Mikä on mielestänne elämän syvin tarkoitus?
Kommentit (18)
Mielestäni sitä ei ole, joten ihan turha pohtia.
Moi, mitä ja mistä ostit kukkaa? Kiinnostaa, koska ostin tällaista semi-paskaa. :/
Ei elämällä ole mitään "tarkoitusta". Elämä vain on.
Rakkaus ja rakastaminen eli juuri se mitä mun ei ole mahdollista saada.
Ikävän karkoitus on elämän suurin tarkoitus. Muhevasta on ainakin huomattavasti apua siinä ikävän loitommalle potkimisessa.
Ei ole mitään tarkoitusta. Sattuman kauppaa että täällä eletään.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä mitä haluaa ja mistä tykkää, minimoiden samalla elämästä ne asiat, joista ei pidä. Ja tämä kaikki tietysti itseään ja muita satuttamatta.
Elämän tarkoitus on sama kuin universumin tarkoitus. Siitä päästään kysymykseen, miksi universumi on edes olemassa? Täytyy siis kysyä, oliko universumilla mahdollisuus olla olematta? Toisaalta, jos universumia ei olisi, ei olisi kysymystäkään. Ts. elämän tarkoitus on oleminen, koska nyt kävi näin.
Tätä minäkin pohdin päivittäin. En ole löytänyt vastausta. Siksi tuntuukin, että missään ei ole mitään tarkoitusta eikä merkitystä.
Evoluution kannalta suvun jatkaminen ja jälkeläisten hoito kunnes häipyvät omille teilleen.
Parantuneen elintason ja terveydenhoidon ansiosta ihmisillä on nykyään niin paljon elinvuosia, että on aikaa miettiä elämän tarkoitusta niinä tyhjinä vuosina jolloin ihmisellä ei ole enää mitään virkaa tällä pallolla :-)
Elämän tarkoitus on olla onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä.
Ellet sitä ole, muuta elämääsi tavalla joka johtaa suurempaan tyytyväisyyteen.
Tavarasta ja rahasta et sitä onnea kuitenkaan tule koskaan löytämään, joten niiden kerääminen on ajanhukkaa.
länsimaisessa yhteiskunnassa on se hyvä puoli, että täällä pystyy miettimään tämänkin kaltaista asiaa, eikä koko elämä mene taistelussa elämästä ja ravinnosta.
Toisaalta jossain toisessa tilanteessa, esim. sota tai jokin muu katastrofi, antaa ihmisille riittävästi tekemistä, ettei tällaisia asioita ole aikaa eikä tarvetta miettia.
Elämä tuntuu elämisen arvoiselta kun saa palasen leipää ja raitista vettä juotavaksi.
Googleta Maslowin tarvehierarkia :-)
Elämä itse. Kuulin lapsena tuon kysymyksen ensimmäistä kertaa ja luulin että se on joku kompa. Minulle se oli silloin aivan selvä juttu ja ihmettelin miten joku voi edes kysyä sitä. Sain kuitenkin vastaukseksi vain sellaista naureskelua ja hyminää, mitä nyt lapselle yleensä joka ei mistään ymmärrä.
Masennuin aikuisiällä ja pohdin tuota sitten kertaalleen tosissani, Myöhemmin katsoin jonkun Lenita Airiston haastattelun jossa kysyttiin mikä on elämässä olisiko ollut merkityksellisintä(?) ja Lenita 80v? sanoi 'elämä itse'.
Olen tullut lopputulokseen että elämän tarkoitus on elää. Ja että sekin on itseasiassa taito.
Säälin vanhempiasi. Toisaalta jos tuo on sukusi harrastus, ymmärrän paremmin miksi olet tuollainen preikä.
Suvun jatkaminen on kaikkien elollisten ainoa yhteinen piirre.