Uusi työkaveri kysyi, mikä on tyttönimeni. Miksi kysyi?
Vastasin spontaanisti todenmukaisesti.
Vasta jälkikäteen kotona ihmettelin kysymystä. Miksi joku melko tuntemattomalta ihmiseltä tuollaista kyselee?
On tehnyt sukututkimusta omasta suvustaan. Tämän on kertonut. Onko tarkoitus selvittää myös minun sukujuuriani?
Onko kenen tahansa mahdollista päästä näihin tietoihin? Ei minulla mitään salattavaa tietääkseni ole, mutta epämiellyttävä ajatus kuitenkin.
Kommentit (20)
Todennäköisin syy: hän haluaa tietää, oletko jonkun hänen tuttavansa lapsi / sisar / serkku. Esimerkiksi hänellä on ollut tuttava, joka on saanut lapsen, joka on suunnilleen samaa ikäluokkaa kuin sinä ja jolla on sama etunimi. Tai sitten olet hyvin samannäköinen kuin joku hänen tuttavansa ja hän miettii, oletko sukua tälle.
Jos kysymys on sukututkimusta harrastavasta henkilöstä, kysymys voi olla myös yleisestä mielenkiinnosta siihen, mihin sukuun sinä mahdollisesti kuulut. Tuskin hän lähtee taustojasi penkomaan.
Sukututkimusta tekevä ihminen hahmottaa maailmaa sukujen kautta, siksi häntä kiinnosti sukunimesi, jos se vaikka olisi jollain tavalla yhteydessä hänen omaan sukuunsa.
Ja kyllä, sukututkimusta voi tehdä mistä suvusta tahansa. Kirkonkirjat ovat julkista tietoa. Mutta ihan turhaan nyt ahdistut, se vaan kysy sun tyttönimeä. Ei muuta.
Normaalia smalltalkkia ja uteliaisuus tietenkin mukana. En sinuna miettisi enempää.
Mun työkaveri myös kysyi että olenko tyttönimelläni vai miehen ja kun sanoin olevani tyttönimelläni, heti yhdisti tietyn aikanaan kohutun ihmisen tähän ja kysyi olenko sukua. Olin osannut odottaa kysymystä, vaikka sukua en onneksi ollut.
Varsinkin pienillä paikkakunnilla ihan relevantti utelu, pienimuotoinen sukujuurien selvittely kuuluu asiaan. Varsinkin, kun sattuu olemaan sukututkimuksen harrastaja, niin hänellä on tietenkin kiinnostusta sukuihin. Olisithan voinut olla vaikka hänen sukulaisensa.
Sukututkimusta tehdään ihan julkisista aineistoista. Mutta voin vakuuttaa, että työkaveriasi tuskin kiinnostaa tehdä sinulle sukuselvitystä, koska se on todella aikaa vievää puuhaa... Ja sitäpaitsi tietoa tarvitaan vähän enemmän kuin sinun alkuperäinen sukuninmesi.
Jos sun nykynimi on sellainen (esim. joku Korhonen) että ihmetteli minkä nimen olet hylännyt sen tieltä.
Okei,
En mitenkään ahdistunut, kuten joku jo esitti. Ahdistus lienee jokin muotijuttu, kun se tungetaan joka väliin bussimatkustamisesta lähtien :D
Ihmetytti vain, koska itse en kysyisi ilman jotain ihan erityistä intressiä kenekään tyttönimeä.
Kysyn maanantaina, että miksi kysyi. Siinähän selviää. Työn kiireessä en ehtinyt ajatella koko asiaa. Tuli nyt vain mieleen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin pienillä paikkakunnilla ihan relevantti utelu, pienimuotoinen sukujuurien selvittely kuuluu asiaan. Varsinkin, kun sattuu olemaan sukututkimuksen harrastaja, niin hänellä on tietenkin kiinnostusta sukuihin. Olisithan voinut olla vaikka hänen sukulaisensa.
Sukututkimusta tehdään ihan julkisista aineistoista. Mutta voin vakuuttaa, että työkaveriasi tuskin kiinnostaa tehdä sinulle sukuselvitystä, koska se on todella aikaa vievää puuhaa... Ja sitäpaitsi tietoa tarvitaan vähän enemmän kuin sinun alkuperäinen sukuninmesi.
Helsingissä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaveri myös kysyi että olenko tyttönimelläni vai miehen ja kun sanoin olevani tyttönimelläni, heti yhdisti tietyn aikanaan kohutun ihmisen tähän ja kysyi olenko sukua. Olin osannut odottaa kysymystä, vaikka sukua en onneksi ollut.
Ja mitä vaikka olisitkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisille tällaiset asiat ovat jostain syystä tärkeitä.
Jos se on tämä aloittaja täältä, joka tietää työkaverin karmean salaisuuden. Nyt se on päättänyt, että olet tehnyt jonkun hirmuteon.
Tarvinnee tietoa siihen että pääsee turvakysymysten läpi...
Jotkut vaan ovat uteliaita. Tuskinpa häntä kiinnostaa penkoa taustaasi, vaikka on sukututkija. Ja joku voi ajatella, että olet tutun näköinen, mutta ei osaa nykyisen nimen perusteella yhdistää keneenkään. Jos hän vaikka tuntee jonkun sukulaisesi. Minullekin kävi noin, että tätini vanha koulukaveri alkoi kysellä nimeäni ja sukulaisiani. Olen kuulemma aivan samannäköinen kuin tätini nuorena.
En usko, että edes ihmeempiä mietti, jos kerta sukututkimusta harrastaa. MUTTA tyttönimeä käytetään ihan liian usein monien palveluiden turvakysymyksenä. Eli sinä kysymyksenä, jolla saa esim. unohtuneen salasanan takaisin. Ei kannata koskaan ottaa tuota tyttönimi- kohtaa turvakysykseksi, eikä myöskään esim hääpäivää yms. minkä saa aika helposti selvitettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tähän en oikeaa syytä erittele mutta en olisi mitenkään ylpeä jos olisin tällaiselle ihmiselle lähisukua josta nyt oli kyse. Asiasta on ollut meille haittaa muutenkin.
Googlella löytää kaiken, mitä netissä on susta tyttönimellä. Saa tietää enemmän. Aika monella on nettihistoriaa myös sillä tyttönimellä ja sitä ei löydä uudella nimellä.
jaa tää oli taas Alban palstajankkaus jotta pääsee spämmäämään pakkomielteisesti.
varmaan uteliaisuutta kysynyt. sukunimestä olisi voinut päätellä että olisitko mahdollisesti jotain kaukasta sukua.
Noista turvakysymyksistä... siis kuka niihin muka vastaisi oikean tiedon? :D sen saa nin helposti selvitettyä. Olen aina laittanut ihan muun vastauksen, mutta sellaisen jonka itse kuitenkin muistan. Esimerkiksi jonkun läheisen nimi yhdistettynä omaani ;) tai saatan kirjoittaa vastauksen käyttämällä numeroita tiettyjen kirjainten korvikkeena, jne...
Joitain ehdotuksia?
Miksi itse kysyisit, jos kysyisit.