YH-äidit, joilla kaksi lasta
Kertokaa mistä tuonne koostuu? Paljonko saatte nettona rahaa kuussa eri lähteistä? Paljon maksatte vuokraa, paljon saatte asumistukea, tt-tukea jne.
Kommentit (12)
Tällä palstalla yhteishuoltajuuskin lasketaan yh:ksi niin vastaan. Lapset viikko-viikko. Palkkatuloja saan n. 3200 kuussa. Lapsilisät n. 300 euroa maksetaan exän kanssa yhteiselle tilille. Ylimenevät lasten kulut puoliksi exän kanssa. Elatusmaksuja ei maksella. Ei muita tuloja. En maksa vuokraa, lainaa lyhennän n. tonnin kuussa (sis. korot).
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät, 2x 150 elatustuki. 1500 ( netto, lastenhoitaja) euroa palkka, 320 euroa asumistuki
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Minkälaiseksi koet tulosi ja elatuskykysi?
Ap:n lisäkysymykset vastaajille, paljonko menee kuussa rahaa ruokaan. Tiedän, että tämä on yksilöllistä, mutta kiinnostaa kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät, 2x 150 elatustuki. 1500 ( netto, lastenhoitaja) euroa palkka, 320 euroa asumistuki
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Minkälaiseksi koet tulosi ja elatuskykysi?
Pienesti elämme. Tingin omista hankinnoista.
Meillä on paperilla yhteishuoltajuus, mutta käytännössä olen yksinhuoltaja. Lapset eivät ole isänsä luona ja "elätettävänä" kuin tunnin pari viikossa, joskus ei sitäkään. Lomilla saattavat olla kokonaisen työpäivän verran.
Palkkani on nettona n. 2300, Kelan elatustuki 311 e, lapsilisät 296 e. Omistusasunnon kulut n. 1250 e, ruokaan 400-450 e (lapset 13 ja 9). Tiukoilla ollaan, kun asutaan kalliisti ja autokin on.
Minulla palkka 1100 netto (osa-aikatyö), soviteltu päiväraha 300, lapsilisät ja korotus sen noin 300, elarit 300, asumistuki 600 (maksan itse toiset 600, pk -seutu ja asun tarkoituksella ihan duunin vieressä, jotta työmatkoihin menee 0 euroa).
Kun vanhempi lapsi muuttaa pois, etsin kaksion lähitienoolta, että säästäisin.
Minulla on säästöjä, joten en saa tt-tukea. En saa myöskään apua vanhemmiltani tai mitään sellaista. Ihan hyvin pärjätään.
Opiskelen työn ohessa myös omalla kustannuksellani.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lisäkysymykset vastaajille, paljonko menee kuussa rahaa ruokaan. Tiedän, että tämä on yksilöllistä, mutta kiinnostaa kuulla.
Ruokakauppaan menee kuussa n. 500-700 kuussa, sis. pesuaineet yms. -2
Nettopalkka noin 3500 €/kk, pääomatulot noin 1600 €/kk, lapsilisät noin 300 €/kk. Erillistä elatusmaksua ei ole sovittu vaan ex kyselee, mitä teinit tarvitsevat tai teinit soittavat suoraan isälleen. Asuntolaina+yhtiövastike noin 1200 €/kk. Ruokaan (sisältää ravintolassakäynnit) ja päivittäistavaroihin menee noin 1000 €/kk.