paljonko kuukausi/viikko rahaa annatte vielä kotona asuvalle opiskelevalle täysi-ikäiselle lapsellenne?
Meillä poika täytti juuri 19v. Opiskelee viimeistä vuotta sähköasentajaksi, sen jälkeen lähtee armeijaan.
Maksetaan hänelle tietysti ruoka, vaatteet ja bussilippu. Välillä saa leffarahaa.
Kuukausirahaa poika saa 100E.
Kommentit (8)
En anna ollenkaan.Saa tulla toimeen opintorahallaan, joka on vajaa satanen. Olen pienituloinen yh.
Siis oikeasti maksatte tuolla tavoin aikuiselle lapselke kaiken? Ei mulle silloin 10 vuotta sitten tippunut enää mitään. Mä maksoin vuokraa äidille 100€ per kuukausi ja osan ruokaostoksista, kun tulin täysi-ikäiseksi. 19-vuotiaana muutin pois ja kustansin kaiken itse. No joo, äidillä ei olisi edes ollut juuri varaa mulle mitään silloin kustantaakaan ja mielestäni, jos vanhemnat haluaa, niin voivat TARVITTAESSA auttaa myös rahallisestikin lastaan, mutta eikö nyt aikuisen ihmisen pitäisi oppia ottamaan vastuun jo itsestään, eikä vain rillutella ja syöpötellä mamman rahoilla ja homehtua nurkissa ilmaiseksi? Siis mun mielestä teidän ei todellakaan tarvitsisi antaa 100€ vielä kaiken tuon päällisiksi, mitä jo tarjoatte eli täysylläpidon.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti maksatte tuolla tavoin aikuiselle lapselke kaiken? Ei mulle silloin 10 vuotta sitten tippunut enää mitään. Mä maksoin vuokraa äidille 100€ per kuukausi ja osan ruokaostoksista, kun tulin täysi-ikäiseksi. 19-vuotiaana muutin pois ja kustansin kaiken itse. No joo, äidillä ei olisi edes ollut juuri varaa mulle mitään silloin kustantaakaan ja mielestäni, jos vanhemnat haluaa, niin voivat TARVITTAESSA auttaa myös rahallisestikin lastaan, mutta eikö nyt aikuisen ihmisen pitäisi oppia ottamaan vastuun jo itsestään, eikä vain rillutella ja syöpötellä mamman rahoilla ja homehtua nurkissa ilmaiseksi? Siis mun mielestä teidän ei todellakaan tarvitsisi antaa 100€ vielä kaiken tuon päällisiksi, mitä jo tarjoatte eli täysylläpidon.
meillä poika ei saa mitään opintorahoja. Töissä ei koulu ohessa käy. Ei käy myöskään ravintoloissa eikä käytä alkoholia. Pelaa kavereiden kanssa, käyvät salilla ja pari kertaa kuussa leffassa.
Leffansa ja pelinsä maksaa itse. Miksi ihmeessä ei tuon ikäiselle enää kuuluisi antaa käyttörahaa? Eihän se voi vaan kotona neljän seinän sisällä istua. Tekee kyllä kotitöitä, joten ei täysin lorvi. Meidän lapsi se on edelleen.
Vierailija kirjoitti:
sinä siis ilmeisesti kävit töissä, kun pystyit maksamaan vuokraa äidillesi?
Meillä miehen kanssa tosiaan yhteenlasketut palkkatulo vajaat 10.000E/brutto kuukaudessa, joten turha pojan hakea mitään opintotukia. Ap
Itse sain vanhemmilta 17v eteenpäin elatusmaksun verran (n.140€) ja sen loputtua en mitään. (Ostan itse vaatteet, salijäsenyyden, omat ruuat jne)
55 e/kk/lapsi 17v ja 19v. Ovat lukiossa, joten kustannamme elämisen ja koulun. Jos enemmän tarvivat saavat sitä ylimääräisiä kotitöitä tekemällä, esim. varaston siivous, puiden pilkkominen. Muutoin huolehtivat itsestään, pyykeistään, huoneistaan, osaltaan ruuanlaitosta ja siivouksesta.
Ei saa kuukausirahaa, saa opintorahan. Elätän kyllä muutoin.