Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat "myyvät" urheilevaa lastaan kuin tämä olisi joku Messi

Vierailija
16.12.2017 |

Törmäsin eilen järkyttävään tapaukseen. En halua tarkemmin kertoa mistä lajista tai minkä nimisestä lapsesta on kyse.

On siis 8v tyttö, joka harrastaa yksilölajia, joka on kestävyyslaji. Sanottakoon tytön nimeksi vaikka Essi Tuomela. Vanhemmat ovat perustaneet instaan, facebookiin ja twitteriin tilit tämän lapsen nimellä ja niissä kerrotaan suomeksi ja englanniksi, että mitä Essi nyt tekee ja miten treenaa. Jutut on toki kirjoitettu kuten tyttö olisi itse kirjoittanut ne eli minä-muodossa.

Someen laittavat myös paljon kuvia, missä tyttö poseeraa lajin aikuishuippujen kanssa. Eli kisoissa kun käy aikuisiakin niin otattavat kuvia ja sitten poseerauskuvat instaan.

Tytöllä on toki myös nettisivut, missä kerrotaan tytön lempitreenipaikat (ulkomailla) ja tytön sponsorit...

Tytön etukirjaimista on suunniteltu logo ja tällä logolla olevia lippiksiä on tehty myyntiin.

Ja toki jouluksi on teetetty ammattikuvaajan ja mainostoimiston kanssa joulutervehdyksiä "urheilija Essi Tuomelasta". Niissä luetellaan tämän 8-vuotiaiden sarjassa saavutetut voitot.

Kuullostaako tämä kenenkään muun mielestä vastenmieliseltä? En yleensä piittaa muiden asioista, mutta tämä tapaus jollain lailla järkyttää. Tuntuu, että vanhemmat vaan kauppaavat lastaan ja pitävät tätä parikymppisenä, jolle pitää rakentaa imagoa. Tyttö on 8-vuotias! Tuon ikäiset saattavat lopettaa harrastuksen ja aloittaa uuden koska tahansa.

Minkähän logiikan kautta vanhemmat ovat päätyneet tällä tavalla rakentamaan julkisuuskuvaa lapsestaan? Vastenmielistä.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi sanoisin, että nykyään aika moni tenava on tubettaja ja heille sometus on aivan erilaista kuin meille vanhemmille. Se on luonteva osa elämää, eikä mikään "hui kauhee julkisuutta" -juttu. Nyt jo osaan työpaikoista pitää hakea videoimalla itsensä, ja jos sellaista ei koskaan tee niin vähän tulee olemaan vaikeaa vanhempana.

Vierailija
62/64 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis puhutaanko me tuon Annin videoista? Ei ne nyt niin kamalia ole, tarmokas 8-vuotias tenava esiintyy ja tottakai nuo on etukäteen suunniteltuja. Ei ne aikuistenkaan videonpätkät synny yhdellä otolla :D Mun mielestä sellainen vähän takelteleva, ei-ammattilaisen video antaa paljon luontevamman ja aidomman kuvan kuin "liian täydellinen".

Mun mielestä ei puhuta niinkään noista videoista, jotka on vaan osa koko hommaa vaan lähinnä siitä, että mikä ajaa vanhemmat tuotteistamaan 8-vuotiaan lapsensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäksi sanoisin, että nykyään aika moni tenava on tubettaja ja heille sometus on aivan erilaista kuin meille vanhemmille. Se on luonteva osa elämää, eikä mikään "hui kauhee julkisuutta" -juttu. Nyt jo osaan työpaikoista pitää hakea videoimalla itsensä, ja jos sellaista ei koskaan tee niin vähän tulee olemaan vaikeaa vanhempana.

Joo, oon samaa mieltä, mutta tuo kaikki muu hypetys lapsen ympärillä menee yli. Vanhemmat tuuppaavat lapsen yhteiskuvaan kaikkien mahdollisten julkkisten kanssa, tekevät lippiksiä lapsen "logolla" jne. (Ei taida monella 8-vuotiaalla olla omaa logoa....)

Vierailija
64/64 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nää nykyiset eri lajien huiput, onko niitä tuupattu julkisuuteen ja uralle jo pienestä pitäen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan