Bortsu, aussi, tsekki vai sheltti?
Joku em. roduista luultavasti kotiutuu meille joskus. Jos teillä on kokemusta rotujen edustajista, kertokaa niistä. Millaiselle ihmiselle sopii? Mitä pitää huomioida? Miten rodut eroaa toisistaan?
Koirakokemusta minulla on jo ja asioita olen selvitellyt muualtakin kuin täältä, älkää huoliko. Täältä voisi kuitenkin saada rehellisiä kokemuksia roduista. Kertokaa myös, jos joku samantyyppinen rotu tulee mieleen, mitä voisitte suositella.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Miksi sheltti on vertailussa mukana? Ei luonteeltaan lainkaan samanlainen.
Itselläni on aussie. Fiksu, mutta ovela koira. Tuntuu että perkele on yleinen nimitys lajitovereilla.. Vähemmän miellyttämisenhaluinen kuin BC. Työkoira. Ei pelkäksi lemmikiksi
Tsekinpaimenkoira oli miellyttävä tuttavuus. Otan sellaisen seuraavaksi.
Mitä haet koiralta? Helpompi kertoa sitten lisää.
Minun näkökulmasta sheltti parhaimmillaan todellakin on samanlainen kuin muut. Sanotaanko vaikka bortsuun verrattuna, että bortsu on aina -mpi. Sheltti on nopea, bortsu on nopeampi. Sheltti on fiksu, bortsu on fiksumpi. Sheltti on motivoitunut, bortsu on motivoituneempi. Bortsu on intensiivisempi, mutta sillä on paljon samoja ominaisuuksia kuin hyvällä sheltillä.
Haen harrastuskoiraa tokoon, rally-tokoon ja ehkä ainakin harrastelemaan huvikseen pk-lajeja. Tykkään myös juosta ja lenkkeillä pitkin metsikköjä. Haluan enemmän pehmeään taipuvan koiran, mutta en turhan herkkää.
AP
Sheltti <3 Älykäs, uskollinen, helposti oppiva. Paimenen luonne, kuten rotuun kuuluu. Sopivan kokoinen. Saa helposti aran väärällä käsittelyllä, muttei ole mikään itsestäänselvä luonteenpiirre.
Edelliseen jatkoa, pienestä koosta huolimatta jaksaa hyvin lenkkeillä. Omani kanssa tehtiin 15km lenkkejä yli 10-vuoden ajan, kunnes alkoi pikkuhiljaa vanhuus painaa. Eli 15-vuotiaaksi.
Mulla on sheltti. Todella monipuolinen harrastuskoira, ollaan kokeiltu kaikenlaista. Pienen kokonsa ansiosta helppo kuljettaa autossa/julkisilla ja antaa hoitoon. Aktiivinen, muttei tule hulluksi jos joutuu hetkeksi (esim. omistajat sairaana) pienemmille lenkeille/harrastuksille. Kannattaa valita reipas pentu ja sosiaalistaa huolellisesti. Sheltit ovat "huonossa maineessa" arkuutensa ja haukkuherkkyytensä takia - omani on todella utelias ja avoin eikä hauku koskaan sisällä. Ulkonakin harvoin. Tapaus- ja koulutuskohtaisia asioita.
Aussieista ja bortsuista on myös hyvä kuva - shelttiin verrattuna vaativat molemmat enemmän aktivointia, näin olen ymmärtänyt tuttujen koirista. Omia haluja harrastaa aktiivisesti kannattaa siis punnita näiden kohdalla.
Jatkan vielä edelliseen, oma shelttini on kyllä herkkä ja pehmeä luonteeltaan, mutta erittäin uskollinen ja luottavainen. Omistajan pyynnöstä tekee mitä vain kun luottamussuhde on kunnossa. t. 6
Lemmikin ottaminen on eläimen alistamista omaksi mielihyväksi. Älä tue eläinteollisuutta, ne on tuotettu, ja pakko jalostettu ostajien tarpeisiin.
Samaa ihmisten välillä kutsutaan orjuuttamiseksi, ja paikkoja missä elämää myytiin kutsuttiin aikanaan orja-marketiksi mutta jostain syystä eläimille sitä tehdään surutta, ja joka vuosi pakko jalostetaan(raiskataan) uusia erinäköisiä rotuja, koska yleensä ei haluta saman näköistä koiraa kuin naapurilla. Sekä näitä "vankiloita/raiskaus rakennuksia" kutsutaan kenneliksi, ja se onm täysin hyväksyttyä.
En ymmärrä ihmisiä jotka ottaa koiria muuhun kuin työ käyttöön. Ainoa asia minkä islamin sharia laista edes jotenkin voin ymmärtää. Siinä koirat ovat kiellettyjä ihmisen luomia "hirvityksiä", ja ne pitää tappaa. Siinä on jotain pointtia.
Itselläni on ollut sekä sheltti että bortsu. Näistä kahdesta sheltti oli se fiksumpi ja kovaluonteisempi. Bc on hieman "nössömpi", vaikkei sekään mikään herkkä tapaus ole. Molempien koulutettavuus erinomainen (kisakoiria molemmat). Sheltissä miinusta oikeastaan vain herkkähaukkuisuus. Bc on näistä kahdesta helpompi siinä mielessä, ettei se ole yhtä itsenäinen ja "minä itse" -luonne, mutta sheltin kanssa taas kaiken osuessa nappiin kisattiin SM-mitaleista :) Molemmissa roduissa on todella paljon hajontaa luonteiden suhteen ja koen olevani onnekas, että itselleni on sattunut molemmista priimapäätä. Etenkin sheltin luonne oli 10+, sosiaalinen muttei todellakaan nössö. Ei arkuuksia, työkoiramainen suhtautuminen treenaamiseen.
Itselleni ei tule aussieta siitä syystä, etten halua voimakkaasti vahtivaa koiraa. Omani eivät vahdi esim. autoa tai tavaroita (ihmisiltä) ja koen tämän itselleni sopivaksi. Suurin osa tuntemistani aussieista vahtii siis huomattavasti tarmokkammin kuin sheltit tai bortsut. Myös luonteissa on enemmän terävyyttä.
Tsekkejä tunnen ihan vain muutaman. Terveydessä on monella feelua luustopuolella. Luonteet tuntemillani ok (harrastuskoiria), mutta aroistakin olen kuullut varsin paljon.
Miksi sheltti on vertailussa mukana? Ei luonteeltaan lainkaan samanlainen.
Itselläni on aussie. Fiksu, mutta ovela koira. Tuntuu että perkele on yleinen nimitys lajitovereilla.. Vähemmän miellyttämisenhaluinen kuin BC. Työkoira. Ei pelkäksi lemmikiksi
Tsekinpaimenkoira oli miellyttävä tuttavuus. Otan sellaisen seuraavaksi.
Mitä haet koiralta? Helpompi kertoa sitten lisää.