Taaperoimetys
Olen imettänyt omia lapsiani 2-vuotiaiksi. Ilman sen suurempaa aatetta tai peritaatetta. Se on vain sopinut meille. Jollekin muulle perheelle sopii jokin muu.
Lähes aina imetyskeskusteluissa nostetaan esille lapsen luontainen vieroitusikä, mikä vaihtelee 4-8 vuoteen. Vedotaan luontoon.
Oletteko koskaan törmänneet eläinlajiin, joka imettäisi poikastaan niin pitkään kun _poikanen_ haluaa. Jos seuraa vaikka lammasta karitsojen kanssa, se potkii härskisti karitsee vaikka päähän jos se ei muuten usko, että nyt on maidot juotu. Koirat saattaa jopa purra poikastaan sen merkiksi, että imeminen on loppu. Eläinmaailmassa on itsestäänselvyys, että emo laittaa rajat imetyksen kestolle.
Minulle on aivan sama kuinka kauan jokainen lastaan imettää. Imetys on kaunista, luonnollista ja ihanaa. En vain koskaan ole ymmärtänyt tätä vetoamista luontoon. Luonnollista olisi vieroittaa lapsi jossain vaiheessa.
Kommentit (8)
juuri näin. Eräs tuttava imetti lapsiaan kouluun asti, ja heillä jokaisella on nyt todettu331 jokin mielenterveys ongelma. Eli epäilen että terve lapsi jopa itse haluaa vieroittua rinnasta jo aiemmin.
Ihmislapsen luontainen vieroitusikä on 2-7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmislapsen luontainen vieroitusikä on 2-7 vuotta.
No tuo nyt on maailman terveysjärjestön suositus, jossa otetaan huomioon kolmansien maiden olosuhteet. Sivistysmaissa hygieenistä terveellistä ravintoa on aina saatavilla joten taaperoimetys on ennen kaikkea äidin oma tahto. Äiti uskoo sen olevan hyväksi lapselle.
Sairasta se on, kun imetetään lasta joka osaa jo puhua ja kävellä ja syödä oikeata ruokaakin. Ainoastaan kehitysmaissa ymmärrän tuonikäisen imettämisen.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta se on, kun imetetään lasta joka osaa jo puhua ja kävellä ja syödä oikeata ruokaakin. Ainoastaan kehitysmaissa ymmärrän tuonikäisen imettämisen.
Ei siinä mitään sairasta ole. Typerää tuomita asioita siksi, että nykymaailmassa joku asia on epänormaalia. Kaipasin ennemmin tutkimustietoa hyödyistä ja haitoista, jotta voisin muodostaa mielipiteeni faktojen perusteella, enkä sen perusteella, että joku pitää sitä tyhmänä, koska vaihtoehtoja on.
Ja ei, en ole imettänyt itse lastani vuosia. Esikoinen on juuri vähentämässä ja on 1,5 ja uusi vauva on kohta tulossa. Ei minulla ole ehdotonta mielipidettä suuntaan tai toiseen juurikin puuttuvan faktatiedon takia.
Kaunista, luonnollista ja ihanaa? Rumaa se on ja ällöttävää. Pakkotoimitus. Vauva juo maitonsa ja sillä siisti. Jottei nälkään kuole. Ja kun se ei enää ole vauva, eli yksivuotiaana, lopetetaan imetys.
Taaperoimetys on kuvottavaa. Äidit aivan liian tohkeissaan äitiydestään. Vanhempainiltojen tulevat kauhut.
Ihan sama.