Työttömän aktiivimalli ja työttömyysturvan leikkaus
Leikataanko nyt aktiivimallin tultua myös peruspäivärahan lapsikorotuksestakin vai vaan ns perusosasta? Muistan kuulleeni aikaisemmin, ettei koske lapsikorotusta.
Kommentit (20)
Teille kaikille. LAKI ei ole vielä voimassa. Tulee myös toinen äänestys. Seuratkaa asioita.
Tarkemmin sanoen, tulee toinen käsittely.
Oli niin tai näin niin omalla kohdallani tällainen aiheuttaa vain deaktivoitumista -.-
Ohitse aiheen, mutta aiemmin, kun puolison tulot vaikuttivat työmarkkinatukeen/työttömyyspäivärahaan ja jossain vaiheessa tämä poistui, niin muistaako kukaan, että miksi? Saiko Suomi Eu:lta jonkin huomautuksen tms.?
Juttelin muutama kuukausi sitten yhden te-toimiston virkailijan kanssa, ja hän ainakin toivoi, että tämä aktiivimalli ei tulisi voimaan. Ensi vuosi voi olla aika kaoottinen te-toimistoissa.
Tiedän kyllä, että tulee toinen käsittely, mutta todennäköisyys sille että ko laki tulee on suurempi kuin se että ei tulisi. Niin tai näin, on vain kivempi tietää mihin varautua, jos ei töitä ennen kevättä tule saamaan.
Ap
En ymmärrä miksi toinen käsittely muuttaisi tulosta. Hallituksella on uho päällä, kun sille on naurettu.
Luulen myös, ettei tämä laki saa työttömiä sen enempää hakemaan töitä kuin ennenkään. Ne ketkä haluavat työllistyä ovat niitä töitä hakenaat aktiivisesti ennenkin ja ne keitä ei ole kiinnostanut tuskin kiinnostuvat tämän jälkeenkään töiden hakemisesta.
Omaa työllistymistä tämän lain mahdollinen voimaan tulo tulee heikentämään. Saan peruspäivärahaa, koska en tarpeeksi ajoissa liittynyt kassaan. Olen yhden lapsen vuokralla asuva äiti, ja viimeiset puoli vuotta työttömänä. Omistan auton, koska määräaikaiset vuokratyöpaikkani ovat olleet lähes 30 kilometrin päässä kotoa eikä näihin paikkoihin mene julkista liikennettä työnalkamis ajankohtana. Nyt olen ollut parin kuukauden aikana neljässä haastattelussa, kaikki julkisen liikenteen ulottumattomissa. Rahaa ei auton pitoon ole jos tästä vielä tuet tippuu, nytkin on ollut vähän niin ja näin ja joutunut perustarpeista karsimaan. Jos en omista autoa tuskin pääsisin lähes mihinkään työhaastatteluihin, tai ainakaan en saisi työpaikkaa johon en voisi kulkea. Työnhakuun ei tämä myöskään tule vaikuttamaan, koska nyt jo olen hakenut aktiivisesti töitä.
Toivon, että hallitus kaatuu keväällä, sote kaataa koko paskan.
Vierailija kirjoitti:
Ohitse aiheen, mutta aiemmin, kun puolison tulot vaikuttivat työmarkkinatukeen/työttömyyspäivärahaan ja jossain vaiheessa tämä poistui, niin muistaako kukaan, että miksi? Saiko Suomi Eu:lta jonkin huomautuksen tms.?
Ihmisiä pitää kohdella yksilöinä, elivätpä he sitten millaisessa suhteessa tahansa. Mikäli puolison tulot vaikuttavat, ihmiset eroavat etujen saamiseksi (vaikka todellisuudessa ovat yhdessä kuten ennen).
Esitys on tässä http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/1271139/makens-ink…
Minulle tämä ainakin vain luo entistä ahdistuneemman olon. Raha on ihan kamalan tiukilla jo nyt. Olen kahden lapsen äiti, korkeastikoulutettukin, mutta töitä ei vain mistään löydy. En ole nirsoillut työn suhteen, mutta ei korkeastikoulutettua näemmä kutsuta edes haastatteluun jos on jostain ihan muusta alasta kyse.
Miehen palkka on aika pieni, mutta työ on sentään vakityö, joten emme voi edes työn perässä nyt muuttaa. Mitä pienemmiksi tulot käy, sitä ahtaammalle meidät ajetaan. Ei ole varaa ostaa bensaa (julkinen liikenne ei täällä mahdollista juuri minkäänlaista työntekoa), ei maksaa hoitomaksuja jne. Lapsia on pakko roikottaa päiväkodissa minimitunneilla, koska sijaisuuksia satunnaisesti saan ja pitää olla valmis heti aloittamaan työt jos jostain jotain pidemmäksi aikaa saa.
Nyt jo iso osa voimavaroistani menee siihen, että kaikki etsitään tarjouksista, pyöräilen niiden perässä jottei lasten elämä kurjistuisi. Mieli on koko ajan alakuloinen ja olo lannistunut, häpeän työttömyyttäni ja en halua enää edes tuttuja tavata kun aina tulee puheeksi työt.
Luulen, että kohdallani tukien leikkaus vain aiheuttaa pikemminkin passivoitumista ja lamaantumista kuin auttaa motivoitumaan. Olen motivoitunut jo nyt, mutta taloutemme on hiuskarvan varassa ja elämä kuin hutera korttitalo. En kaipaisi nyt mitään ylimääräistä moukarointia elämään kun muutenkin eletään jaksamisen rajoilla :(
Vierailija kirjoitti:
Minulle tämä ainakin vain luo entistä ahdistuneemman olon. Raha on ihan kamalan tiukilla jo nyt. Olen kahden lapsen äiti, korkeastikoulutettukin, mutta töitä ei vain mistään löydy. En ole nirsoillut työn suhteen, mutta ei korkeastikoulutettua näemmä kutsuta edes haastatteluun jos on jostain ihan muusta alasta kyse.
Miehen palkka on aika pieni, mutta työ on sentään vakityö, joten emme voi edes työn perässä nyt muuttaa. Mitä pienemmiksi tulot käy, sitä ahtaammalle meidät ajetaan. Ei ole varaa ostaa bensaa (julkinen liikenne ei täällä mahdollista juuri minkäänlaista työntekoa), ei maksaa hoitomaksuja jne. Lapsia on pakko roikottaa päiväkodissa minimitunneilla, koska sijaisuuksia satunnaisesti saan ja pitää olla valmis heti aloittamaan työt jos jostain jotain pidemmäksi aikaa saa.
Nyt jo iso osa voimavaroistani menee siihen, että kaikki etsitään tarjouksista, pyöräilen niiden perässä jottei lasten elämä kurjistuisi. Mieli on koko ajan alakuloinen ja olo lannistunut, häpeän työttömyyttäni ja en halua enää edes tuttuja tavata kun aina tulee puheeksi työt.
Luulen, että kohdallani tukien leikkaus vain aiheuttaa pikemminkin passivoitumista ja lamaantumista kuin auttaa motivoitumaan. Olen motivoitunut jo nyt, mutta taloutemme on hiuskarvan varassa ja elämä kuin hutera korttitalo. En kaipaisi nyt mitään ylimääräistä moukarointia elämään kun muutenkin eletään jaksamisen rajoilla :(
Minkä alan koulutus ja missäpäin Suomea?
Voi teitä. Mitä jos miettisitte, kun tulevat uudet vaalit.
Tämä on niin järjetöntä. Työttömömän ei katsota olevan aktiivinen vaikka tämä hakisi kuinka uutterasti työpaikkoja, osallistuisi rekrytilaisuuksiin jne jos (ja kun) hän ei onnistu niitä vaadittavia tunteja työtä saamaan.
Ihmettelen vain missä te-toimiston (työ- ja elinkeinoministeriön myös ja etenkin) kun eihän työtön voi osallistua "muihin työllisyyttä lisääviin toimenpiteisiin" astumalla minkään puljun, edes työttömien pajan ovesta sisälle vaan te-toimiston ja kunnan pitää ne toimenpiteet hänelle hankkia ja osoittaa.
Ainoa jota rangaistaan on työtön.
Mistä näkee miten siinä ensimmäisessä käsittelyssä on äänestetty? Siis miten kukakin kansanedustaja on äänestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näkee miten siinä ensimmäisessä käsittelyssä on äänestetty? Siis miten kukakin kansanedustaja on äänestänyt.
Eduskunta.fi
MILLOIN se -30€/kk sitten alkaa lähteä?! Siis laki voimaan 1.1. ?ja eka tarkastelujakso 1.4. niin lähteekö toukokuussa tulevasta tuesta ekan kerran?! Koska työmarkkinatukihan tulee aina 1kk jäljessä tilille. Ja lähteekö aina joka kk tuo 30€ vai aina vielä jo siitä kerran leikatusta summasta vielä taas -30€?! Vai onko niin että heti tammikuussa otetaan -30€ tuesta, jos ei onnistu työllistymään? Tietääkö joku?! Lisää stressiä rahasta tiedossa rutkasti jeejee:(
No, nythän laki astuu voimaan 2018 alusta.
Itse olen ensimmäistä kertaa työttömänä 46 vuoden yhtäjaksoisen työssäolon jälkeen.
Ja kyllähän siinä käytännössä niin käy, että 4,65% leikkaus työttömyysturvaan tulee.
Olen kohta 62 vuotias, joten on turha luulla että pääsisin mihinkään työhön, edes lyhemmäksi aikaa.
Tiedän, koska olen hakenut sen verran monta kertaa. Tämän ikäinen ei myöskään pääse enää opiskelemaan mitään. Ei ainakaan täällä pikkupaikkakunnalla. Mutta eipä hätiä. Harrastusvehkeet on jo ostettu ajat sitten, eikä mitään muutakaan tarvitse ostaa. Leikkaan vain kulutuksestani semmoset 10 - 15% pois. En osta enää yhtään mitään ylimääräistä, en matkustele enkä mitään muutakaan. Eikä haittaa normaalielämistä yhtään mitenkään.
Ei vaikuta lapsikorotukseen.