Tehkää päivän hyvä teko ja auttakaa minua (tai oikeastaan ystävääni)
Ystäväni ei ole voinut viime aikoina psyykkisesti kovinkaan hyvin. Häntä on vaivannut (mielestäni) syvä masennus ja ahdistuneisuus elämän ongelmista/olosuhteista johtuen. Ympäristö on ollut hänelle liian vaativa ja raskas vaikka hän on parhaansa tehnyt eikä ole ketään tarkoituksella loukannut.
En tarvitse teiltä mitään analyyseja, mutta toivoisin, että olisi edes yksi henkilö, joka osaisi antaa minulle ohjeita tai neuvoja kuinka voisin parhaiten ystävääni auttaa kuitenkaan pahentamatta millään tavalla nykyistä tilannetta. Olen tähän mennessä auttanut kuuntelemalla ja keskustelemalla somen välityksellä, sillä kiireet ovat rajoittaneet oikeaa näkemistä ja tästä koen nyt myös itse huonoa omatuntoa. Olen myös auttanut käytännön ongelmissa yrittämällä ratkaista niitä ajatusten sekä käytännön tasolla.
Lisäksi toivoisin, että jakaisit tähän keskusteluun lohduttavia/rohkaisevia lauluja/musiikkia, jotka mahdollisesti viestisivät kuuntelijalle ajatusta siitä, että hänestä välitetään ja kaikki varmasti kääntyy parhain päin.
Kiitos jo etukäteen, jos jaksat vastata edes jotain tähän keskusteluun :)
Kommentit (15)
Eikö kukaan muu aio vastata ja auttaa? Ei kukaan minuakaan auta ikinä :(
PS. Siis kyllä kuuntelen musiikkia, mutta en osaa sanoa niistä mitään.
Olet siis ko. henkilö itse koska kukaan ei jaksa linkittää toisten linkkejä toiselle, etenkään jos on kiire.
Hullu-gagara kirjoitti:
En kuuntele musiikkia niin en osaa sanoa, mutta hyvä että kuuntelet ja yrität auttaa. Älä anna tuon mennä liian pitkälle ja toivottavasti tänne tulee joku joka oikeasti osaa auttaa. Halusin vain kirjoittaa, koska kukaan muu ei ja se tuntuu inhottavalta kun kukaan ei vastaa vakavissa tilanteissa. Tsemppiä!!!
Kiitos vastauksesta, vaikkei siitä konkreettista apua vaikuttanutkaan ensisilmäyksellä olevan, niin tajusin että olihan siinä sittenkin. Se rohkaisi minun omaa mieltäni ja sitä kautta jaksamistani, jonka vuoksi minulla on itselläni ehkä enemmän henkisiä voimavaroja auttaa tätä apua tarvitsevaa ystävääni :)
Olen häntä myös kehoittanut hakeutumaan hoidon piiriin, jotta saisi terveytensä kannalta oikeanlaista apua. Nyt kaivataan juuri sinun kaltaistesi rohkaisevien ihmisten viestejä :)
t. ap
Vastaavassa tapauksessa aloin viedä kaverin lähes päivittäin metsälenkeille. Siellä puhuttiin, itkettiin ja naurettiinkin, välillä käveltiin puhumattomina. Tuki, metsä ja liikunta pelasti kuulemma ystävän.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavassa tapauksessa aloin viedä kaverin lähes päivittäin metsälenkeille. Siellä puhuttiin, itkettiin ja naurettiinkin, välillä käveltiin puhumattomina. Tuki, metsä ja liikunta pelasti kuulemma ystävän.
Tämä kuulostaa todella hyvältä konkreettiselta neuvolta. Kiitos siitä :) Jotain tämän kaltaista olen ystäväni kanssa jo suunnitellutkin, mutta pelkään että olen nyt jo liian myöhässä asian suhteen, sillä eilen tapahtui muutos tilanteessa. Pelkään asioiden pahentuneen niin, etten tavoita ystävääni tai hänellä ei ole voimavaroja tällaiseen toimintaan. En tosin tiedä vielä varmasti, juuri koska en ole saanut yhteyttä ystävääni. Hänellä on kuitenkin poikaystävä kotona ja siksi en koe tarpeelliseksi mennä ovelle käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa todella hyvältä konkreettiselta neuvolta. Kiitos siitä :) Jotain tämän kaltaista olen ystäväni kanssa jo suunnitellutkin, mutta pelkään että olen nyt jo liian myöhässä asian suhteen, sillä eilen tapahtui muutos tilanteessa. Pelkään asioiden pahentuneen niin, etten tavoita ystävääni tai hänellä ei ole voimavaroja tällaiseen toimintaan. En tosin tiedä vielä varmasti, juuri koska en ole saanut yhteyttä ystävääni. Hänellä on kuitenkin poikaystävä kotona ja siksi en koe tarpeelliseksi mennä ovelle käymään.
Ja tämä oli ap siis.
Vierailija kirjoitti:
Enigma : Return to Innocence
Kiitos. Tämä oli juuri sitä mitä hain ja sen jo lähetinkin ystävälleni kuunneltuani kappaletta ainoastaan ensimmäisen minuutin ajan. Meni itselläkin joku roska silmään..
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä menisin halaan ystävää, tai ainakin kävisin ovella ellen sisälle pääsisi.
Itse kävin auttelemassa ystävääni kodinhoidossa hänen synkimpinä hetkinään kun tuntui ettei hän oikeen saanut aloitettua mitään.
Kun rutiinit taas olivat muistuneet ystäväni mieleen riitti, että menin kylään tai soitin niin ja totesin mistä kannattaa jatkaa niin ystäväni hitaasti mutta varmasti sai siistin kodin ja niin löytyi energiaa muuhunkin kuin kodin murehtimiseen.
Tuo yhteisillä kävelyillä käynti mitä nro 6 ehdotti on myös todella hyvä idea, se auttoi minua aikoinaan kun ei mennyt kovin vahvasti.
Olemalla läsnä ja oikeasti välittämällä, auttamalla edelleen arjen askareissa.
Tee ystävällesi juhla-ateria heti kun ehdit. Tarjoile kaikkea mistä ystäväsi pitää ja järjestä ohjelmaa mistä ystäväsi pitää esim. saunomista, hyvä leffa yms. Samalla voisit antaa ystävällesi lahjan esim. lahjakortin jonnekkin tai jos tiedät jonkun tavaran/elämyksen jota ystäväsi tahtoisi niin hommaa sellainen. Kerro samalla myös kuinka hänestä välität ja että toivot kaiken järjestyvän.
Maksaa kyllä jonkin verran mutta jos ei aikaa sinulla ole, niin ehkä tällaisesta ystävällesi tulisi olo että hänestä joku välittää.
Kiitos kaikille vastanneille! Niin paljon hyviä ehdotuksia ja neuvoja, etten tiedä, miten kiittäisin. En valitettavasti yksilöllisesti ehdi kaikkiin vastaamaan tai kiittämään. Mutta joka ikinen neuvo on mielestäni hyvä ja osaa en ole tajunnut edes ajatella, mutta ne todella piristäisivät ainakin omaa mieltäni :) Juhla-aterian voisin toteuttaa, ellei asuntoni olisi niin pieni, ettei minulla ole ruokapöytää. Sain nyt ystävääni yhteyden ja ehdotin yhteistä tekemistä tälle ja huomiselle päivälle. Tänään aiotaan ainakin lähteä yhdessä pyöriskelemään kaupungille :)
Kiitos teille kaikille vielä kerran. Edelleen saa antaa hyviä käytännön vinkkejä piristää alamaissa olevia läheisiä ja niitä kivoja biisejä. Akuutin hädän pelko on onneksi ohi :)
t. ap
En kuuntele musiikkia niin en osaa sanoa, mutta hyvä että kuuntelet ja yrität auttaa. Älä anna tuon mennä liian pitkälle ja toivottavasti tänne tulee joku joka oikeasti osaa auttaa. Halusin vain kirjoittaa, koska kukaan muu ei ja se tuntuu inhottavalta kun kukaan ei vastaa vakavissa tilanteissa. Tsemppiä!!!