KOHTUKUOLEMA
Olisin ollut tulevan poikavauvan mummu, mutta toisin kävi. Vauva kuoli kohtuun. Laskettu aika olisi ollut syyskuussa. Olen itse synnyttäny kolme lasta, mutta en ole koskaan tällaista kokenut. Olen hyvin surullinen ja tunnen vahvaa myötätuntoa tytärtäni ja hänen miestään kohtaan. Kaiken lisäksi he asuvat ulkomailla. Miten auttaisin tai olisin tukena parhaiten? Onko täällä muita vastaavan kokeneita?
Kommentit (5)
varmasti jokaisen pahin painajainen... eikö kohtukuolema tapauksille ole ihan oma tuki verkosto netissä?? en vaan muista mikä se on. Minulla on tutulla kuollut kohtuun ja yhdellä kaverilla rv28
Äiti, minun täytyy jatkaa.
Joku kutsuu kulkemaan.
Täytyy taittaa taival matkaa,
vaikken tietä tunnekaan.
Siellä, missä toisiansa
aallot vievät tansseihin,
siellä, veden loiskinassa,
siellä olen minäkin.
Äiti,katso,kuinka kasvan!
Kuule, kuinka kohisen!
Minkä kasvoin viime vuonna,
tänään kasvan ohi sen.
Avara on taivaan syli.
Tuulen teitä purjehdin.
Pääsky lentää pääsi yli,
siinä olen minäkin.
Älä pelkää.Tulen kyllä.
Tulen kyllä takaisin.
Iltatuulen hyväilyssä:
siinä olen minäkin.
-Anna-Mari Kaskinen-
Pystyisitkö mennä tyttäresi luokse joksikin aikaa? Varmasti hän tarvitsee olkapäätä, johon nojata! Kuuntele ja "ole läsnä", jos hän haluaa jutella mutta älä kysele liikoja. Anna hänen surra rauhassa äläkä yritä patistaa jatkaa elämää tmv.
Surullista ja epäreilua. Kuuntele tytärtäsi ja kysy haluaako hän sinut luokseen tukemaan häntä.
Surutyö on vasta alussa, jokaisen suru on omakohtainen ja ei kai ole mitään sääntöjä mikä on oikea tapa surra. Aika parantaa ja tekee tehtävänsä, vaikka nyt varmasti tuntuu lohduttomalta.
Vertaistuki on varmasti yksi keino selviytymiseen..askel askeleelta.
Voimia, jaksamista, haleja.
Syyskuussa tulee 11 vuotta esikoiseni kuolemisesta kohtuun.
Kuuntele vanhempia, äläkä missään tapauksessa lohduta sanomalla: "parempi näin" tai "vauvassa oli varmaan jotain vikaa". Tai jotain muuta yhtä fiksua.. Noin sanomalla saa aikaan vain äärettömän pahaa mieltä...
Lisäksi, älä unohda, että kyseessä on kuitenkin tyttäresi ja hänen miehensä lapsi. Sinun lapsenlapsesi. Älä unohda lasta, kun puhut muille lapsenlapsistasi, laske hänet yhdeksi lapseksi. Jos joku ihmettelee, niin sano niin kuin asia on: lapsi kuoli.
Muista käydä haudalla.
Osanottoni.