään, ajavat silti vaikka alzheimer jylläisi kuinka pitkällä. Sitten ajellaan miten sattuu ja siinä tapahtuu.

Niin totta!

Oltiin kerran eräässä risteyksessä missä vanha paappa pysäytti autonsa suojatien vuoksi.

Sitten jäi siihen.

Mentiin koputtelemaan ikkunaan onks hää okei.

Oli hän. Otti vain ylläri-nokoset siinä ratissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajolupaa ei alle 30 vuotiaille eikä yli 80 vuotiaille

Tuossa vois olla ideaa. Paitsi ei yli 70 vuotiaalla ole mitään asiaa rattiin.

Vierailija
16/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

65v ei ole ikäihminen siinä merkityksessä kuin joku 80v.

Näkötestejä taas pitäisi tehdä 35-vuotiaista lähtien. Ekoilla tulee jo tuolloin ns. ikänäkö-vaivaa.

Niin monet 65 vuotiaat ovat vielä työelämässä.

Vierailija
17/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette näistä ikäihmisistä (+65) jotka ovat ratin takana? Minua ainakin kauhistuttaa miten monta onnettomuutta ja etenkin kuolonkolareita sen ikäiset ovat viimeisen vuoden aikana aiheuttaneet. Minusta kun ihminen täyttää 65 pitäisi olla inssiajo + lääkärintarkastus ja siitä eteenpäin vähintään 5 vuoden välein nämä. Nykyäänhän lääkäreiden pitäisi puuttua ajolupaan jos ihmisellä on ajokortti mutta ei ole ajokuntoinen, mutta enpä tiedä yhtään tapausta jossa lääkäri olisi kieltänyt ajamisen vanhukselta.

Vaikka et linkkiä laittanutkaan, viittaat kai tuohon Hirvensalmen onnettomuuteen. Kuski oli 87 vuotias. Onko sinusta mitään eroa siinä onko ihminen 65 v vai 87 v? Ovatko fyysisesti samalla viivalla?

Vierailija
18/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten alussa kirjoitin haluaisin +65 vuotiaille inssin ja lääkärintarkastuksen, en korttia suoraan pois. Se olisi myös sen yli 65 omaksi parhaaksi koska silloin tulisi kerrattua liikennesäännöt ja lääkäri voisi huomata asioita joihin voitaisiin puuttua ettei se kortti lähtisi tai ettei sattuisi onnettomuus joka vammauttaisi sitä kuskia. Esimerkiksi fysioterapeutille jumppaamaan sitä niskaa ja silmälääkärille hankkimaan oikeanlaiset silmälasit. Ap

Vierailija
19/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jokainen yli 65 on erilainen terveyden tilaltaan, on paljon niitä jotka ovat virkeitä ja täysissä ruumiin ja sielun voimissaan. Mutta on valitettavasti myös niitä jotka eivät ole enää ajokykyisiä mutta eivät sitä itse huomaa tai halua hyväksyä sitä. Ap

Vierailija
20/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette näistä ikäihmisistä (+65) jotka ovat ratin takana? Minua ainakin kauhistuttaa miten monta onnettomuutta ja etenkin kuolonkolareita sen ikäiset ovat viimeisen vuoden aikana aiheuttaneet. Minusta kun ihminen täyttää 65 pitäisi olla inssiajo + lääkärintarkastus ja siitä eteenpäin vähintään 5 vuoden välein nämä. Nykyäänhän lääkäreiden pitäisi puuttua ajolupaan jos ihmisellä on ajokortti mutta ei ole ajokuntoinen, mutta enpä tiedä yhtään tapausta jossa lääkäri olisi kieltänyt ajamisen vanhukselta.

Minä kyllä tiedän monia tapauksia, joissa lääkäri on kieltänyt ajamisen vanhukselta tai muuten sairaalta,  tai sitten ei ole suostunut uusimaan ajokorttitodistusta. Olen itsekin tehnyt näin monen monta kertaa. Mutta nämä ajavat siitä huolimatta! 

Joskus kymmenkunta vuotta sitten eväsin ajokortin jo silloin keskivaikeasti muistisairaalta vanhukselta, joka esimerkiksi ei ollut käynyt melkein vuoteen verenohennuslääke Marevanin kontrollikokeissa. Tänäkin päivänä ukolla on voimassa oleva ajokortti. No hän sanoi vastaanotolta lähtiessään, että hän menee sitten X:lle (paikkakuntamme eläkkeelle jäänyt tk-lääkäri, joka piti edelleen yksityisvastaanottoa). Ja sieltä tuli myönteinen ajokorttilupa. Yksityislääkärit eivät näe terveyskeskuksen merkintöjä, ja kun potilas skarppaa ajokorttitarkastuksessa, tulee myönteinen päätös ajokorttitarkastuksesta. Tämä onkin ainut potilas, joka ajaa vuorohoitojaksolle hoitokotiin aina omalla autollaan...

Sitten on tosiaan näitä, jotka ajavat ajokiellosta huolimatta. Yksikin n.70-v potilas sai ajokiellon aivoinfarktin sairastettuaan, josta toipui muuten hyvin, mutta toisen puolen näkökenttäpuutos jäi. Neurologi oli määrännyt. että ajokielto vähintään silmälääkärin kontrolliin asti, joka oli ohjelmoitu muutaman kuukaudnen päähän. Mutta ei tämä siitä välittänyt, oli ajanut koko ajan, vaikka silmälääkärin aikaa ei vielä edes ollut tullut. 

On tapauksia, joissa omaiset ottavat yhteyttä lääkäriin, että nyt on mummolta tai vaarilta evättävä ajokortti, kun on niin holtitonta tuo ajaminen. Tämä ok. Jotkut vain piilottavat auton avaimet. 

Kollega kertoi tapauksesta, kun hän oli laatinut potilaan pyynnöstä vaikeasta näkövammaisuudesta lausunnon, että tämä potilas saisi jotain etuisuuksia. Samalla lääkäri teki ilmoituksen Trafille, että ko. henkilö ei ole enää ajokelpoinen (tämähän on lääkärin velvollisuus). No, siinä sitten omaiset tulivat lankoja pitkin, kun heidän vanhemmaltaan oli ajokortti evätty. 

tkl

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi