Miten konkurssi käytännössä tapahtuu?
Jos esim Mirkun Ompelimo Oy menee konkurssiin, mitä tapahtuu? Joku tyyppi tulee ovesta sisään, näyttää jotain virallista paperia, Mirkku ojentaa ompelimon avaimen ja lähtee kotiin itkien. Vai Mirkku saa kutsun oikeuteen tai poliisiasemalle? Tai saa kirjeen postissa, jossa lukee ohjeet?
Kommentit (5)
Mirkun ompelimo on toiminimi ei oy ja se lopettaa, kun asiakkailla ei ole enää varaa korjauttaa verhoiluitaan, koska hallitus leikkaa ostovoimaa.
Silloin Mirkku vaan sanoo vitthut mä en jaksa tätä pashaa enää. Jään vaikka työttömäksi. Sille ei jää velkaa eikä voittoja joten ilmoitus riittää. Sitten kela ihmettelee kolme kuukautta, ennekuin maksaa penniäkään Mirkulle. Mirkk päättä ei vthuututu ikinä enää mene töihin.
Riippuu siitä kuka sen firman hakee konkurssiin.
Omistaja voi itse ilmoittaa lopettavansa toiminnan tai hakeutuvansa konkurssiin. Sitten vaan myydään kaikki yrityksen omaisuus ja maksetaan velkojille mitä pystytään. Tehdään lopulliset kirjanpidot ja muut asianmukaisesti ja toiminta loppuu siihen.
Jos yritys on pahasti veloissa, eikä pysty hoitamaan velvoitteitaan niin sitten velkojat voi hakea yrityksen konkurssiin. Silloin voidaan asettaa joku hoitamaan asiaa jos yrittäjä itse ei ole kykenevä hoitamaan asioitaan. Tälläin se tosiaan joku tulee paperin kanssa ovesta sisään ja haluaa avaimet.
Käräjäoikeus käsittelee konkurssiasiat ja määrää pesänhoitajan huolehtimaan konkurssipesästä.
Up?