Kohdunvuokraus - pitäisikö laillistaa Suomessa?
Suomessa sijaissynnytystä ei ollut kielletty ennen kuin vuonna 2007 säädettiin hedelmöityshoitolaki[3]. Muun muassa Väestöliitto järjesti sijaissynnytyksiä[2] ja maassa on parikymmentä sijaissynnytyksellä alkunsa saanutta lasta.[3] Hedelmöityshoitolaissa asia muotoillaan niin että "hoitoja ei saa antaa jos on syytä olettaa että lapsi on aikomus antaa ottolapseksi." Toisaalta vihitty henkilö ei voi hakeutua hoitoihin muun kuin kumppaninsa kanssa. Vuonna 2011 oikeusministeriössä on alettu suunnitella sijaissynnytyksen rajoitettua laillistamista.[3][4] Monet suomalaiset käyttävät yhdysvaltalaisten, venäläisten tai intialaisten klinikoiden palveluita sijaissynnytyksiin.[4] Lähde: Wikipedia.
Pitäisikö meidän ottaa mallia esim. USA:sta, jossa kohdunvuokraus on laillista, auttaaksemme lapsettomia? Olisitko itse valmis sijaissynnyttäjäksi, miksi tai miksi ei? Vai tulisiko sijaissynnyttämisen laillistamisesta liikaa ongelmia?
Kommentit (16)
korkaus äskeseen.. siis orpolapsiin, ei oro...
Ehkä voisi sallia, mutta kohdunvuokraaja ei saisi missään tapauksessa olla ensisynnyttäjä, koska emotionaalisesti vauvasta luopuminen voisi olla erittäin vaikeaa tällaisissa tapauksissa.
Kun itse olin aikoinaan työttömänä, niin mietin, että antamalla kohtuni lapsettoman parin käyttöön olisin voinut solmia heidän kanssaan vuoden työsopimuksen todella hyvällä kuukausipalkalla. Minulle olisi karttunut eläke ja olisin päässyt taas ansiosidonnaisen piiriin. Minulla raskaudet ovat sujuneet hyvin ja voin kaikinpuolin hyvin raskausaikoina.
Pitäisi. Hoitajana olen nähnyt naisia joilta on synnynnäisen vian vuoksi puuttunut kohtu kokonaan tai se on pahoin epömuodostunut vaikka munasarjat onkin. Sijaissynnytys olisi heille hyvä vaihtoehto.
No siis just oli se keskustelu jossa mietittiin millä tavoin voi tienata jos tuet lopettaisiin täysin. Tämä olisi hyvä tapa saada voita leivälle.
Ei pitäisi sallia. Luonnotonta mielestäni.
Ja nyt satelee alapeukkuja.
Vierailija kirjoitti:
No siis just oli se keskustelu jossa mietittiin millä tavoin voi tienata jos tuet lopettaisiin täysin. Tämä olisi hyvä tapa saada voita leivälle.
Mitäs jos se kohdun vuokrannut pari menettää työnsä eikä pystykään maksamaan sovittua summaa? Mitä sille vauvalle tapahtuu? Yhdeksän kuukauden aikana ehtii tapahtua vaikka mitä.
Kyllä saa yksityisesti järkätä kohdunvuokrauksen.
Mielestäni ei. Ensinnäkin mielestäni tällaista asiaa ei saa pystyä ostamaan. Se on sekä periaatteellisesti että konkreettisesti väärin. Jotain kertonee se, että valtaosa kaupallisista kohdunvuokrauksista tapahtuu suuren elintasokuilun yli.
Altruistinen sijaissynnytys voisi oll hyväksyttävissä, mutta henkilökohtaisesti en pidä sitäkään hyvänä asiana.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei. Ensinnäkin mielestäni tällaista asiaa ei saa pystyä ostamaan. Se on sekä periaatteellisesti että konkreettisesti väärin. Jotain kertonee se, että valtaosa kaupallisista kohdunvuokrauksista tapahtuu suuren elintasokuilun yli.
Altruistinen sijaissynnytys voisi oll hyväksyttävissä, mutta henkilökohtaisesti en pidä sitäkään hyvänä asiana.
...piti jatkaa että toiseksi en hyväksy sitä, että tarkoituksella tuodaan maailmaan vauvoja, jotka erotetaan vastasyntyneinä biologisesta äidistään. Mielestäni vauva pitäisi erottaa äidistään vain jos se on vauvan turvallisuuden kannalta välttämätöntä. Tunnen sympatiaa lapsettomia kohtaan mutta vielä enemmän lapsia ja köyhiä naisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Altruistinen sijaissynnytys voisi oll hyväksyttävissä, mutta henkilökohtaisesti en pidä sitäkään hyvänä asiana....piti jatkaa että toiseksi en hyväksy sitä, että tarkoituksella tuodaan maailmaan vauvoja, jotka erotetaan vastasyntyneinä biologisesta äidistään. Mielestäni vauva pitäisi erottaa äidistään vain jos se on vauvan turvallisuuden kannalta välttämätöntä. Tunnen sympatiaa lapsettomia kohtaan mutta vielä enemmän lapsia ja köyhiä naisia kohtaan.
Kuka on biologinen äiti, jos käytetään vuokrattua kohtua omille alkioille?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voisi sallia, mutta kohdunvuokraaja ei saisi missään tapauksessa olla ensisynnyttäjä, koska emotionaalisesti vauvasta luopuminen voisi olla erittäin vaikeaa tällaisissa tapauksissa.
Olisi se muissakin tapauksissa eli EI.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa yksityisesti järkätä kohdunvuokrauksen.
Nykylain mukaan ei saa. Eli käytännössä ei ole mitään takeita, että vuokrauksen tuloksena syntynyt lapsi saataisiin vuokraajien adoptoimaksi virallisesti.
Kyllä pitäisi, jotain sääntöjä voisi toki olla.
Itse en voi lapsia saada, ja siskoni haluaisi auttaa, ja jos kohdunvuokraus olisi sallittua niin hän haluaisi toimia sijaissynnyttäjäni. Hänellä on oma lapsiluku täynnä ja raskaudet menneet aina hyvin.
Adoptoinnista on tehty hyvin haastavaa ja hidasta (lähes mahdotonta) nykypäivänä, joten sijaissynnytys olisi hyvä vaihtoehto.
No näillä näkymin jään itse lapsettomaksi, ja painan töitä 24/7 niin ei tarvitse surra lapsettomuuttani.
Mielestäni pitäisi, koska ei ole valtion asia päättää, mitä ihmiset saavat tehdä omalla kehollaan ja millaisia sopimuksia he solmivat keskenään, kunhan ketään ei vahingoiteta.
Ei.
Maailma hukkuu jo luomusti syntyviin ihmisiin, orolapsiin joita voisi adoptoida. kaikki tällaset frankensteinin keinot pitäs työntää takasin sinne kiven alle mistä joku ne kaivoi. Niille ei mitään tarvetta ole.