Yliopistolla työskentelevä/työskennellyt! Paljonko saat palkkaa?
Kiinnostaa niin väitöskirjatutkijoiden, tutkijatohtoreiden kuin yliopistonlehtoreidenkin kokemukset.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Ne mitään palkkaa saa, ainakaan humanistipuolella. Ne on kaikki jollain pettuleipäapurahalla.
Jep, esimerkiksi Koneen Säätiön huomenna julkistamissa apurahoissa on ihan erikseen varattu pettuleipäosuus humanististen alojen tutkijoille.
"Fil. tohtori Mikko Virtanen, 28 000 € tieteelliseen työskentelyyn molekyylibiologian alalla
Fil. tohtori Pekka Nevalainen, 15 kg pettuleipää hengen pitimiksi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne mitään palkkaa saa, ainakaan humanistipuolella. Ne on kaikki jollain pettuleipäapurahalla.
Jep, esimerkiksi Koneen Säätiön huomenna julkistamissa apurahoissa on ihan erikseen varattu pettuleipäosuus humanististen alojen tutkijoille.
"Fil. tohtori Mikko Virtanen, 28 000 € tieteelliseen työskentelyyn molekyylibiologian alalla
Fil. tohtori Pekka Nevalainen, 15 kg pettuleipää hengen pitimiksi"
Koneen Säätiö jakaa tänä vuonna 15 miljoonaa euroa tieteelle ja taiteelle sekä 3000 kg pettuleipää humanisteille.
Ei ne paljasta koska haluavat ylläpitää kuvaa huonoista palkoista. Ne tietää ketkä tietää.
No mun palkka on tällä hetkellä 4950€/kk. Olen akatemiatutkija (noin teoriassa siis yliopistonlehtoritasoinen, mutta kilpaillumpi ulkopuolinen rahoitus).
Palkka on huono verrattuna siihen, mitä voisin saada yksityisellä puolella, mutta saan kuitenkin toteuttaa intohimoani.
Vierailija kirjoitti:
No mun palkka on tällä hetkellä 4950€/kk. Olen akatemiatutkija (noin teoriassa siis yliopistonlehtoritasoinen, mutta kilpaillumpi ulkopuolinen rahoitus).
Palkka on huono verrattuna siihen, mitä voisin saada yksityisellä puolella, mutta saan kuitenkin toteuttaa intohimoani.
Tämähän se. Palkat eivät suomalaiseen mediaaniin verrattuna ole huonoja, vaan ne ovat huonoja koulutukseen (ja mahdollisesti alaan, jos on kyse vaikka lääketieteestä tai tekniikasta) nähden.
Oma palkkani on noin 5100 eur / kk.
Yliopistonlehtori, tekniikan tohtori, työkokemusta yliopistolta opetus- ja tutkimustehtävistä yli 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistotutkija n. 4300 eur/kk
Ja tällaisia summia maksetaan ihmisille jostain muinaisen kirkkoslaavin tutkiskelusta. Ihmekö Suomi on tuhoontuomittu.
Suomi on kyllä tuhoon tuomittu kirkkoslaavista väitelleen henkilön* myötä, mutta eri tavalla kuin luulet.
* J. H-a
Tohtorikoulutettavan alkupalkka on n. 2300 €, tutkijatohtorin n. 3200 € ja yliopistolehtorilla 3500 - 4000 €, riippuen kokemuksesta.
https://yle.fi/uutiset/3-9328637
Parhaiten palkatut vakinaiset professorit ovat vuoden 2015 tilaston mukaan Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa, missä kokonaispalkan keskiarvo on 7 939 euroa/kk. Matalimmin ansaitsi Taideyliopiston ja Åbo Akademin professorit, keskiarvopalkka oli Turussa 6 685 euroa/kk.
Koko maan yliopistojen osalta professorien kokonaispalkan keskiarvo on 7 094 e/kk.
Olin työttömyyden aikana yliopistolla töissä, en muista millä nimikkeellä. Palkka oli pienempi kuin työttömyyskorvaus vaikka taulukot oli katsottu yläkanttiin, mutta jaksoin 3kk minkä verran määräaikaisuutta oli.