Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolme lasta alle kolmikymppisenä!

Vierailija
16.12.2017 |

"Pihlajamäessä lasten hankkiminen nuorena kuuluu elämänkaareen"

https://yle.fi/uutiset/3-9979402

White trash rulaa!!!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on hyvä tehdä nuorena.

Vierailija
2/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? En ole pihlajanmäestä mutta niin on minullakin. Ja on myös ammatti, työpaikka, luottotiedot tallella - enkä käytä päihteitä. Sekö tekee naisesta white trashin, että tekee lapset silloin kun luonto niin on parhaaksi tarkoittanut? Vähän surullista kuinka luonnosta vieraantuneita jotkut on...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kolme lasta alle kolmikymppisenä. Minusta se ei tee perheestämme mitenkään huonoa tai alaluokkaista perhettä. Naimisissa olemme olleet miehen kanssa jo kohta 25-vuotta ja lapset ovat jo aikuisia ja opiskelevat yliopistossa.

Vierailija
4/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on maalima mullillaan, jos alle kolmikymppisenä lasten saaminen luokitellaan WT-menoksi. 

Toista vielä 80-90 -luvulla. Useimmat saivat esikoisensa n. kaksivitosina ja toinen tuli perään. Ja näin ihan akateemisissa piireissäkin. 

Biologia ja fysilologia ei pysy kulttuurimuutosten tahdissa. Hedelmällisin ikä on edelleen naisilla 20-25 vuotta. Kolmeenkymppiin asti se ei olennaisesti heikkenee useimmilla. Mutta jo 35 vuoden jälkeen kyllä useimmilla. 

Hedelmällisyyden laskua vähätellään, koska media ottaa esiin näitä nelikymppisenä raskautuneita uraäitiejä jatkuvasti. 

Siitä tulee harha, että silloinkin vielä voi aloittaa. Tosiasia on, että yli nelikymppisistä luonnollisesti tulee raskaaksi vain noin viidesosa halukkaista. 

Vierailija
5/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kolmannen lapseni 2kk ennen kuin täytin 30v. Työläisperhe oltiin eli varmaan sitten wt vaikka asuttiin omassa rivarissa ja käytiin töissä. Tupakkaa ja viinaa ei kulunut ollenkaan.

Ihan hyviä noista tuli vaikka aikaisin aloitettiinkin, kaikki kouluttautuneita ja hyvissä ammateissa. Neljännen sain sitten juuri ennen kuin täytin 42v.

Vierailija
6/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25v, käynyt vakituisesti töissä kahdeksan vuotta, siinä lisänä opiskellut lukion ja ammattikorkean. Mies myös ollut vakituisena työssään monta vuotta ja insinööri opinnot loppusuoralla. Meillä uusi omakotitalo ja ensi vuonna häät. Ja kyllä: kolme lasta hankitaan ennen kun täytän 30, jos luonto suo ;P

Vierailija
7/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret muodostavat Bongin mukaan mielikuvia perhe-elämästä myös somen ja netin keskustelupalstojen perusteella. Esimerkiksi Facebookin Äitylit- ja Naistenhuone-ryhmissä on hänen mukaansa paljon nuoria, jotka seuraavat keskustelua osin "draaman ilosta".

– Siellä on usein nuorten äitien keskustelunaloituksia tyyliin "vauvalla hätä, mitä teen" tai joku kirjoittaa että "mä näin tänään tällaista". Niissä nuoret äidit voivat saada todella rankkaa arvostelua osakseen. Keskustelun sävy on päivästä kiinni: ollaanko lynkkaustuulella vai ei, välimuotoja ei ole.

Kärkevä keskustelu ja ikävät kommentit voivat Bongin mielestä himmentää joidenkin lapsihaaveita. Myös perinteisen median jutut ja uutiset vaikuttavat mielikuviin.

– Ne leviävät kuin kulovalkea nuorten kanavissa.

Vierailija
8/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 25v, käynyt vakituisesti töissä kahdeksan vuotta, siinä lisänä opiskellut lukion ja ammattikorkean. Mies myös ollut vakituisena työssään monta vuotta ja insinööri opinnot loppusuoralla. Meillä uusi omakotitalo ja ensi vuonna häät. Ja kyllä: kolme lasta hankitaan ennen kun täytän 30, jos luonto suo ;P

Tiesitkö, että "insinööriopinnot" on yhdyssana? Luulisi ihmisten oppivan viimeistään lukiossa oikeinkirjoituksen.

Vierailija
9/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kolme lasta alle kolmikymppisenä. Minusta se ei tee perheestämme mitenkään huonoa tai alaluokkaista perhettä. Naimisissa olemme olleet miehen kanssa jo kohta 25-vuotta ja lapset ovat jo aikuisia ja opiskelevat yliopistossa.

Opiskeluthan siinä jää, kuten huomataan.

Vierailija
10/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä yleistää.

Mulla oli hyvä työpaikka ilman koulutustakin mutta menin opiskelemaan 3. lapsen jälkeen. Sekään ei ole mitenkään mahdotonta, vähän raskasta ehkä kun aikaa lukemiseen on öisin (mieheni ei tätä tukenut mitenkään). Aikaisemmin ei olisi ollut motivaatiotakaan joten tämä sopi mulle hyvin. 30+ ehtii vielä hyvin uraputkeen.

5

Vierailija
11/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täysin normaalia ja fiksuakin haluta lapsia alle 30-vuotiaana,vaikka ei olisi AMK-tutkintoa,omakotitaloa,häitä tai vakituista työtä.

Vierailija
12/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täysin normaalia ja fiksuakin haluta lapsia alle 30-vuotiaana,vaikka ei olisi AMK-tutkintoa,omakotitaloa,häitä tai vakituista työtä.

Tässä varmaankin oli esimerkki siitä, ettei pidä yleistää kaikkia white trashiksi

Vierailija
13/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-luvulta päivää,vai? Menepä yliopistoon tai AMKiin katsomaan,siellä on paljon perheellisiä ihmisiä opiskelemassa. Opiskelu lasten kanssa on paljon helpompaa kuin työelämä peeheellisenä.

Vierailija
14/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä varmaankin oli esimerkki siitä, ettei pidä yleistää kaikkia white trashiksi

Ihminen ei ole mitään roskasakkia vaikka ei olisi AMK-tutkintoa,omakotitaloa,häitä tai vakityötä. Jestas,jos naimisiinmeno on vielä tänä päivänäkin jollekin joku saavutus!

Vierailija
15/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin lapset alle 30-vuotiaana ja toiveissa olisi kolme lasta. Opiskelen ammattikorkeassa ja tarkoitus valmistua 1,5 v kuluttua. Haaveilen jos alkaisimme miehen kanssa yrittämään ensimmäistä lastamme vuoden 2019 alussa, eli puoli vuotta ennen valmistumistani. Olen nyt siis 23-vuotias, mies alle kaksi vuotta vanhempi ja hänellä on vakituinen työpaikka.

Vierailija
16/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestoilla on jo ainkin viisi lasta tuossa iässä evätkä he ole mitenkään wt.

Vierailija
17/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli neljä lasta alle kolmikymppisenä + yliopistotutkinto ja olen koko ajan ollut työelämässä miinus äityislomat. Ei tarvitse asua Pihlajamäessä.

Vierailija
18/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei hoi, kyllä se voi hyvin näin mennä: Opiskelemaan yliopistoon 18-vuotiaana. Ulos maisterina 24-vuotiaana ja töihin suoraan, koska jo opiskeluaikana (6 vuotta) on ehtinyt hyvin tehdä töitä.

25-vuotiaana esikoinen, 28 toinen ja 30 kolmas. Lasten välissä kulloinkin vuosi töissä. Missä on ongelma?

Vierailija
19/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 26-vuotiaana kolme lasta ja maisterin paperit yliopistosta. En pitänyt sitä mitenkään epätavallisena, enkä ainakaan WT:na.

Vierailija
20/22 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 3 lasta, olen 23v. Lapset 3v, 2v ja 2kk.

Ehdin hankkia ammatin ennen ensimmäisen lapsen syntymää, ja ehdin tehdä noin vuoden töitäkin opiskelemallani alalla.

Mies töissä ja samalla opiskelee korkeampaa tutkintoa omalla alallaan.

Emme kumpikaan polta emmekä juo ja en kyllä lue itseäni wt ksi.

Asutaan vuokralla omakotitalossa ja omistamme kaksi autoa.

Itse olem ollut kotiäitiniä ensimmäisen lapsen syntymästä saakka, ja tarkotus olis olla ainaki vielä vähintään vuoden. Mielellään vaika niin kauan et nuorin täyttää 3v, jos vaan se taloudellisesti on mahdollista.

Kylläpä sitä ehtii vielä opiskella ja tehdä töitä, ainakin uskon niin! :))