Millainen on mielestäsi huono opettaja?
Kommentit (36)
Miekkavaunu kirjoitti:
Meitä on moneen junaan. Huonoja opettajia on monenlaisia. Itselläni oli valmentavassa koulutuksessa suorastaan "katastrofiopettaja" joka motkotti ja huusi pikkuasioista, vielä alkoi kiskomaan sohvalta ylös ja kerran tuuppasi/riuhtaisi kun olin pyörivän tuolin avulla viemässä jotain roskiin tms. Siksi härnäsin häntä tahallani ja ryhmän pojat pistivät hänen hermonsa koetukselle erilaisilla tempuillaan. Ainakin ammattikoulussa näyttää olevan sellaisia opettajia joilla ei ole riittävästi empatiakykyä eivätkä kykene katsomaan asiaa toisen näkökulmasta. Vaativat opiskelijoita tulemaan kouluun vaikka heidän toimintakykynsä ei ole silloin paras mahdollinen. Olikohan se eilen kun väiteltiin että tekee hirveän huonoa terveydelle jos on yhdenkin yön nukkuu huonosti. Mua ei kiinnosta, jos olen nukkunut huonosti niin en kyllä ole tulossa kouluun vaan jatkossa jään kotiin nukkumaan. Itse olin niistä harvoista vapaaehtoisista joilla oli halua päästä opiskelijakunnan hallitukseen. Toivotaan parasta että pääsen ainakin varamies-sijalle jotta voin tuoda nämä asiat esiin.
Ajattelitko soveltaa samaa työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anonyymi yläkoululainen kirjoitti:
Sellainen opettaja joka tekee opiskelusta helvetin tylsää: "avatkaa kirja sivulta 32 ja lukekaa kappale sen jälkeen tehkää tehtävät" Ei sellaisesta tuu lasta eikä paskaa opetuksen pitää olla monipuolista kuten vaikka englannin tunnilla keskustelua englanniksi. On myös hyvin yleistä että opettajat suosii tyttöjä koulussa. Kerran kaveri tuli kouluun 5min myöhässä kun oli pyörästä lähteny ketarit. Opettaja siitä pari minuuttia sille saarnas. Samalla tunnilla eräs meidän luokan pissis tuli 15min myöhässä kouluun ja sanoi vaan että oli nukkunut pommiin. Opettaja sanoi vaan ihan normaalilla äänellä että voi mennä paikalleen. Ihan niinkuin koulussa ei tytöille ei saisi sanoa topakasti yhtään mitään
Minä taas vihasin kaikenlaista keskustelua ja tykkäsin itsenäisestä opiskelusta. Englannin tunti missä luetaan ja tehdään itsenäisesti kielioppitehtäviä oli jotain parasta
Oppisipa englantia pelkällä kieliopin pänttäyksellä. Sitten sinä varmaan olisit tosi hyvä englannissa. Mutta kun koulussa ei pitäisi ainakaan opettaa kieliä, jotta kaikki osaisivat tehdä kielioppitehtäviä... Sen sijaan esim. Keskustelutaidot ovat aika oleellisessa osassa kielitaitoa, samoin erilaisten tekstien tuottamiset. Mielestäni opettaja, joka harjoituttaa keskustelua, kirjoittamista ja lukemista on parempi kuin sellainen joka mekaanisesti pänttäyttää kielioppia ja sanastoa. Huonolta tas aktiivista kielen tuottamista (tai ymmärtämistä) ei opi.
Huono opettaja on mielestäni myös sellainen, joka vastuuttaa koululaisia liikaa. Esimerkiksi itselläni oli matematiikan opettaja, joka kirjoitti kaavan taululle, käski laskea ja ihmetteli, miksi joku pyysi avaamaan kaavaa vähän. "Ei se ole minun tehtäväni selittää teille (yläasteelaisille), miten tämä menee!!!" Täh?
Juuri tuollaisia opettajia inhoan. Tehtävät eteen ja lukekaa kirjasta. Miksi opettajalle maksetaan palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Meidän pojan luokanvalvoja ainakin on ihan surkea, ei halua kerätä rahaa, ja viedä lapsia ulkomaille! Viime vuoden ysit olivat, poika on ihan katkera.
Ei ne kyllä olleet, ellei reissu ollut jo ysin syksyllä. Viime keväänä leirikoulut oli koronan vuoksi kiellettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pojan luokanvalvoja ainakin on ihan surkea, ei halua kerätä rahaa, ja viedä lapsia ulkomaille! Viime vuoden ysit olivat, poika on ihan katkera.[/quote
Entä jos ope on vaikka yksinhuoltaja tai kumppani reissutöissä? Ei kaikilla opettajilla ole ylipäänsä mahdollista lähteä kotoa pois viikoksi oppilaiden kanssa reissuun. Ja ymmärrän oikein hyvin, että kaikki eivät edes haluaisi. On aikamoista paimentaa teinejä vuorokauden ympäriinsä ja olla vielä vastuussa siitä, jos jotain pääsisi sattumaan. Jos ajattelen, että lähtisin itse jollakin kymmenien ihmisten porukalla reissuun, vaikka olisivat aikuisia, niin kokisin tosi rankaksi sen, että joutuisin olemaan aamusta iltaan liikkeellä porukan kanssa ja sosiaalinen kellon ympäri, vaikka olisin reissussa vapaa-aikana, enkä edes vastuussa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pojan luokanvalvoja ainakin on ihan surkea, ei halua kerätä rahaa, ja viedä lapsia ulkomaille! Viime vuoden ysit olivat, poika on ihan katkera.[/quote
Entä jos ope on vaikka yksinhuoltaja tai kumppani reissutöissä? Ei kaikilla opettajilla ole ylipäänsä mahdollista lähteä kotoa pois viikoksi oppilaiden kanssa reissuun. Ja ymmärrän oikein hyvin, että kaikki eivät edes haluaisi. On aikamoista paimentaa teinejä vuorokauden ympäriinsä ja olla vielä vastuussa siitä, jos jotain pääsisi sattumaan. Jos ajattelen, että lähtisin itse jollakin kymmenien ihmisten porukalla reissuun, vaikka olisivat aikuisia, niin kokisin tosi rankaksi sen, että joutuisin olemaan aamusta iltaan liikkeellä porukan kanssa ja sosiaalinen kellon ympäri, vaikka olisin reissussa vapaa-aikana, enkä edes vastuussa mistään.
Opettajan henkilökohtaisella elämällä ei ole merkitystä. Hänelle maksetaan palkkaa työstään
Mielistelevä ja oppilaiden suosiota hakeva. Jos on auktoriteetti ja kuri, ei tarvitse mielistellä.
Olin peruskoulussa -70 luvulla ja olin jo tuolloin tätä mieltä.
Tarkoitetaanko tässä nyt peruskoulun opettajia?
Vai voiko kommentoida myös toisen asteen ja korkea-asteen opettajia?
Liian monissa kouluissa on tullut viime vuosina ilmi, että opettajat häiritsevät opiskelijoita seksuaalisesti. Häiriköt ovat kaikkein surkeimpia opettajia.
Olen huomannut, että esim. kieltenopettajilta vaaditaan usein juuri keskusteluja. Sanotaan, että kieliopilla ei ole niin väliä, pitäisi osata puhua. Kun opettaja järjestää keskusteluharjoituksia, joko ei sanota yhtään mitään, tai sitten höpistään omia asioita eikä todellakaan sillä kielellä millä pitäisi. Moni vaatii opettajalta sitä, että tämä saisi oppilaan oppimaan, vaikka oppilas ei tekisi mitään oppiakseen.
Ilkeä, lannistava, huutaa, manipuloiva. Kärsimätön, ei jaksa opettaa ainettaan niille huonoimmille, jotka eniten opetusta tarvitsevat.
Anonyymi yläkoululainen kirjoitti:
Sellainen opettaja joka tekee opiskelusta helvetin tylsää: "avatkaa kirja sivulta 32 ja lukekaa kappale sen jälkeen tehkää tehtävät" Ei sellaisesta tuu lasta eikä paskaa opetuksen pitää olla monipuolista kuten vaikka englannin tunnilla keskustelua englanniksi. On myös hyvin yleistä että opettajat suosii tyttöjä koulussa. Kerran kaveri tuli kouluun 5min myöhässä kun oli pyörästä lähteny ketarit. Opettaja siitä pari minuuttia sille saarnas. Samalla tunnilla eräs meidän luokan pissis tuli 15min myöhässä kouluun ja sanoi vaan että oli nukkunut pommiin. Opettaja sanoi vaan ihan normaalilla äänellä että voi mennä paikalleen. Ihan niinkuin koulussa ei tytöille ei saisi sanoa topakasti yhtään mitään
No, perinteisesti asia on ollut niin, että jos tytölle sanoo topakasti, hän vihaa opettajaa koko loppuelämänsä (... joo, olen 50-vuotias nainen ja vihaan vieläkin sitä ala-asteen opettajaa). Pojat taas eivät lotkauta korvaansakaan, jos eivät saa kunnon saarnaa. Toki nykyaikana tämä ero on kaventunut, mutta on vieläkin monen vanhemman open päässä - ja myös osittain nykyteineissäkin. Jos siis tavoitteena on yhteistyö, niin tytölle ei kannata huutaa, pojalle taas kannattaa. Mikä ei tarkoita että vihaisi poikia, ajattelee vaan heidänkin parastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan henkilökohtaisella elämällä ei ole merkitystä. Hänelle maksetaan palkkaa työstään
Mitkään reissut eivät kuulu opettajan työhön. Ne ovat ihan vapaaehtoista hyväntekeväisyyttä, vaikka niistä palkkaa saakin.
On kokemusta lähietäisyydeltä kun opettaja nolaa koko luokan edessä. Silloin voi miettiä miksi tekee näin. Muistan esim lukiossa kun yhdelle pojalle kailotti opettaja että sulla oli koko luokan surkeimmat pisteet kokeesta. Ja nyt amkissa itse en nähnyt taululle kun oli opetus ja piti tehdä perässä niin opettaja tuli mun viereen ja kailotti isoon ääneen "sinä jäät nyt jälkeen". Että kylläpä nosti itsetuntoa! Tän jälkeen ohi mennen kysyi että oletko pysynyt kärryillä. Minusta jokainen erilainen oppija ja tuommoinen käytös törkeetä.
Oikeasti huono opettaja oli eräs miespuolinen matematiikan opettajamme kun opiskelin sairaanhotajaksi ja meillä oli lääkelaskentoa. Siitä kun ei tentissä pääse läpi jos kaikki laskut eivät ole oikein, on tärkeää että opettaja saa oppilaat oppimaan ja tajuamaan.
Tämä laski taululle selkä luokkaan päin pitkän rimpsun esimerkkejä ja mumisi että voi sen näinkin laskea ja tässäkin voi käyttää tätäkin tapaa ja kukaan ei ymmärtänyt yhtään mitään. Itselläni meni läpi vasta kolmannella yrittämällä, moni joutui tenttimään useamman kerran.
Tämän opettajan kanssa kyllä oltiin epätoivoisia koko luokka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkään reissut eivät kuulu opettajan työhön. Ne ovat ihan vapaaehtoista hyväntekeväisyyttä, vaikka niistä palkkaa saakin.
Muuten oikein, mutta palkkaa niistä ei saa. Jonkun puolikkaan päivärahan ehkä.
Meitä on moneen junaan. Huonoja opettajia on monenlaisia. Itselläni oli valmentavassa koulutuksessa suorastaan "katastrofiopettaja" joka motkotti ja huusi pikkuasioista, vielä alkoi kiskomaan sohvalta ylös ja kerran tuuppasi/riuhtaisi kun olin pyörivän tuolin avulla viemässä jotain roskiin tms. Siksi härnäsin häntä tahallani ja ryhmän pojat pistivät hänen hermonsa koetukselle erilaisilla tempuillaan. Ainakin ammattikoulussa näyttää olevan sellaisia opettajia joilla ei ole riittävästi empatiakykyä eivätkä kykene katsomaan asiaa toisen näkökulmasta. Vaativat opiskelijoita tulemaan kouluun vaikka heidän toimintakykynsä ei ole silloin paras mahdollinen. Olikohan se eilen kun väiteltiin että tekee hirveän huonoa terveydelle jos on yhdenkin yön nukkuu huonosti. Mua ei kiinnosta, jos olen nukkunut huonosti niin en kyllä ole tulossa kouluun vaan jatkossa jään kotiin nukkumaan. Itse olin niistä harvoista vapaaehtoisista joilla oli halua päästä opiskelijakunnan hallitukseen. Toivotaan parasta että pääsen ainakin varamies-sijalle jotta voin tuoda nämä asiat esiin.