Muita joita ei kiinnosta joulun vietto? Mua ei kiinnosta se stressi ja pakkosuorittaminen
Kyllästyin joulun viettoon jo lapsena. Ihan hullu siivoaminen, ja voi sitä stressin ja vanhempien hermojen menetyksen määrää. Piti olla jouluverhot, koristeita ympäri taloa, kuusi maaliskuuhun asti (oli oikeesti kerran, yleensä on vaan tammikuun loppuun asti), ja vaikka mitä. Ihan tolkuton stressi ja pelkkää pakkosuorittamista. Pakko olla yhtä hymyä ja syödä jotain ylikypsää kuivaa possua monta päivää. Mitään rentoa ja kivaa siinä ei ollut, kun monta viikkoa kova stressi etukäteen kaikesta ja se kaupoissa jouluruuhkassa juokseminen muun "lammaslauman" mukana.
Kiitos ei enää. Aikuisiällä yritin viettää vielä väkisin joulua muutaman kerran käymällä vanhempien luona kääntymässä, nyt en oo enää pariin vuoteen viettänyt ollenkaan ja paljon parempi näin. Olen kämpässäni ja katselen vaikka leffoja. Kaverin kanssa ajateltiin tänä jouluna katsella/kuunnella Youtubea ja tehdä pizzaa. Kutsutaan mahdollisesti muitakin samanhenkisiä tuttuja illanistujaisiin. Ei mitään jouluun liittyvää, vain rentoa illanviettoa. Onneksi löytyy muitakin joita ei joulun vietto kiinnosta. Kaveri lopetti joulun viettämisen jo vuonna -98, heti parikymppisenä.
Kommentit (16)
Älä nyt säikähdä, mutta olet keksinyt oman tapasi viettää joulua ilman stressiä. Hyvää joulua!
Meillä tehdään normaali viikkosiivous. Kuusi (teko) laitetaan jouluviikolla. Marraskuussa laittelen valoja. Sen kummempia koristeita meillä ei ole. Ihanaa syödä herkullista kinkkua ja jouluruokaa, jouluruoka on joulussa parasta. Laatikot ostetaan ihan saarioisilta tms. Toiseksi parasta on antaa lapsille lahjoja. Toisena joulupäivänä mekin kyllä monesti käydään esim pitsalla.
En ole koskaan kokenut mitään joulustressiä tms. Lapsena en tykännyt haudoilla käymisestä, nyt vanhemmiten se tuntuu mukavalta traditiolta.
Mua ärsyttää se teeskentely mitä jotkut harrastaa. Mennään halaamaan jotain vanhaa tuttua tai sukulaista että "iiiiihanaa joulua" ja muuten ei suunnilleen edes moikata. Jouluna sitten esitetään kaikkien kaveria.
Mulle tärkeintä joulussa on keskiyön messu vaikken ole mitenkään erityisen uskonnollinen edes. Sen seuraaminen on kuitenkin ollut jouluperinteitäni jo parikymmentä vuotta.
Pidän joulusta ja oikein odotan sitä. Mutta ei tule ressiä enkä pakkosuorita mitään.
Joululahjoja ostan fiiliksen mukaan jo marraskuusta lähtien ja käyn samalla vaikka kuoharilla jossain.
Kotona on aina siistiä niin ei tarvitse erikseen tehdä mitään suursiivousta.
Joulua vietämme kotona vain omalla porukalla. Mies hoitaa ruokaostokset. Nuoret koristelee kuusen ja minä koristelen muun kodin. Ruokaa teemme yhdessä.
Syödään ja juodaan nautinnolla. Kynttilät ja takkatuli tuo tunnelmaa. Katsotaan yhdessä laiskana jouluohjelmia tv:stä ja syödään karkkia ja suklaata. Saunotaan ja pelataan korttia tai lautapelejä. Minä luen kirjan tai kaksi. Vuoden parhaat päivät mitä kotona voi viettää.
Me lopetettiin -93. Olin 14. Äiti (se ainoa jouluihminen) oli joulun töissä, isän kanssa syötiin tölkkihernekeittoa (ei kokki), syötiin irtokarkkeja ja luettiin. Ehkä paras joulu ikinä. :) Oman perheeni kanssa vietettiin perinnejouluja, kunnes lapsi oli valmis lopettamaan, oisko tuo ollut 10? Nykyään tehdään mitä halutaan. Viime jouluna oltiin kahtena päivänä kiinalaisessa, sitä edellisenä olin kuskina. Hirveästi porukkaa jouluyönä baareissa.337
En ymmärrä miksi naiset stressaa joulua. Kenelle sitä pitää suorittaa? Saako siitä jotain pisteitä miten joulu on "laitettu" ja sitä pitää stressata? Miksette vaan ota rennosti?
Lapsena oli kiva viettää joulua, mutta aikuisena ei kiinnosta enää. Kamalaa pakkopullaa viettää joulua perheen kanssa arghh! Mutta kun en toisaalta kehtaa kieltäytyä.... Lähtisin varmasti jonnekin etelän lämpöön, jos olisin yksin.
Mitenkähän sitä onnistuisi väistämään koko roskan. Pelkään kyllä vähän, ettei se onnistu ennen kuin vanhemmat ovat haudassa. He ovat juuri näitä jouluhössöttäjiä. Viime vuonna sain väistettyä vetoamalla koronaan. Noh nyt kun on rokotukset yms niin kai siellä on pakko käydä. Kun tuli asia puheeksi ja ilmoitin heille, etten ole jouluihmisiä eikä joulu kiinnosta niin alkoi tenttaaminen "eikö silloin ollut kivoja jouluja kun olit pieni". Noh ei se siitä ole kiinni. Ei vain kiinnosta. Viime joulun pelasin tietokoneella. Jouluaattona kolmelta aamuyöstä nukkumaan. Äitini nyt on vähän yksinkertainen ihminen näin nätisti sanottuna. Järjestää joulut, pääsiäiset, vaput yms viimeisen päälle. Noh näitä muita ei ole tarvinnut aikuisiällä vietellä.
Mutta lapsena nämä olivat oikein 50-lukulaiseen tapaan tehty. Pari päivää siellä kestää vanhempien luona, sitten on kiire omaan kotiin.
Ei mitään ole pakko tehdä.Kaikki on vapaaehtoista.
Ei ole mitään hössötystä. Puhelin kiinni ja olen kotona rauhassa syöden ja viettäen Jeesuksen syntymäpäivää. Mitään koristeita, kuusta tai lahjoja ei ole. Tuo kaikki hössötys ja joulupukki on tehty siksi että te ihmiset unohtaisitte miksi Jeesuksen syntymäpäivää vietetään.
Joulun viettäminen on parasta mitä tiedän! Mutta stressi ja suorittaminen ei siihen meillä todellakaan kuulu.
Onneksi meillä ei ole ollut koskaan sellaista kyläilykulttuuria. Siellä jotkut suulaimmat vanhemmat ihmiset alkaisivat aikuisilta lapsilta tenttaamaan innokkaasti että ovatko naimisissa tai onko sulhasehdokasta. "Silloin kun minä olin nuori niin 25-vuotiaana oltiin jo naimisissa". Sitten pahoittavat mielensä ja melkein loukkaantuvat, jos joku on valinnut erilaisen elämänpolun.
Joulu on joukkopsykoosi, johon en halua mukaan. Olen joulut yleensä kotona kaksin mieheni kanssa, syömme sushia/kiinalaista/pizzaa ja katsomme leffoja.
Vielä vähän päälle parikymppisenä matkustin lapsuudenperheeni luokse joulun viettoon ulkomailtakin asti. Ihan hirveää matkustaa pyhinä. Kaikki muuttui sinä vuonna, kun pääsin polvileikkaukseen aatonaattona. Sain luvan kanssa maata omalla sohvalla pyhät ja kukaan ei kuollut eikä loukkaantunut.
En ymmärrä lahjoja. Jokainen ostakoot, mitä itse haluaa (lapset tästä poikkeus). Kaupan alan juhla tämä taitaa olla. Jos jokainen suomalainen saa yhden turhan lahjan, se tekee melkoisen jätevuoren. Inhoan krääsää ja joulukrääsää erityisesti. Mummolleni riittivät tunnelman luontiin pahvista leikatut karjalankäet ja tontut - mihin näitä valosarjoja, glittereitä, ki vespussin näköisiä tonttuja ja muovikuituisia joulupaitoja tarvitaan?
Jouluruokakaan ei ole mieleeni. Raskas, huonosti sulava kokonaisuus tunkkaisia makuja.
Voisin tilittää enemmänkin mutta pointti tuli kai selväksi. En tiedä, miksi olen tällainen. Perinteet kuuluvat mielestäni suurimmaksi osaksi historiaan. En osaa juhlia vappua, juhannusta, pääsiäistäkään. Muuten elämä on monipuolista ja jokainen päivä ilon aihe.
Ei ole mitään stressiä eikä pakkosuorittamista, vaan ihan rento joulu. Ei se nyt enää aikuisena enää ole niin suuri juttu, mutta odotan ja tykkään kuitenkin.
Joulua voi viettää myös rennosti. Sitten on tietysti paljon myös näitä jotka stressaavat siitä monta viikkoa ja rentoutumisesta ei ole puhettakaan. Jotkut ottavat sen liian vakavasti kun yritetään pyrkiä täydellisyyteen kiillottamalla jokainen kippo ja kuppi ja kämpässä ei saisi näkyä hiutalettakaan pölyä niin järkihän siinä menee. Tiedän mitä tarkoitat.