Muita huonekasvifaneja? Mitä hauskaa teiltä löytyy?
Meillä on paljon siemenistä kasvatettuja kasveja, mm. kattoon asti oleva avokadopuu ja pitaija- hedelmän siemenistä kasvaneita maailman rumimpia kaktuksia. Heräteostettu sitruunapuu on kukkinut ja tehnyt hedelmää tauotta nyt 2v.
Uusimpana innostuksen kohteena ovat orkideat, opettelen nyt hoitamaan kahta erityyppistä kasvia ja katson, miten viihtyvät.
Mehikasveja on myös paljon, ne ovat jotenkin niin upean persoonallisia kasveja. Viimeisin hankinta on pääsiäiskaktuksen tyyppinen lehtikaktus joka asuu isossa valkoisessa viinilasissa.
Isot viherkasvit ovat minusta ihanan näköisiä ja ilmeisesti "sisustuselementti" koska vieraatkin aina ensin huomaavat kasvit, erityisesti tuon avokadopuun jonka alla on lukunojatuoli. Mutta ennenkaikkea on kivaa seurata kasvua ja kokeilla kaikkea kivaa.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö avokadoja?
Ei vielä ole edes kukkinut vaikka on melkein 10v. Tosin joudun latvomaan aika rankalla kädellä joka vuosi kun haluaa välttämättä kasvaa katon spottilamppuihin kiinni.
Olisi kyllä kiva poimia omia avokadoja... sitruunapuun pikkusitruunat ovat ihania ja nättejä viipaloituna teessä ja kalan päällä :)
Minulla on pullojukka ja kliivia, jonka ostin pienenä kirppkseltä. Nyt se on aika iso ja kukkinutkin muutaman kerran. Sitten on kolmaskin kasvi jota en tunne nimeltä.
Miten avokadopuu pysyy hengissä talven yli? Mun avokadot kuolee aina ennen joulua.
Miten saat kliivian kukkimaan? Meillä ei kuki,kasvattaa vaan sivuversoja. Santpauliatkaan eivät kuki ostamisen jälkeen uudelleen.
Mä olen hurahtanut kultaköynnöksiin. Ensimmäiseni sain joskus 80-luvun puolivälissä kun sain oman huoneen. Se sama on hengissä edelleen ja siitä on otettu pistokkaita. Sen lisäksi mulla on kaupasta ostettuja kultaköynnöksiäkin, kun olivat eri värisillä lehdillä kuin tuo vanhukseni.
Näiden lisäksi mulla on myös "varastettuja". Eli jos jossain näen jonkun kivan kasvin, josta haluan pistokkaan eikä ole ketään keltä kysyä, niin siitä vaan jostain naps ja laukkuun, kotona kiireesti veteen juurtumaan. Näin olen hankkinut itselleni juoruja, rönsyliljoja ja yhden jännän kasvin, jonka nimeä en tiedä.
Sitten on vielä rahapuu, bonsai fiikus, mehikasveja ja kaksi anopinkieltä joista toinen on myös yli 20 vuotta vanha.
Haluaisin laajentaa vielä, mutta kun ei ole oikein sijoituspaikkoja. Meillä on yksi ikkuna etelään, ei yhtään itään, yksi länteen (mutta huoneessa, jossa ei oikeastaan koskaan ole ketään) ja kaikki loput ikkunat pohjoiseen. Lisäksi taloudessa asustaa kissoja, joista ainakin yksi on haka parturoimaan kaikki kukkani, se on syönyt jopa kaktuksen.
Tässä nää mitkä olen saanut pysymään hengissä. Tapettuja ja toivottomia yrityksiä huushollissani ovat olleet st.pauliat, orkideat ja mustanmerenruusut, eli käytännössä kaikki kukkivat.
Lihansyöjäkasveja olen vilkuillut sillä silmällä, että josko sellaista vois kokeilla.
No asunto haisee jamaicalle 5 kilometriä vastatuuleenkin niin eiköhän tuo ole aika varmaa mitä sieltä löytyy?
Plees ei saa kertoa poliiseille.
Vierailija kirjoitti:
Miten avokadopuu pysyy hengissä talven yli? Mun avokadot kuolee aina ennen joulua.
Meillä oli alunperin 5 itänyttä siementä, niistä 4 jäi henkiin ja yksi kuoli noin parivuotiaana. Jäljellejääneissä on nyt kahden peukalon paksuinen runko.
Avokado ilmeisesti tykkää isosta ruukusta ja kesälomasta pihalla. Ehkä istutusaika oli teillä väärä, syksyllä useimmat kasvit menevät lepotilaan tai kuolevat, ja jos juuri silloin pitäisi panostaa juurien kehittymiseen voi lopputulos olla hautausmaa joulun alla.
Kokeile uudestaan keväällä. Meidän puu on pontevasti lehdessä läpi vuoden, mutta kasvu on hurjimmillaan noin toukokuussa jolloin puu kasvattaa sormenpaksuisia oksia joka suuntaan sentti päivässä- vauhtia.
ap
Vierailija
</p>
<p>Näiden lisäksi mulla on myös "varastettuja".
</p>
<p>Lihansyöjäkasveja olen vilkuillut sillä silmällä, että josko sellaista vois kokeilla.[/quote kirjoitti:Varastetut pistokkaat ovat parhaita, Mummi aina sanoi ettei pistokkaista saa kiittää koska muuten ne eivät lähde kasvamaan. :)
IKEAssa on mielettömän hyviä lihansyöjäkasveja, meillä oli venus fly trap yhden kesän ja se oli todella hauska. Tosin se ensimmäiseksi päätti syödä valtavan surviaissääksen joka oli ehkä hiukan liikaa... mutta oli hauska kosketella hampaita ja vältellä leukoja. Haluaisin kovasti oppia pitämään ne hengissä kotona, mutta ehkä vaatimukset ovat vähän liian kovat. Mehikasvit ovat helpompia ja yhtä persoonallisia :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Miten saat kliivian kukkimaan? Meillä ei kuki,kasvattaa vaan sivuversoja. Santpauliatkaan eivät kuki ostamisen jälkeen uudelleen.
Ruukku ei saa olla liian iso. En kääntele kasvia, siitä kliivia ei kuulemma tykkää. Muuten vain annan olla, kastelen kerran viikossa noin, ehkä pidempikin väli. Paras antaa mullan kuivua kokonaan ja sitten kastelu. Kliivia on ihan ikkunan vieressä eli saa valoa aika paljon.
Mulla on kanssa avokado. Sen lisäksi aloe vera ja sen miljoona lasta ja hamppukasvi (täällä laillinen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruukku ei saa olla liian iso. En kääntele kasvia, siitä kliivia ei kuulemma tykkää. Muuten vain annan olla, kastelen kerran viikossa noin, ehkä pidempikin väli. Paras antaa mullan kuivua kokonaan ja sitten kastelu. Kliivia on ihan ikkunan vieressä eli saa valoa aika paljon.
Kliivia saattaa tosiaan olla näitä ahtaan paikan kasveja, eli kukkii vain kun juurilla on todella tiukkaa. Jos on tilaa, kasvattaa lehtiä ja sivuversoja kukkimisen sijaan.
Kukkiva kliivia on kyllä upea näky :)
Onko kukaan saanut orkideoita kukkimaan uudelleen tai ylipäätään kasvamaan hyvin? Minkätyyppisiä orkideoita?
Miten olet hoitanut sitruunaa? Miten korkea se on? Ja miten vanha?
Minulla on nyt kolme noin vuoden ikäistä luomusitruunan siemenestä kasvatettuka kasveja. Ovat noin puoli metriä pitkiä.
En ole niitä leikellyt. Kasvilampun ostin, ja sumuttelen päivittäin vedellä.
Mäkin haluisin isoja, kattoon asti olevia puita sisälle..
Lähinnä varastettuja pistokaita ajalta jolloin viherkasveja vielä oli. Voisi viedä niitä takaisin paikkoihin, josta ne olen anastanut.
Tekeekö avokadoja?