Miltäköhän tuntuisi asua jossain oikein vanhalla hautausmaalla?
Minä haluaisin asua hautausmaalla? Tällaisena pimeänä yönä siellä olisi varmasti jännittävää kulkea tai maata hereillä teltassa ja olla makuupussissa makaamassa kun ulkona olisi valtavasti sinne haudattujen ihmisten henkiä kummittelemassa.
Kommentit (10)
Mun mummolani (mummu makaa uudemmalla hautausmaalla) lähistöllä on vanha 1800-luvun hautausmaa, jolla ei ole enää ristejä näkyvissä ja kiviäkin vain jokunen, ovat kaatuneet ja jääneet maakerrosten alle. Se poistui käytöstä jo 20-30-luvulla. Seurakunta ei hoida sitä, valitettavasti ja se on metsittynyt ja pusikoitunut. Koirani kieltäytyy sinne menemästä. Syy taitaa olla se, että hiljattain sieltä löytyi karhun paskat...
Vierailija kirjoitti:
Mun mummolani (mummu makaa uudemmalla hautausmaalla) lähistöllä on vanha 1800-luvun hautausmaa, jolla ei ole enää ristejä näkyvissä ja kiviäkin vain jokunen, ovat kaatuneet ja jääneet maakerrosten alle. Se poistui käytöstä jo 20-30-luvulla. Seurakunta ei hoida sitä, valitettavasti ja se on metsittynyt ja pusikoitunut. Koirani kieltäytyy sinne menemästä. Syy taitaa olla se, että hiljattain sieltä löytyi karhun paskat...
Missä tuommoinen hautausmaa sijaitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tuommoinen hautausmaa sijaitsee?
Täällä itä-rajalla
Minä kiertelen aina paikalliset hautausmaat matkoillani (ja Roomassa ja Pariisissa pitänyt koluta kryptatkin). Sopivan rauhallisia paikkoja. Päivisin suosituimmilla on muitakin turisteja, jotka yleensä osaavat käyttäytyä, yöllä hiljaista kuin hautuumaalla.
Kyllä, minä olen se, joka ei vanhoilla kotinurkillaan ehdi valoisaan aikaan tervehtimään niitä mullan alla odottelevia, joten valo siellä hautakivien välissä on peräisin taskulampustani.
Jos jossain kummittelee, niin ei ainakaan siunatulla maalla.
kukapa ei haluaisi.
minua karmii vain elävät ihmiset.
Aloittaja hyvä, mikään ei estä sinua lähtemästä pimeällä ja öiseen aikaan hautausmaalle. Teltan pystyttämistä sinne en suosittele, saattaa tulla jotain sanomista asiasta.
Mitä hautausmaalla asumiseen tulee, niin Hietaniemen hautuumaalla nämä itäeurooppalaiset vaeltajat keksivät, että siellähän on ilmaista juoksevaa vettä ja alkoivat käyttää aluetta yöpymiseen. Luultavasti vainajat pyörivät haudoissaan, mutta vähemmän niistä kuolleista on ollut häiriöksi.
Mä pidän itse hautausmaista kovasti. Eläimiä näkee aika paljon, kotipaikkakunnalla on jäniksiä, oravia ja kettuja, jäljet näkee talvella hangessa. Täällä itärajalla vähän muutakin voi olla.. Juu, tsekkaan hautausmaat ulkomaillakin, hautauskulttuurit vaihtelee. Monet uudemmat hautuumaat ovat aika kauniita, ja vanhemmilla hautuumailla tulee vähän surullinen mieli, kun näkee unohdetun haudan. Lapsena -70-luvulla tapasin viedä kukkia yhdelle haudalle, jossa oli neljä lasta haudattu. Kaikki lapset oli kuolleet 20-luvulla noin vuoden vanhoina. Tuli mietittyä, mikä lapset vei. 50-luvulla siihen haudattiin sitten lasten äiti, ja kivi oli silloin uusittu. Sillä kasvoi korkea ruoho, ja revin sitä aina pois. Sittemmin hauta on kadonnut, omaiset ei kai enää maksaneet hautamaksua. Niin kauan meidät muistetaan, kuin omaiset muistavat ja käyvät haudallamme, sitten me katoamme lopullisesti. Jää jälki vain kirkonkirjaan. (mihinkähän nykyään, tässä digitaalisessa maailmassa, osaako kukaan enää 100 vuoden päästä avata tiedostoa...)
Harrastan sukututkimusta ja siinä yhteydessä tulee mietittyä paljon hautauksia, kun niitä ihmisiä on kuollut välillä kuin kärpäsiä kulkutauteihin (rokottakaa lapsenne) Suomessa on paljonkin unohdettuja ja puoliunohdettuja hautausmaita, entisiä kuntia, jotka on kuntaliitoksilla liittyneet isompiin kuntiin ja seurakunta on siinä sivussa sitten kadonnut siihen uuteen. Ja jos paikan tai saaren nimi on Kalmo, voit olla ihan varma että siinä on ollut hautausmaa, joko pysyvä tai väliaikainen sijoituspaikka, ennen kirkon lattian alle hautaamista tai sen ympärille.
En koe että hautausmailla kummittelisi. Rauhallisia ne ovat, kuolleiden kyliä.
terv. mummolanssa omistaja Itä-rajalla
Asun ihan vanhan hautausmaan vieressä ja tästä meidänkin piha-alueelta on löytynyt kaivuiden yhteydessä vanhoja luita (ihmisen). On kaunista katsella pyhäinpäivänä ja jouluna jne. kun ihmiset ovat tuoneet kynttilöitä haudoille, se on pimeässä hienon näköistä.
Yöksi hautausmaa suljetaan, mutta tiedän kyllä kohdat muurissa josta sinne pääsee öisinkin. Tosin itse käyn siellä kävelyllä yleensä iltaisin.
hiljaiset naapurit olisi sentään...