Miksi suomalaisissa kahviloissa on astianpalautus
Ihan on pensakuppilaakin tasokkaammissa paikoissa monissa wt-astianpalautus. Itsekö se pitää tehdä?
Kommentit (21)
En vie. Jätän pöytään. Ei kuullu mulle viedä kuppi takaisin jos maksoin sisällöstä 4.10€.
Joo, aina sanotaan että sitten kahvila nostaa hintoja jos ei vie. Nostakoon ja samalla voivat hankkia tarjoilijan joka tuo kahvit pöytään. Olisin tyytyväinen
Ei sillä ole pahemmin merkitystä muuta kuin pahimpina ruuhka-aikoina. Silloin jos puhtaita pöytiä löytyy muutenkin niin sisääntulevat asiakkaat voivat mennä niihin.
Tähän voisi kirjoittaa vastaukseksi kokonaisen esseen suomalaisesta kulttuurista, työstä, tuottavuudesta, luterilaisuudesta, yhteisvastuusta ja toisten palvelemisesta.
Suomi on hieno maa. Mutta mulla raja menee siinä, että en asioi ruokaravintolassa, jossa listalta tilattu annos pitää itse hakea keittiöstä summerin soidessa.
Rahan ahneet omistajat säästävät henkilökunta kuluissa, kun asiakkaat tekevät työnsä
Mä olen jaloillani äänestänyt, missä käyn.
En tee kuin omassa työpaikassa töitä.
Siitä ei ole pitkä matka siihen, että asiakas tiskaa astiansa ja pyyhki pöydän! Heh heh!
Vierailija kirjoitti:
Rahan ahneet omistajat säästävät henkilökunta kuluissa, kun asiakkaat tekevät työnsä
Mä olen jaloillani äänestänyt, missä käyn.
En tee kuin omassa työpaikassa töitä.
Mutta eiväthän ne kahvilat ole mitään hyväntekeväisyyslaitoksia, vaan firmojen tavoite yleensä on tehdä voittoa. Ja henkilökuntakulut taitavat olla yksi isoimmista menoeristä. Eli jos joka paikassa on henkilökuntaa niin, että kaikille on joku oma pikkuhomma, tuotteiden hinnat ovat sitten sitä tasoa, että sitten pillitetään niistä.
Mutta en ole kahvilassa töissä, joten ei kosketa henkilökohtaisesti minua. Itse vien astiat, jos on palautus, perseeni ei ole (vielä😂) niin levinnyt, että saisin slaagin parista ylimääräisestä askeleesta.
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei ole pitkä matka siihen, että asiakas tiskaa astiansa ja pyyhki pöydän! Heh heh!
No nykyäänhän on jo pakko pyyhkiä pöytä edellisen asiakkaan paskoista, jos mielii kahvitella puhtaassa pöydässä.
Ei sun ole pakko käydä sellaisessa kahvilassa, jossa astiat palautetaan itse. Kyse on jokaisen kuluttajan omasta valinnasta. Mutta jos päätät asioida sellaisessa liikkeessä, josta saat halvempaa kahvia, niin samalla edistät itsepalvelukulttuurin leviämistä. Jos haluat vaikuttaa omilla valinnoillasi tilanteeseen, niin tue yrittäjiä, jotka palkkaavat henkilökuntaa siivoamaan pöydät.
Nyt moni ottaa mielellään edullisemmat hinnat, mutta ei vastuuta valinnastaan.
Picnicissä oli oikein huomautuslappu kyhätty, että muistathan asiakas tehdä tarjoilijan työt. Olen nyt sitten tehnyt, eli kahvitellut himassa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän voisi kirjoittaa vastaukseksi kokonaisen esseen suomalaisesta kulttuurista, työstä, tuottavuudesta, luterilaisuudesta, yhteisvastuusta ja toisten palvelemisesta.
Suomi on hieno maa. Mutta mulla raja menee siinä, että en asioi ruokaravintolassa, jossa listalta tilattu annos pitää itse hakea keittiöstä summerin soidessa.
Hienoa, olet valistunut kuluttaja ja äänestät kukkarollasi palvelukulttuurin puolesta. Jos kaikki olisivat valmiita maksamaan palvelusta, niin meillä olisi enemmän töitä ihmisillä. Jotkut vaan haluavat maksaa vähemmän ja saada silti samat edut (tässä tapauksessa palvelut).
Jännää että samoilla kahviloilla on kuitenkin aikaa seisottaa sitä myyjää tyhjän panttina siellä tiskin takana.
Salitarjoilija tai apulainen, joissain paikoissa tiskari puuttuu monista nykyravintoloista. Se ei ole kauhean kallis erä menestyvälle kahvilalle, se on imagokysymys, eikä todellakaan nosta kahvikupin hintaa ellei ravintoloitsija niin halua.
Sitten ärsyttää se, että siivous aloitetaan tuntia tai kahta ennen sulkemista. Asiakkaiden ei tarvitse nähdä siivoamista vaikka viimeisinä hiljaisina tunteina tarjoilijalla/myyjällä olisikin aikaa siivota siivouskoneella.
Myöskään ruokakaupassa en haluaisi väistellä siivouskonetta.
T. Ravintoloitsija
Vierailija kirjoitti:
Jännää että samoilla kahviloilla on kuitenkin aikaa seisottaa sitä myyjää tyhjän panttina siellä tiskin takana.
Mutta vielä rasittavampi on se harjoittelija, joka käy puolityhjässä kahvilassa katsomassa puolityhjän kuppisi pohjaa, joko sen voisi napata pois.
Esimerkiksi suomalaisessa hampurilaisravintolassa siivouskone on tullut jurnuttamaan korvan juureen tunti ennen sulkemista. Ei siinä pysty syömään, saati viitsi astioita viedä.
Äänestäkää ihmiset jaloillanne ja jättäkää ne tarjottimet pöytään siellä burgerbaarissa! Ei ne hinnat siitä nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vielä rasittavampi on se harjoittelija, joka käy puolityhjässä kahvilassa katsomassa puolityhjän kuppisi pohjaa, joko sen voisi napata pois.
Enpä ole Suomessa törmännyt sellaiseen. Joo ärsyttää tietty sekin, jos joutuu hitaana syöjänä pitämään kiinni lautasestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole pahemmin merkitystä muuta kuin pahimpina ruuhka-aikoina. Silloin jos puhtaita pöytiä löytyy muutenkin niin sisääntulevat asiakkaat voivat mennä niihin.
Ei sillä ole merkitystä silloinkaan. Mikäli kahvila ei kerkeä roudata käytettyjä astioita edellisten asiakkaiden jäljiltä pois, niin ei siellä yleensä keretä pöytiäkään pyyhkimään uusille asiakkaille. Alimiehitys näin ollen. Ei muuta kuin lisää henkilökuntaa. Ja jos hinnat nousee, niin silloin on asiakkaan valinnan paikka. Hinnat ovat joka tapauksessa Suomessa korkeita, varsinkin isommissa kaupungeissa, joissa suurin osa kahviloista ja asiakkaista onkin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tässä on asia, mikä minulle Suomessa ei mahdu kaaliin. Miten - esim. Keski-Euroopassa sama tarjoilija voi ottaa tilauksen, viedä astiat, pyyhkäistä pöydät, valmistaa kahvin tai muun juoman tiskin takana, viedä pöytiin ja käydä myös laskuttamassa asiakkaat pöydissä? Onko syy tehottomuudessa, laiskuudessa vai missä? Työvoimakustannukset ei kelpaa syyksi.
t. ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tässä on asia, mikä minulle Suomessa ei mahdu kaaliin. Miten - esim. Keski-Euroopassa sama tarjoilija voi ottaa tilauksen, viedä astiat, pyyhkäistä pöydät, valmistaa kahvin tai muun juoman tiskin takana, viedä pöytiin ja käydä myös laskuttamassa asiakkaat pöydissä? Onko syy tehottomuudessa, laiskuudessa vai missä? Työvoimakustannukset ei kelpaa syyksi.
t. ulkosuomalainen
Syy on siinä, että suomalainen ravintolatyöntekijä on paskantärkeä laiskuri, joka ei tee mitään muuta kuin työsopimuksessa eritellyt tehtävät. Viilaa sitten luppoaikana rakennekynsiään tiskin takana tai roikkuu somessa.
Vierailija kirjoitti:
En palauta itse kuin pikaruokaloissa. Pakkoa ei ole, kyse on vain tavasta. Kahvila ei ole koti, ja siellä kahvin ja pullan hintaan kyllä katson kuuluvan myös sen, että astiat voi jättää pöytään.
Tämä!
En palauta itse kuin pikaruokaloissa. Pakkoa ei ole, kyse on vain tavasta. Kahvila ei ole koti, ja siellä kahvin ja pullan hintaan kyllä katson kuuluvan myös sen, että astiat voi jättää pöytään.